הקוד השנתי
בדרך לקנות את מוצרי החמץ הראשונים? איך תבדקו שהמוצר שלפניכם אכן יוצר לאחר הפסח?
אם אתם מחמירים, ולא סומכים על מכירת החמץ לגוי, שימו לב לקוד השנה:
הקוד למוצרי חמץ שיוצרו לאחר הפסח תשפ”ד: 4121
הסבר: 4 המספר הראשון משמאל מציין את השנה האזרחית 2024.
שלשת הספרות הימניות מציינות את מספר הימים באותה שנה מאז הראשון בינואר למניינם.
כלומר יום אחרי פסח השנה תשפ”ד, יום שלישי כ”ב ניסן, תאריך 30/4 זה הוא היום ה-121 מתחילת–השנה הלועזית הראשון לינואר למניינם 2024.
לכן כל מוצר שתאריך ייצורו החל מיום 30/4/24 והלאה יוצר אחרי הפסח.
שימו לב לחומרים נוספים
הרב יוחנן רייכמן, מומחה כשרות נודע כותב, כי הנוהגים להחמיר אחרי פסח לרכוש מוצרי חמץ שייצרו מקמח שנטחן לאחר פסח, ולא לסמוך על מכירת חמץ, זוהי חומרא יתירה שהחמירו בחשש איסור דרבנן, וכן כתב בשו”ת תשובות והנהגות {ח”א סי’ ש”ט}, משום שקמח מחיטים רטובים מעיקר הדין היה אפשר להשתמש בו גם בפסח למצה, כמבואר בשוע”ה {סי’ תנ”ג ב סכ”א, במשנ”ב סקכ”ז}, מאחר שאינן מתבקעים ולא רואים בהם סימני חימוץ, אלא שאסרו הגאונים להשתמש בו למצה מאחר שאין אנו בקיאין ללתת יפה בדרך שלא יחמיצו, לכן יש רבים שמקילים.
זאת ועוד, היום לא שורים גרעיני חיטה במים לפני הטחינה, אלא מזלפים על החיטים כמות קטנה מאד של מים, כדי להקל על הסרת הקליפה בשעת הטחינה, ואחרי כמה שעות לא רואים שום סימני חימוץ על החיטים, ולכן קמח רגיל אינו נחשב לחמץ כלל.
אבל חשוב לדעת, שלבצק מוסיפים בעלי המאפיות עוד חומרים, שהם חמץ גמור שנמכרו לגוי, אז מה התועלת ב'נאפה ונטחן לאחר הפסח', כביכול??
החומרים שמערבים בכל הקמחים זה למשל מעט קמח שעורים, וכמו שנכתב על כל שקי הקמח, והוא מה שנקרא מאלצי”ן בלשון הפוסקים, עי’ בט”ז {או”ח סי’ תנ”ג סק”ג}, שהוא חמץ גמור.
אופן עשיית המאלצי”ן היום: משרים אותם במים פושרים עד שמחמיץ ומתחיל לתסוס ('פרמנטציה') והוא מועיל להתפיח את הבצק, ואח”כ מייבשים את השעורים וטוחנים אותם, וזהו האינזים שאח”כ בעת הלישה יגרום ביחד עם השמרים להתפחת הבצק בצורה הטובה ביותר, ובדרך כלל מערבים מהמאלצי”ן 0.95% בערך.
חומרים נוספים המתווספים לבצק הם לתת, גלוטן חיטה ומשפרי אפייה אחרים, שהם חמץ גמור (ואינו מתבטל)!
אם כן, גם אם זהו קמח שנטחן לאחר הפסח, יש לברר האם במוצר אותו אנחנו קונים ישנם גם חומרי גלם שנמכרו לגוי בפסח או לא. ולא מספיק שרשום "נאפה ונטחן לאחר הפסח".
הרב רייכמן מזכיר כי הקוד למוצרי חמץ שיוצרו לאחר הפסח תשפ”ד: 4121
(JDN)
מפעלים בבעלות גוי
הרב משה ויא שליט"א, מח"ס בדיקת המזון כהלכה, מוסיף:
ישנם מפעלים שעברו לבעלות של גוי וחמץ שברשותם דינו כחמץ שהיה ברשות גוי בפסח. לדוגמה:
חברת "אוסם" היא כעת בבעלות של קונצרן נסטלה הבינלאומי, השייך לגוי. וכן חברות הבת, כגון: סלטי צבר, מוצרי טבעול וגלידות נסטלה.
"תלמה" היא בבעלות של קונצרן יונילוור הבינלאומי. וכן חברות הבת, כגון: ורד הגליל, גלידות שטראוס, בייגל את בייגל.
"תנובה" – שייכת לקונצרן סיני.
אבל ממתי אפשר לסמוך על זה שהחמץ היה במפעל ששייך לגוי ולא בחנות ששייכת ליהודי
חמץ שעבר עלין הפסח בבעלות גוי כגון אוסם
יש מניות השייכות לישראל
קוד החמץ
הקוד 4120 כי יש מפעלים שהתחילו ליצר מיד בצאת החג לפני 12 בלילה שאז התאריך משתנה (4121 זה מאסרו חג)