האם מותר לברך על הציצית לא נטילת ידיים ?

י"ח באדר ב' תשפ"ב- סימן ח'- סעיף י' - אמצע סעיף י"ב "והוא הדין"
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

היכן ילבש אדם את הציצית?ומה נאמר על הזהיר במצות ציצית?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות 'הנהגת אדם בבוקר' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן ח' סעיפים י' – י"ב]  

ברכה על טלית בידיים שאינם נקיות

אדם שקם בבוקר וידיו אינם נקיות ולובש את הציצית, מצד אחד, כרגע במצב הנוכחי הוא אינו יכול לברך, ומצד שני, יש דין שהברכה צריכה להיות עובר לעשייתן, אם כך מה יעשה, האם ילבש את הציצית ויברך אחר כך ובכך יפסיד את המעלה של 'עובר לעשייתן', או שימתין ולא ילבש את הציצית, וייטול ידיים, ויברך על הציצית וילבש, ותהיה הברכה עובר לעשייתן, מבואר בשולחן ערוך, שקודם כל ילבש את הציצית בלי ברכה, ואחר כך ייטול את ידיו, ובנוגע לברכה אומר השולחן ערוך, שלפני שיברך, ימשמש בציצית, וזה קצת כמו עובר לעשייתן, ונחשב אז שלובש את הציצית, וכל זה אמור, כאשר אינו לובש טלית נוספת, אבל אם לובש טלית נוספת, ילבש אותה בלי ברכה, וייטול את ידיו, ואחר כך ילבש טלית אחרת ויברך עליה, ובזה יפטור את הטלית הראשונה, ובאמת כך המנהג, שלא לברך על הטלית קטן בבוקר, אלא בברכה של הטלית גדול, פוטר את הטלית קטן.

מעלת לבישת ציצית

הציצית צריכה להיות מעל הבגדים, שנאמר 'וראיתם אותו וזכרתם', ומביא המשנה ברורה בשם הכתבים, שהציצית צריכה להיות תחת הבגדים, ואומר המגן אברהם, שחוטי הציצית צריכים להיראות בחוץ, וכמה צריך אדם להתפאר בציצית שיש עליו וכמבואר באריכות בדברי המשנה ברורה, ואמרו חז"ל הזהיר במצות ציצית, זוכה ורואה פני השכינה, והיהודים שיישארו לעת קץ, יהיו מצוינים במצוה זו, ואמרו חז"ל, שכל הזהיר במצות ציצית, זוכה שישמשו אותו 2800 עבדים.

הלובש כמה טליתות

אדם שלובש כמה טליתות, צריך שבכל בגד ובגד יהיה ציצית, והברכה שבירך על הבגד הראשון, פוטרת את שאר הבגדים אבל בשני תנאים:

א. שלא יהיה הפסק ביניהם, דהיינו, הפסק של הרבה זמן, ואם דיבר בעניין לבישת הציצית, זה לא נחשב להפסק, ורק אם דיבר בעניין אחר יש נידון האם זה נחשב הפסק או לא.

ב. שיהיה דעתו על כל שאר הציציות.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן