למה ביו"ט מפריש חלה דווקא לאחר האפייה ?

כ"ה שבט תש"פ - סימן תנ"ז- סעיף ב'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה הדין אם שכח וקרא שם לחלה ביו"ט בעודה בצק ולא המתין עד לאחר האפייה?האם בזמננו נותנים הפרשת חלה לכהן? ומדוע אין ללוש עיסה פחות משיעור חלה? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תנ"ז סעיף ב' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה

אדם שלש עיסה ביו"ט של פסח, לא יפריש חלה בעודה בצק, אלא רק לאחר האפייה, ואע"פ שמבואר במ"ב בסעיף א', שמצוה להפריש חלה מהעיסה בעודה בצק, בכ"ז ביו"ט לא, כיוון שאם יפריש חלה מהעיסה ביו"ט בעודה בצק, הוא לא יכול לאפות את החלה הזאת, כיוון שאסור לאפות ביו"ט אלא רק לצורך אוכל נפש, ואפיית החלה אינה נחשבת צורך אוכל נפש בזמן הזה שהחלה אינה ניתנת לכהן, ולהמתין עם העיסה כמו שהיא, גם א"א, כי העיסה תחמיץ, ואע"פ שזה של חלה ולא שלו אלא של גבוה, אבל כיוון שיכול להישאל על כך וזה יחזור להיות חולין, א"כ עובר בבל יראה אם העיסה תחמיץ, ולכן יפריש חלה רק לאחר האפייה.

אדם ששכח וקרא שם לחלה מחתיכת בצק, ולא המתין לאחר האפייה, יקח את הבצק, ויטיל אותו למים צוננים, וממילא המים הצוננים מונעים ממנה להחמיץ, ואומר המ"ב, שזה לא עצה להתיר לכתחילה ליטול חלה מהבצק על סמך כך שהוא יטיל את אותה חלה לתוך צונן, כי אולי הוא לא יהיה זהיר בכך שהמים יהיו צוננים, ורק בדיעבד אם זה קרה, יעשה כך.

אומר הרמ"א, אמנם חלת חו"ל אסורה לאכול לכהן שטומאה יוצאת עליו מגופו, אבל היא מותרת לאכול בטומאת מת, נמצא א"כ, שחלת חו"ל גם בזמן הזה יכולה להינתן לכהן קטן שלא ראה קרי, או לכהן גדול שטבל לקריו, שמכיוון שהם לא טמאים בטומאה היוצאת מגופם, הם מותרים לאכול חלת חו"ל בזמן הזה, וממילא אם מדובר בחו"ל, ויש כהן קטן או גדול שאינם טמאים בטומאת קרי, הוא יכול לתת להם את החלה, וא"כ הוא יכול גם לאפות בשבילם את אותו חלה, נמצא א"כ, שהוא יכול להפריש חלה מהבצק בעודו עיסה, והשו"ע דיבר בחלת א"י, שהדין הוא, שאינה נאכלת בטומאה, ואפילו לא בטומאת מת, וא"כ מה יועיל שהכהן טהור.

אומר הרמ"א, י"א שבזמן הזה לא מאכילים חלה לשום כהן, ומבאר המ"ב, כיוון שאנחנו לא מחזיקים אנשים בחזקת כהן ודאי, כי מי יודע אולי אמא שלו התחללה באיזה שהוא שלב, והמ"ב מביא, שלמעשה הרמ"א אחז, שאפשר לתת חלה בזמן הזה לכהן וכדעה הראשונה, וכתב הפמ"ג, ומ"מ לא ראיתי לנהוג כן אף בפסח.

אמר הרמ"א, י"א שמותר ביו"ט ללוש פחות מכשיעור כדי לפטור את עצמו מהחלה, והמ"ב מביא, שגר"א מפקפק על העניין, משא"כ סתם כך, אסור לאדם לעשות את זה, כיוון שהוא מפקיע מעצמו מצות חלה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן