הרה"ק רבי יענק'לה מפשעווארסק זי"ע היה מספר:
מעשה שהיה בימי קדם ביהודי 'עם הארץ' מדאורייתא ומדרבנן, הלה זכה (מן הנראה רק 'בזכות אבות') בחתן תלמיד חכם מופלג, עובד ה' בכל רמ"ח ושס"ה.
בהגיע ליל הסדר, וכבר הראה השעון על 2:30 לפנות בוקר הגיעו ל'חד גדיא', והנה השווער (החותן) רואה את חתנו בוער כאש הלפידים בעת זמרו את ה'חד גדיא'. משום מה החליט השווער שהוא חייב לדעת מהו ה'חד גדיא', ועל מה יבער החתן בהאי שעתא.
שאל השווער את החתן, מה ענין ה'חד גדיא' ומה היא התבערה. פתח החתן והסביר לו, מעשה באב שקנה גדי תמורת שני זוזים, ובא החתול ואכל את הגדי, וכו' וכו', אך השווער ב'רוחב בינתו' המצומצמת לא הבין. והחתן הסביר לו שוב, שקנו גדי עיזים בשני זוזים וכו', וכך היה לערך כעשרים דקות, החתן מסביר והשווער שואל שוב ושוב מאחר שבמסכנותו לא הבין מה כל הענין.
עד שהחתן החליט לשים קץ לכל המצב, ונענה ואמר: חותני יקירי, כל ענין זמר זה והנאמר בו הוא 'על פי סוד', כלומר בתורת הרז יש בו עניינים נשגבים. נענה השווער ואמר: אה, אה, מהרגע הראשון הבנתי שהכל ע"פ סוד. עתה הגיע תורו של החתן לתמוה, כי לא ידע אולי אכן השווער הוא 'צדיק נסתר' אשר יש לו שיג ושיח בתורת הנסתר, וכבר לא ידע מה לחשוב, אלא שאזר אומץ ושאל את השווער, מה הבין השווער כאן שהוא ע"פ סוד.
ענה השווער: הנה לי אי אפשר 'למכור' סיפורים, הרי אני כבן שבעים שנה, בקי ומכיר היטב בשוק הבהמות, הגידה לי היכן ניתן לקנות גדי בשני זוזים, והרי שוויו לכל הפחות מאה זוזים… ולא עוד, וכי מי קונה גדי בשעה 2:30 באישון ליל… הרי את הגדי קונים בשעה 10:00 בבוקר…
שאל החתן, ומה נתיישב לשווער כשהבין ואמר שהוא ע"פ סוד… ענה השווער, כי הכוונה שקנה את הגדי ב'שוק השחור' (שאינם מדווחים לרשויות על עסקיהם), שם אכן אפשר למצוא מציאות נפלאות ואפילו לקנות גדי בסך שני זוזים, וגם נתיישב קושיא השנית, כי אכן, עסקים שחורים כאלו נעשים בשעה 2:30 באישון לילה באין רואה…
אחי ורעי אהובי וידידי, דבר המעשה הלז הוא מוסר השכל נפלא לדידן, הנה אנו מהלכים שבורי לב ומיואשים, מרגישים מרוחקים מהקב"ה ומעבודתו, כי מה בכוחנו עשות, וכי בתורה ותפילה אנו עוסקים כדורות הקודמים… הרי אין בכוחנו אלא עשות פעולות (הנראות לנו כ)קטנות, מעט התגברות, קצת יגיעה… מעט תורה ומקצת תפילה, אמנם זוהי טעותנו שאין אנו מעריכים ומחשיבים כל פעולה קטנה ובפרט בדור הזה…
וכבר אמרו צדיקים (יש שאמרו בשם הרה"ק רבי שלמה אייגער זי"ע), על הנאמר באותו זמר 'חד גדיא' דזבין אבא בתרי זוזי, ש'אבא' הכוונה לאבינו שבשמים, הקב"ה 'קונה' אותנו ונהנה ממעשינו אפילו 'בתרי זוזי', עם מה שאדם זז קצת, מזיז עיניו מלהביט במקום שאינו טוב, מזיז את מחשבות לבו מחשוב לא טוב וכו', מזיז עצמו מעט לעסוק בתורה וכו', כי אכן הקב"ה מחשיב וקונה גם כל פעולה קטנה שאנו עושים.
ואותו 'עם הארץ' יתמה וישתומם, וכי במחיר זול כל כך אפשר כביכול לרצות את הבורא שיקחנו לקניינו, מה גם שאנו בדור 'חשוך' ואפל… הסתרה שבתוך הסתרה… אמנם, ה'סוד' הוא, שדייקא משום שאנו מתעסקים כביכול ב'שוק השחור', כלומר, בעת חשכות כשאין אפילו מעט אורה, עמוק עמוק בחשכת ליל, עם חשכות היצר הרע, שם מאין רואים אנו מתגברים, ומשברים עצמנו אליו יתברך שמו, שם אכן חשובה כל התגברות וכל טיפת עבודה עד שהקב"ה קונה אותנו, וכמו שאמרו חז"ל (אבות ו י) 'חמישה קניינים קנה לו הקב"ה בעולמו וכו', ישראל קנין אחד'.
(מתוך גיליון 'אסדר לסעודתא')