בזמן המגפה היה הכה"ג מקטיר קטורת נוספת מלבד בוקר וערב
וכתב המבי"ט שראוי לכל ירא וחרד לדבר ה', לדקדק במאה ברכות בכל יום, ואמירת הקטורת בוקר וצהריים לפני שחרית ולפני מנחה, שזה מסוגל מאד לענין הדבר. וכתב חידוש גדול, שאפילו בדורות שהיתה מגפה, בימי המקדש, היה הכה"ג מקטיר קטורת מיוחדת לכפר על בני ישראל, מלבד הקטורת בוקר וערב. והוא חידוש פלא שהרי יש מנה אחת, פרס בשחרית ופרס בין הערביים, וכתיב, לא תקטירו עליו קטורת זרה, אך בשעת המגפה היה הכה"ג מביא קטורת מיוחדת לכפר על בני ישראל לבד, ולא היה נחשב ביאה ריקנית אלא לצורך עדת בני ישראל. זאת לימד אותנו משה רבינו, וכן כשעמד אהרן להקטיר קטורת ויעמוד בין החיים ובין המתים ותעצר המגפה. והקב"ה אמרו כן למשה רבינו, כמו שאמר אהרן אז, שאין משה אומר דבר מדעתו. וכן אמר הקב"ה שיכול הכה"ג להקטיר דבר קטורת באמצע היום לשמור על בני ישראל.
ומלבד הסודות הגדולים שיש בקטורת, יש רמז קרוב אל הפשט בדברי המבי"ט כי הקטורת יש בה י"א סממנים ואחד מהם הוא החלבנה, שיש ממנו סרחון נורא, ולא היו יכולים לעמוד שם מרוב סרחון, אלא שיש בו ענין פלא, שכשהוא מעורב בעשרת סממני הקטורת, הוא עצמו נהפך לריח טוב!
וכמו כן הוא מלאך המות, שכשהוא לבדו הוא בחי' חלבנה שאי אפשר לעמוד בד' אמותיו, ויש לו כמה וכמה שליחי מות, אין לה ריח טוב לקרונה הזאת, אבל כשנתערב החלבנה בתוך שאר סממני הקטורת, בטל סרחונה, וזה שאומרים שזכות אמירת קטורת בעשרה לעצור המגפה. וכמ"ש ב'אמרי פינחס' שהרה"ק מקאריץ היה מקפיד שבשעת אמירת הקטורת כבר יעמדו הציבור ויאמרו הכל ביחד. וכ"כ במאור ושמש בשם הרבי מלובלין זי"ע. וזה שכתוב בפרשת כי תשא 'ולא יהיה בהם נגף בפקוד אותם', ע"י מחצית השקל, ומה נעשה לדורות שאין לנו מחצית השקל, איך לא יהיה נגף? לזאת נסמך תיכף פרשת הקטורת, שגם זה עוצר המגפה.
תיקון מאה ברכות, להביא את האדם לביטול לפני ה', וכך ינצל מהביטול ע"י מגפה ח"ו.
וכן תיקן דוד המלך בשעתו, ולכן יש לדקדק במאה ברכות, ולא צוה דוד על ענין הקטורת, כיון שראה שמתו מידי יום מאה אנשים, הבין שאין זה סתם מגפה אלא שהקב"ה רוצה שיתקנו ענין 'מה ה' אלקיך שואל מעמך', כי על האדם להכנע לפני השי"ת מה לשון ביטול, ונחנו מה. כיון שאדם מתגאה שיש לו עסקים וטיסות, וכובש את העולם, הביא עליו הקב"ה מגפה רח"ל, וזה הופך את האדם ל'מה', מה הוא ומה חייו.
וזה שתיקן דוד המלך מאה ברכות, אל תקרי מה אלא מאה, אין צריך עוד למגפה כדי לבטל את האדם, די במאה ברכות שאדם עומד בביטול לפני השי"ת ואומר לו 'שעשה לי כל צרכי', אין לי שום תנועה עצמית מבלעדי שאתה תתן לי, מתיר אסורים, זוקף כפופים.
וכתב שם עוד המבי"ט: 'אבל בלי ספק שאפי' קריאת הקטורת מועיל בזמן המגפה כמו שנזכר. ונוהגים ג"כ לומר פסוק ויאמר אליהם ישראל אביהם זאת עשו וגו' ג"פ סמוך לקטורת לרמז שם בן ע"ב, ולמה שהוזכר בו מעט צרי והוא הראשון מסממני הקטורת ושלושת הפסוקים המועילים בכל צרה והם ה' צ-באות עמנו וגו' ה' צ-באות ה' הושיעה וגו', והם סופי ג' מזמורים מיוחדים לתפילה, ובירושלמי (ברכות פ' אין עומדין) אמרו: ר' חזקיה בשם רבי יוחנן אמר לעולם אל יהא פסוק זה זז מתוך פיך ה' צ-באות עמנו וגו' רבי יוסי בשם רבי יוחנן וחברי' ה' צ-באות אשרי אדם בוטח בך, ומפני כי ה' הושיעה הוא סוף מזמור כמותם והוא מזמור יענך ה' ביום צרה (תהילים פרק כ') המסוגל לכל צרה אנו אומרים אותו גם כן, גם כי לא נזכר שם בירושלמי, ויש רמז במנינם ליודעים חן.
