הרב שלמה רוזנשטיין
מתי מתחילים לחנך? שאלה זו נשאלת שוב ושוב. ואכן, התשובה על שאלה זו קובעת את ההצלחה במידה רבה, וכשלונות רבים נובעים כתוצאה מכך ששאלה זו לא הוצגה מבעוד מועד.
הורים רבים דוחים את תחילת תהליך החינוך בשל טענות שונות אשר מכילות טעות מזיקה.
הורים רבים עונים, כי בשנתו השניה או בשלישית של הילד יהיה נכון להתחיל לחנכו, שכן אז הוא מתחיל להבין מה דורשים ממנו, אולם בפועל הם לא מתחילים לחנך לפני הגיע הילד לשנתו הרביעית או החמישית.
מה רוצים ממנו? הם שואלים. הוא עוד קטן. כיצד אפשר לדרוש מפעוט קטן כל-כך?
ובכן, בהחלט אפשר לדרוש, והדרישה הראשונה שאותה נדרוש מילדנו הקטן והפעוט היא: 'משמעת', דהיינו שעליו לציית לדברי הוריו.
כדי שהילד ישמע בקולך בגיל חמש או שש, הוא חייב להיות מורגל לכך ששאיפותיו ובקשותיו – לעיתים נדחות מפני כלי החינוך שאותם אתה מנחיל לו. עליו ללמוד כי עליו לפעול לפי מה שהוריו ומחנכיו מורים לו ומנחים אותו.
אילו הצלחת להנחיל לבנך משמעת מגיל צעיר, הרי שהצלחת כבר מראש בכל שטחי החינוך.
אפשר להרגיל ולאמן את הילד זמן רב לפני שיכולים לדבר איתו ולהסביר לו את הנימוקים לדרישות של המחנך. אמנם טוב וראוי להציג לו לעיתים ובמידת האפשר את ההסברים לאיסור שאוסרים עליו, שכן ללא הסברים כלל הוא עלול לחשוב שעקשנות הוריו או מחנכיו מביאה אותם להחלטה בדבר איסור כלשהו. ואילו על ידי ההסבר הוא יבין שכל בקשותיו של המחנך ממנו יסודן בטובתו. אמנם אין הכוונה שהילד יסור למשמעת הוריו ומחנכיו רק מפני שהוא מבין את טעם האיסורים או הדרישות, אלא רק שיבין שיסודן טוב לו. אך יסוד החינוך הוא ביטול רצונו מפני מחנכיו והוריו הדורשים את טובתו.
יש הורים שבשנים הראשונות לחיי הילד מתענגים על 'חכמות' שהילד עושה כאשר הסביבה הקרובה משתעשעת מהם. אולם יש לזכור כי לעיתים חכמות אלו מכילות מעשים או דברים שהם מזיקים לחינוך, כגון, שהוא מורה להוריו לעשות דברים, או שמעשיו הם רעים אך בגיל צעיר עלולים להצחיק את הסובבים, או שנותנים ומאפשרים לו לעשות משהו רק 'כדי שלא יצעק'. ובכן, בכך הם משחיתים את החינוך, כי לא יתכן בבת אחת להביא את הילד למצב של ביטול רצונותיו מפני רצון ההורים והמחנכים, ככל שהוא הורגל לא לעשות זאת.
מי שקיבל פקודות מילדו במשך השנתיים הראשונות של חייו, אל יחשוב שהוא יוכל להפוך פתאום את התפקידים בשנה השלישית והרביעית לחייו.