שאלה: טלפון סלולרי נפל לכיור בשבת, האם מותר להוציאו משם כדי להשתמש בכיור?
יסוד השאלה הוא, שטלפון סלולרי הוא כלי שמלאכתו לאיסור (באופן שאי׳׳ז מוקצה מחמת חסרון כיס), ולצורך מקומו מותר לטלטלו, אבל כדי שלא יופסד או ינזק אסור לטלטלו (עי׳ שו״ע ס׳ ש׳׳ח סעיף ג׳). ובנידון דידן – הרי המים יכולים לרדת בכיור ואין הטלפון הסלולרי מפריע לכך, רק שאינו עושה כן כדי שלא ינזק, וא׳׳כ הוי לצורך הפסד, ואסור.
תשובה: כיון שלמעשה לא ישתמש בכיור כאשר הטלפון הסלולרי נמצא שם (הגם שסיבת אי השימוש היא כדי שלא ינזק), הר׳׳ז נחשב כצורך מקומו ומותר לסלקו.
וכעין זה אם נשאר על מיטתו כלי שמלאכתו לאיסור, וחושש שאם ישן שם הכלי יפול וישבר, וממילא ימנע ולא ישן שם בגלל זה, הר׳׳ז כמו צורך מקומו ומותר לטלטלו ולהניחו במקום אחר.
(הגרי"א הלוי דינר שליט"א, גיליון מים חיים שבט תשע"ט)