(יום א' פר' ויקה"פ שנה זו)
הגה"צ רבי יחזקאל לוינשטיין והגה"צ רבי יצחק חייקין, תלמידי הח"ח זי"ע היו אומרים, שביום כ"ג אלול שנת תרפ"ג היתה רעידת אדמה קשה מאוד ביפן, בזמנם היתה נקראת יאפוינה, בשעתם אמרו שמתו 250 אלף אנשים, הח"ח דיבר דברי התעוררות לבחורי הישיבה על עניין רעידת האדמה שעשה הקב"ה,. רבי יצחק חייקין נכנס לישיבת ראדין ד' שנים אחרי הרעידה סיפר שעדיין היה עניין זה חלק עיקרי מדרשותיו של הח"ח. באותן השנים עוד לא היה יהודי ביפן, ואמר הח"ח שכתוב במסכת יבמות דף סג' אמר רבי אלעזר בר אבינא אין פורענות באה לעולם אלא בשביל ישראל שנאמר (צפניה ג, ו) 'הכרתי גויים נשמו פינותם החרבתי חוצותם, וכתיב (צפניה ג, ז) אמרתי אך תראי אותי תקחי מוסר'. היינו שאין הקב"ה מביא פורענות לעולם, אלא בשביל שנתעורר בתשובה.
וא"כ אף אם יפסקו גדולי ישראל שהמצב כהיום הזה אינו נכלל בגדרי סימן תקע"ו להצריך תענית והתרעה, מ"מ דעת הח"ח שעלינו להתעורר ולעשות חשבון הנפש אפילו על רעידת אדמה בקצה העולם. והרי בימינו נתקיים ממש זה הפסוק 'הכרתי גויים', שמתו אלפי גויים בסין, איטליה ואיראן, נשמו פינותם החרבתי חוצותם, כל פינה ורחוב, ריק ושומם. והקב"ה מבקש שנראה ונקח מוסר לעצמנו.
והיה הח"ח מבאר ע"פ משל, מי שמדבר בלשון איטלקית, מובן שהוא מדבר רק לבני איטליה, מי שמדבר בלשון צרפתי, מובן שהוא מדבר רק לבני צרפת, כך כשהקב"ה כביכול 'מדבר' בשפה של 'הכרתי גויים', אינו מדבר אלא לבני ישראל בלבד, שרק הם מבינים את הדבר הזה שאין מקרה בעולם כלל, הגויים חושבים שהכל מחמת מקרה, אחד אכל ינשוף או נחש וכו', אבל יהודי יודע שהכל בהשגחה פרטית. ומבקש 'אך תראי אותי תקחי מוסר'.
בחור בראדין צריך לשוב בתשובה כשהאדמה ביפן רועדת. תגיד יישר כח להקב"ה שלא רעדה האדמה בראדין, כך אנו בימינו צריכים לקחת מוסר מהקורונה, אף שאנו מצפים שישאר במקומות רחוקים, על ראש האומות בלבד, סוף סוף לא עשאו הקב"ה אלא שאנחנו ניקח מזה מוסר וחשבון הנפש.
הג"מ רבי יחזקאל לוינשטיין כתב בח"ד עמוד קנ"ג זכורני בהיותי בשנת תרפ"ג בראדין, אז היתה רעידת אדמה ביפן, בתחילה אמרו שמתו רבע מליון אנשים, ואח"כ נתברר שרק מחצית ממספר זה מתו שם, ואמר הח"ח שהסיבה שזה קרה הוא רק כדי שאנו נתעורר בתשובה, והיה מזכיר דברי חז"ל הנ"ל. ארבע שנים עסק בזה הח"ח.
הקב"ה מראה בעת כזאת, שבידו לעשות כל מה שירצה
כתוב במכתבי הח"ח (מכתב י"ב) על הצפה שהיה במקום מרוחק מאד ברוסיה, שעלה הים והפיץ בתים ויושביהם, במקום שלא היה יהודי אחד. גם אז עמד הח"ח ודרש שכיון שנהרגו אלפי גויים אנשים נשים וטף, ונקברו תחת בתיהם, עלינו לעצור ולהתבונן, מה זאת עשה ה' לנו, הרי הקב"ה הוא טוב ומיטיב, ומדוע עשה מעשים כאלה, רק כדי שאנו נשוב בתשובה, ולהראות לנו שבידו לעשות כל מה שירצה.
וכן בימינו אלה הראה הקב"ה שבידו לעשות כל מה שירצה, מדינות יכולות להכין עצמם עם פצצות, טנקים, מטוסים, לווינים וצוללנים, הכל כדי 'לבטח' את עצמם מכל סוג סכנה שבעולם, כמו דור הפלגה שרצה 'להבטיח' עצמו מכל צרה שלא תבא אחת לתרנ"ו שנה, וכמו שכתב הרבי רב יהונתן שבקשו אנשי דור הפלגה לעשות ספינת חלל וכו', אך הקב"ה מראה שהמכה באה ממקום שלא חשבו לא חלמו עליו מעולם, כמו הקורונה הזאת, שאף אחד בעולם לא היה מוכן לדבר כזה, יש תרופות לכל דבר בעולם והקורונה הזאת לא היתה ידועה כלל רק לפני כמה חדשים. הרי שדבר קטן שבקטנים כזה, יכול לנצח את הכלכלה הכי גדולה בעולם, מי מילל ומי פילל שכל המטוסים שבעולם ינוחו וישבתו על האדמה, הרי כבר היה מספר מוגזם של טיסות באויר העולם, מידי יום ביומו היה באויר שלוש מאות אלף מטוסים!!!
בלי שום גוזמא. הרי זה עוצמה מופלגת של הכח האנושי, הרבה יותר מהמגדל של דור הפלגה. אם דוד המלך ע"ה אמר 'מי יתן לי אבר כיונה אעופה אשכונה', אמרה האנושות, הנה כבר עשיתי לי אבר כיונה, אם הקב"ה לא נתן לי, הנה יש לי כנפיים אני טס בכל פינה בעולם, עד הירח עצמו. והנה שובתים כל המטוסים ומונחים מבוישים במקומם, אולי המקום היחיד שאפשר עוד לנסוע זה ללבנה.
כך הראה הקב"ה לעולם, עם בריה קטנה ביותר, אראה לכם את כוחי. וכן דרש הח"ח באותה שעה, שהקב"ה מראה שהוא שולט בכל, והכל בידו לעשות, ומי בכל מעשי ידיו בעליונים או בתחתונים שיאמר לו 'מה תעשה ומה תפעל'. 'וברור לי, שאם היו לנו נביאים מהשי"ת בוודאי היו מזרזין את ישראל לשוב בתשובה לאבינו שבשמים, ועכשיו בעווה"ר שאין לנו נביאים, הוא מזרז את העולם ע"י שליחים אחרים'. וכתוב בפסוק 'וישלח מלאך', הרי שהנביא היה נקרא בשם 'מלאך', משא דבר ה' ביד מלאכי, עזרא היה שמו, ונקרא מלאכי ע"ש שהיה נביא שלוח. וכיון שאין לנו זכיה לשמוע בקול הנביאים, אזי 'עושה מלאכיו רוחות', גם בימינו עוברת הקורונה עם שיעול, ע"י רוח קטנה ביותר. וכן 'משרתיו אש לוהט', חום גבוה. בזה רואה האדם כמה אפסו כוחותיו, שהוא נבהל אפילו לומר שלום עליכם וללחוץ יד חבירו.
ובזה באנו למסקנא שאין לנו לחקור אם שמו דבר או שמו מגפה, אם נכלל בסימן תקע"ו כדין דבר שצריך להתריע ולהתענות, או לאו. אבל זאת בוודאי עלינו להתעורר לקיים 'אל יתהלל החכם בחכמתו, הגבור בגבורתו והעשיר בעשרו', כי הכל נמס ברגע אחד, בקורונה קטנה הכל מתבטל, ומתגלה כי הקב"ה לבדו מלך על כל הארץ. זה וה'חשבון הנפש' שזה הזמן להתבונן בו. בפרט מי שאין לו עבודה ביומא דפגרא הדין. יש לו יותר זמן לחשב חשבונו של עולם ולשוב בתשובה, כיון שהקב"ה באמת בעל הבית על הכל, ועשה כל זאת כדי שאנו ניקח מוסר, ונשוב אליו יתברך.
כמה גדולים מעשי אלוקינו
עוד יש להתבונן בגדולת ה', שלא עלה על דעת אדם לפני כמה שבועות, שהקב"ה יכול בבת אחת להשבית את כל משחקי הכדור שבעולם, כל תיאטרוני העולם סגורים, בטלים ומבוטלים, כל הקונצרטים בכל יבשת אמריקה ואירופה, הכל מושבת. כמה גדולים מעשי אלוקינו.
אין הכי נמי שהקב"ה הראה את כבודו במידת הדין אבל לדברי רש"י בתהילים, הרי כל זמן שמדת הדין סוגרת את התיאטרונים, הפלא ופלא. אך אם ח"ו זה מתחיל להפריע את הישיבות והחדרים, אינו דבר פשוט, בזה צריכים כבר גדולי ישראל להחליט מה לעשות, בוודאי לא שר הבריאות, רק גדולי ישראל יבררו מה ההלכה מחייבת בזמן כזה. אבל בוודאי עלינו להתעורר בתשובה מהסימנים הללו שהקב"ה שולח בעולם.
(מתוך 'ממשקה ישראל' פרשת ויקהל פקודי תש"פ)