האם צריך לברך שוב כשעובר מחדר לחדר בתוך הבית?

כ"ט חשון- קע"ז א' - ב'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


האם צריך לברך שוב כשעובר מחדר לחדר בתוך הבית?
באיזה אופן יכול לשנות את מקומו באמצע הסעודה?
והאם מועיל מחשבה מראש על שינוי מקום מבית לבית?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן קע"ח סעיף א' [בחלקו השני]

- איזה דברים קרויים הפסק בסעודה -

שינוי מקום כשהלך לחדר אחר באותו בית | מה הדין באותו חדר בזוית אחרת? | באיזה אופן יכול יכול לשנות מקומו באמצע סעודה? | מה הדין כשרואה את מקומו הראשון? | איך המנהג בימינו? | האם מועיל "שומר" בשינוי מקום?

המ"ב מביא בהקדמה לסעיף, ששינוי מקום זה לא רק כשאדם משנה את מקומו באמצע הואכל והולך לבית אחר, אלא גם אם הולך לפתח הבית בו הוא סועד, או שהולך לחדר אחר באותו בית, הוי שינוי מקום, וכשחוזר למקומו הראשון, צריך לברך ברכה ראשונה, ואז יאכל, כיון ששינוי מקום, הוא הפסק באמצע האכילה.

כשאכל בזוית אחת של החדר, ואח"כ הלך לזוית אחרת, אפילו כשהחדר גדול, אין בעיה של שינוי מקום.

כשיוצא מחדר לחדר, מועילה מחשבתו בשעת הברכה, וכאשר בירך בתחילת אכילתו, אם חשב בדעתו שילך לחדר אחר באמצע אכילתו, זה מועיל, אבל אין דעתו מועילה כדי ללכת לבית אחר, ואם יצא לבית אחר, חוזר ומברך ברכה ראשונה.

המ"ב אומר, שלא רק דעתו מועילה ביחס לחדר אחר, אלא גם אם בחדר השני רואים את החדר הראשון, מועיל, ואפילו שרואים את מקצתו, ומסתפק המ"ב, האם גם כאשר יוצא לבית אחר ורואה ממנו את הבית הראשון בו הוא התחיל לאכול, האם גם בזה מועיל ראיית מקום.

המ"ב אומר, שהלכות אלו לא מצויות ביננו היום, כיון שאנחנו פוסקים כדעת הרמ"א שאומר, ששינוי מקום זה רק בפירות ושאר דברים, ובפת אין את הנושא הזה, שכיון שפת צריכה ברכה אחרונה במקומה, הרי תמיד יצטרך לחזור למקומו הראשון, וממילא אין כאן שינוי מקום אמיתי.


סעיף ב'
אע"פ שאדם משנה את מקומו, זה לא נחשב שינוי מקום כאשר כמה אנשים סעדו יחד את סעודתם, ויצאו מהבית למקום אחר, והשאירו חלק מהסועדים במקומם, או אפילו סועד אחד בלבד, שבאופן כזה, זה מציל את כל בני החבורה, ונחשב שלא עקרו ממקומם, והחידוש הוא, שאפילו יצאו לדבר מצוה, אם לא השאירו את חבריהם שם, לא מועיל.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים