תענית יח
מדוע גזרו הגוים דוקא על שלושת המצוות – תורה שבת ומילה?
שפעם אחת גזרה מלכות הרשעה
בגמרא במסכת ראש השנה (יט:) מסופר ״שגזרה המלכות גזירה שלא יעסקו בתורה ושלא ימולו את בניהם ושיחללו שבתות״. ולמה גזרו הגויים דוקא על שלושת המצוות הללו? המהרש״א (שם) מבאר, שבשלוש מצוות אלו ישראל מובדלים הבדל גדול מן העמים: בתורה – כמאמר הכתוב ״כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים״ (דברים ד ו), ובשבת נאמר אות 'אך את שבתותי תשמרו כי אות הוא ביני וביניכם' (שמות לא יג), וכן במילה 'ונמלתם את בשר ערלתכם והיה לאות ברית ביני וביניכם' (בראשית יז יא).
תוספת ביאור הוסיף על כך הגאון רבי אריה פזמרנצ׳יק, בעל "עמק גרבה" (עמ' קלב): בספר ״דרך עץ החיים״ לרבי משה חיים לוצאטו – הרמח״ל, מסופר: ״הוגד לנו שבימי המנוח החסיד המקובל הגדול הרב ר׳ שמעון אעסטריפאליער, כשהיתה הגזירה ר׳ל בשנת ת״ח, השביע הרב הנ״ל לסטרא אחרא ושאל אותה: על מה ולמה אתה מקטרג על עמנו בני ישראל יותר מכל האומות? והשיב לו: יתבטל מכם ג׳ דברים אלו – ואחזור מקטרוגי, ואלו הן: שבת ומילה ותורה. מיד השיב לו הרב הנ״ל: יאבדו הם כהנה וכהנה – ואל יתבטל אות אחת מתורתינו הקדוש החלילה!״
הרי למדנו שהשטן מקטרג על שלושת מצוות אלו יותר מאשר על כל שאר המצוות, ונראה לומר שטעם הדבר הוא, משום שבכל תרי״ג המצוות לא מצינו שיהיו נקראים בשם ״ברית״ אלא שלושת אלו בלבד: לגבי שבת נאמר ״ברית עולם״, לגבי מילה נאמר ״ואתה את בריתי תשמור׳, ולגבי תורה נאמר ״אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי״, ואף שהקב״ה כרת עם ישראל ברית בחורב על כל תרי״ג המצוות – זהו בכללות, אבל בפרטות לא מצינו שום מצוה שיש בה כריתת ברית, אלא שלושת מצוות אלו, שהם עיקר הקשר הנצחי והברית בין ישראל לאביהם שבשמים. לא פלא, אם כן, שהשטן מקטרג דוקא על שלוש מצוות אלו!
(כמוצא שלל רב דברים ד ו)