בתקופת לימודיי בישיבה היה בחור שהחל לעשות 'משמר׳ בלילות, בגלל כל מיני חשבונות מחשבונות שונים של התמדה, ובשל כך השתבש והתבלבל כל סדר יומו, ומצבו הרוחני עמד בסימן שאלה. גם כאשר ניסו לדבר על ליבו של הבחור שהדבר עלול להעיב על כל עליתו התורנית, הוא עמד איתן בדעתו שרק כך ניתן לגדול כראוי. באחת הפעמים התבטא הבחור: ״רק אם ה׳סטייפלער׳ יאמר לי ברוח הקדש שלא זו הדרך, אסכים לחדול מכך״.
בזמנו היתה לי הזכות להיכנס פעמיים בשבוע למעונו של מרן ה׳סטייפלער׳ זצ׳׳ל. ביקשוני חבריו של אותו בחור שבהזדמנות הראשונה שאכנס אנסה לשוחח עימו על כך ולשאול את דעתו כיצד לפעול בענינו של הבחור ההוא והנהגותיו המוזרות. ואכן, בהזדמנות הראשונה שנכנסתי, שחתי בפני מרן זצ"ל את עניינו של אותו בחור.
בהתחלה, כשאך התחלתי לספר לו את הענין, הוא התרעם מדוע בכלל באתי אליו על דברים שכאלו: ״הבחור איננו בריא! שילך לרופא!" – אמר בפסקנות. אולם לאחר שהבין שמדובר בבחור בריא בנפשו שאימץ לעצמו מנהג שטות, הסכים להקדיש זמן לשוחח עמו. אך שאל: כיצד יידע מיהו הבחור כאשר יבוא לפניו? ביראת הכבוד הצעתי לפניו רעיון מסוים, שעל ידו יבין מיהו הבחור המדובר. ה׳סטייפלער׳ נענה בחיוב להצעה. ואכן, כשנכנס הבחור יחד עם חבר נוסף, מיד זיהה ה׳סטייפלער׳ לפי הסימנים שקיבל ממני שהוא הינו הבחור המדובר.
הוא כיבדם לשבת, והחל לומר בפניהם בלשון זו: "יש שיגעון גדול היום: לומדים ביום וישנים בלילה! והלא זה פלא, שהרי הרמב״ם כותב שעיקר חכמתו של אדם נקנית בלילה?! ואפילו אם נאמר שכן צריכים לישון בלילה, אבל כאשר מתעוררים באמצע הלילה, איזה היתר יש להמשיך לישון? צריכים הרי לקום וללמוד על אתר! הרי זה ביטול תורה?!…"
הבחור שומע את הדברים מפורש יוצאים מפי רבן של ישראל, ונפשו צוהלת ושמחה! – 'ממש רוח הקודש', הרהר לעצמו.
וה׳סטייפלער׳ המשיך בדבריו: "כיצד יתכן שדוקא בלילה הולכים לישון, ועוד עם בגד מיוחד לשינה?… שיגעון! הרי אנחנו בישיבת ׳נובהרדוק׳ היינו ישנים עם הנעלים ועם הבגדים…:" והוסיף הסטייפלער, שהרי יש ראיה מהגמרא (שבת קיב, א) לכך שיש לישון עם נעליים. שהרי ישנו סוג קשר הנזכר בגמרא – ״קשר דרבנן״, וכתב על זה הר״ן: ״רבנן לא שרו מנעליהם אלא מלילי שבת ללילי שבת מיגיעת תלמודם״.
והבחור משתאה ומחריש לדעת, איך הסטייפלער מכוון בדיוק לכל הלך מחשבותיו. זה הרי בדיוק מה שהוא טוען ונוהג כל הזמן.אך כאן ׳התהפכה׳ לפתע הקערה על פיה, והסטייפלער החל לומר לבחור דברים כדורבנות:
״אבל, יש דבר אחד שהוא יסוד כל היסודות: להיות אדם נורמלי!!! כי אם לא מתנהגים נורמלי, אז לא לומדים ולא גדלים, והתוצאות הפוכות!… וכיון שכך, צריכים לישון עם בגדי שינה כמו כולם! צריכים לישון כל הלילה כמו כולם! לישון בלי נעלים כמו כולם! הכל כמו כולם! להיות אדם נורמלי! לא לעשות ׳חכמות׳!… ומה שאנחנו ב׳נובהרדוק׳ היינו ישנים עם בגדים״ – הטעים ה׳סטייפלער׳ – ״הוא משום שכך היה שם הנוהג הנורמלי, אך כיום שהנוהג הוא לא כך, ורוב הציבור הולכים לישון עם בגדי שינה – כך צריך לעשות! אחרת נשארים ׳א מאדנער בחור׳! (בחור משונה!) ולבסוף אינו לומד ואינו מתפלל ונשאר משונה לכל ימיו…״
*
זכורני בעת שלמדתי בישיבה, היתה תקופה ממושכת שמרן ראש הישיבה הגרא״מ שך זצ״ל עשה ׳משמר׳ בכל ליל שבת. הוא הגיע לאחר סעודת ליל שבת לבית המדרש של חסידי בעלזא ברחוב בעלזא הממוקם לא רחוק מביתו, ושם למד במשך שעות ארוכות דפי גמרא רבים בחשק עצום ובמרץ נעורים עד עלות השחר.
הבחורים ׳תפסו׳ שכך הרב שך נוהג, והיו מי שניסו לחקות אותו ולהישאר ערים כל הלילה. כשהרב שך הרגיש בתופעה ביקש להניא אותם מכך ונימק זאת משום שהם עלולים להיות עייפים מחר וייצא שכרם בהפסדם.
"אני עצמי״, הצטדק הרב שך, ״מחמת העול הגדול של הרבצת תורה הרובץ על כתפי במשך כל ימות השבוע, על הכלל והפרט, לא נותר לי זמן לחזור על לימודי, ואני חש שאם לא אחזור אני ארגיש עצמי כמת! עדיף לי להיות מותש ועייף מלהשתוות למת.
"אולם אתם״, פנה בחביבות לבחורים, ״אין לכם את ההרגשה הזאת, תפקידכם לשמור על זמני השינה, על שמירת סדרי הישיבה, כי רק כך תגדלו להיות תלמידי חכמים״! ('אוצרותיהם אמלא')
(ע"פ מאמר מאת הרב פנחס זרביב שליט"א בספרו 'למעשה')