האם הברכה על טלית קטן בבית פוטרת את הטלית גדול ?

י"ט באדר ב' תשפ"ב- סימן ח'- מאמצע סעיף י"ב "והוא הדין"- אמצע סעיף י"ג "ואם מתפלל"
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

באיזה אופן ברכה על טלית אחת פוטרת כמה טליתות?ומדוע לא צריך לברך שוב על הטלית כאשר עובר מחדר אחד ולובש אותה בחדר האחר?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות 'הנהגת אדם בבוקר' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן ח' סעיפים י"ב – י"ג]  

ברכה על כמה טליתות

אדם הלובש כמה טליתות מצויצות, הדין הוא, שהברכה על הטלית הראשונה, פוטרת את שאר הטליתות שהוא לובש בהמשך, אבל רק אם מתקיימים שני תנאים:

א. שלא הפסיק הרבה בלבישת הטליתות, ואם דיבר באמצע לבישת הטליתות, אם זה מעניין הקשור ללבישת הטלית, זה לא נחשב הפסק, ואם דיבר בעניין אחר, מביא המשנה ברורה נידון באחרונים, האם זה נחשב הפסק או לא.

ב. שהיה דעתו מהתחלה במפורש ללבוש גם את שאר הטליתות, ואם שאר הטליתות מונחות לפניו, ובדרך כלל דעתו ללבוש אותם, והוא מתחיל בטלית הראשונה ועובר לשנייה ולשלישית וכן הלאה, הדין הוא, שזה נחשב כמפורש שדעתו על שאר הטליתות.

הרמ"א מביא תנאי שלישי, כל מה שהברכה על הטלית הראשונה מועילה לשאר הטליתות, רק כאשר הוא לא פשט את הטלית הראשונה עד שהוא לבש את שאר הטליתות, אבל אם פשט את הטלית הראשונה לפני שהוא לבש את שאר הטליתות, הדין הוא, שזה לא מועיל, והמשנה ברורה מתקשה בעניין, מה זה משנה שהוא פשט, הרי סוף סוף הוא בירך והתכוון לפטור את שאר הטליתות, וכי אדם שבירך על פרי אחד ודעתו לאכול שאר פירות, אם הוא אכל את הפרי הראשון, וכי הוא לא פטר את שאר הפירות.

ברכה על טלית גדול בבית הכנסת לאחר שלבש טלית קטן בבית

אדם שלבש טלית בבית, ולאחר מכן התכוון ללכת לבית הכנסת וללבוש טלית גדול, הדין הוא, שבבית הכנסת הוא צריך שוב לחזור ולברך על הטלית הגדול, והברכה שבירך על הטלית הקטן בבית, לא עולה לו לפטור את הטלית גדול שהוא עתיד ללבוש בבית הכנסת, משום שהליכה מביתו לבית הכנסת, נחשבת להפסק, ויש אומרים, שהליכה אינה נחשבת להפסק, אלא יש כאן עניין של שינוי מקום שמחייב ברכה נפרדת, ואומר המשנה ברורה, שלפי הביאור הזה, גם אם הוא יצא מפתח ביתו וחזר חזרה לבית, הדין הוא, שזה נחשב לשינוי מקום, וצריך לברך שוב.

ברכה על הטלית כשעובר מחדר לחדר

אדם שנמצא בתוך ביתו ולבש טלית בחדר אחד ומתפלל בחדר אחר, אינו צריך לברך שוב כאשר לובש אותה בחדר אחר, משום שאין כאן הליכה, ולא שינוי מקום, שהרי הכל הוא בית אחד, והיה דעתו ללכת אחר כך לחדר האחר וללבוש את הטלית.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן