מהו נוסח הברכה על טלית קטן ?

י"ז באדר ב' תשפ"ב- סימן ח'- סעיף ו'- סעיף ט'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה צריך לכוון בשעת לבישת הציצית?ומדוע צריך לבדוק את הציצית לפני הברכה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות 'הנהגת אדם בבוקר' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן ח' סעיפים ו' – ט']  

נוסח הברכה על טלית קטן

נחלקו השולחן ערוך והרמ"א, בנוסח הברכה שמברכים על טלית קטן, לדעת השולחן ערוך, 'אשר קדשנו במצוותיו וציוונו להתעטף בציצית', ולדעת הרמ"א, כיוון שלא מתעטפים בטלית קטן אלא לובשים אותה, הברכה היא, 'על מצות ציצית', ומבאר המשנה ברורה, שאף על פי שבפועל לא מתעטפים בה, בכל זאת לדעת השולחן ערוך, נוסח הברכה היא, להתעטף בציצית, וכמו לגבי סוכה, שהברכה היא 'לישב בסוכה', אף על פי שאפשר גם לעמוד בה ולצאת ידי חובה, בכל זאת נוסח הברכה הוא לישב בסוכה (אם כי דבר מעניין בהלכות סוכה יש שיטה הסוברת, שצריך דווקא לשבת בסוכה כדי לקיים את המצוה) ולעיל בסעיף ג' מבואר, שטלית קטן אף על פי שלא מתעטפים בה, יוצאים בה ידי חובה, כיוון שבתורה לא כתוב עיטוף, אלא מספיק שלובשים אותה.

הפרדת הציציות

צריך אדם להפריד את הציציות, וכפי שמביא המשנה ברורה בשם האר"י, שהמילה ציצית היא ראשי תיבות, צדיק יפריד ציציותיו תמיד, והעניין הזה חמור מאוד, ויש בביאור הלכה צד, שאדם שלא מפריד את ציציותיו, אינו יכול לברך עליהם ואינו יכול לקיים את המצוה.

כוונת המצוה בשעת לבישת הציצית

בשעה שאדם לובש את הציצית, יכוון, שהקדוש ברוך הוא ציווה אותנו להתעטף בציצית, כדי שנזכור את כל מצוות ה' לעשותם, ומביא המשנה ברורה בשם הב"ח, שיש שלש מצוות שלא מספיק הכוונה הכללית שמכוונים לצאת ידי חובת המצוה, אלא צריך לכוון בהם כוונה פרטית, ואלו הם, ציצית, תפילין, סוכה, ודווקא באלו המצוות, משום שבתפילין כתוב 'למען תהיה תורת ה' בפיך', ובסוכה כתוב, 'למען ידעו דורותיכם', ובציצית כתוב, 'למען תזכרו', ולכן, דווקא במצוות אלו שהתורה מדגישה את טעם המצוה, 'למען', יש עניין לכוון בהם את הכוונה הפרטית, ובכל זאת מביא המשנה ברורה, שאפילו שהב"ח משתמש בלשון שלא יוצאים ידי חובה, זה לא כך, אלא הכוונה היא, שלא יוצאים ידי חובת המצוה בשלמות, אבל בדיעבד, מקיים את המצוה גם אם כיוון באופן כללי לצאת ידי חובת המצוה בלי להיכנס לפרטים.

בדיקת הציצית לפני הברכה

לפני שמברך על הציצית, צריך לעיין בה האם היא נפסלה, מחמת האיסור של ברכה לבטלה, ואף על פי שגם בלי הברכה לבטלה, כאשר הציצית פסולה, הוא לובש ד' כנפות בלי ציצית ומבטל מצות ציצית, ומדוע צריך להגיע לעניין של ברכה לבטלה, בכל זאת אומר המשנה ברורה, שברכה לבטלה זה עניין חמור יותר, כי אם משום זה שהוא לובש בגד בלי ציצית, היה אפשר לסמוך על חזקה, וגם יש נפקא מינה, באדם שלובש כמה ציציות, ובדק רק אחת, אם הטעם שצריך לבדוק את הציצית הוא משום ברכה לבטלה, כאן בכל מקרה הברכה לא תהיה לבטלה, משום שיש לו ציצית אחת שהוא בדק, ויכול לסמוך על החזקה לגבי שאר הציציות, אבל אם הטעם שצריך לבדוק את הציצית הוא כדי לקיים מצות ציצית שלא יהיה מצב שלובש ד' כנפות בלי ציצית, בזה אפילו אם בדק ציצית אחת, זה לא מספיק, כי יש כאן כמה ציציות שאותם הוא לא בדק, ואומר המשנה ברורה, שבכל זאת, הוא לא צריך לבדוק רק משום העניין של הברכה, אלא גם כדי שלא יהיה מצב שילבש ארבע כנפות בלי ציצית, וטעם הדבר הוא משום שלא סומכים על החזקה במקום שאפשר לברר, והרי יכול לברר על ידי שיבדוק, ועוד, שזו חזקה גרועה, משום שהציציות עלולות להיפסק.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן