אסמכתא קניא
"כיצד תקנו דברים חדשים בבית, באופן שלא תחסר לכם פרנסה" – שאל פעם הגאון רבי בן ציון פלמן זצ"ל קבוצת אברכים, ואמר להם: הרי "מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה חוץ מהוצאת שבת ויום טוב", ממילא כאשר אתה קונה בגד, תקנה אותו לשבת, ואחר כך תעביר אותו ליום חול, ואז כאשר תקנה שוב בגד נוסף לשבת יהיה גם הוא בכלל הוצאות שבת, שני הבגדים לא כלולים במזונותיו של אדם, שהרי קנית אותם לכבוד שבת.
זה לא היה רעיון בעלמא, כי ר' בן ציון הביא לכך אסמכתא מספר "מנחת שבת", שכתב כי בירושלמי אמרו ששמאי הזקן ע"ה היה עשיר.
והנה, שמאי הזקן התנא קנה הכל לכבוד שבת, כמו שאמרו במסכת ביצה דף ט"ז: "תניא אמרו עליו על שמאי הזקן כל ימיו היה אוכל לכבוד שבת, מצא בהמה נאה אומר זו לכבוד שבת, מצא אחרת נאה הימנה מניח את השניה ואוכל את הראשונה".
מבאר ה"מנחת שבת" שהסיבה ששמאי היה עשיר, היא מחמת כך – שקנה הכל לכבוד שבת, ממילא לא נחסר לו כלום והיה לו כסף בשפע כי הוצאות שבת אינם בחשבון.
זוגתו של הרב פלמן, הרבנית, היתה אופה הרבה חלות לכבוד שבת. ואחר כך במשך השבוע אכלו מהחלות הללו עד תומם, וכך, אפילו הלחם היה כלול בהוצאת שבת. חיסכון כספי.
לא מאז אפו חלות בבית.
בהיותם זוג צעיר, לא קל היה לאפות חלות לשבת, ולא בכל שבת אפו, אלא קנו את החלות. עד שקרה מה שקרה.
באחת הלידות הייתה הרבנית במצב חמור מאד. הרופאים היו אובדי עצות ואמרו כי נותרו לה שעות בודדות לחיות. בעקבות המצב הרפואי החמור, לחץ הדם הלך וירד, וחייה היו בסכנה מוחלטת.
ר' בן ציון עמד ליד מיטתה והתפלל בסילודין. ואז הגיע גם אביה רבי אברהם יצחק רוטשטיין זצ"ל שהוזעק מירושלים, פנה אליה ואמר לה: פייגא, אני יודע שאת לא יכולה כבר לדבר אבל את בהכרה ואת שומעת, תקבלי על עצמך לעשות בצק, להפריש חלה, ולאפות חלות לכבוד שבת מידי שבוע, ונקוה שזו תהיה זכות לבקוע כעת שערי שמים לרחמים, תהנהני בראשך להסכמה – באם את מקבלת על עצמך. היא נענעה בראשה להסכמה. אביה יצא מהחדר והתפלל גם הוא בדמעות שליש. לאחר זמן קצר התייצב מצבה הרפואי והשתנה לטובה. לחץ הדם נעצר מלרדת. ולאחר כחצי שעה כבר פתחה את עיניה, והתחיל תהליך מהיר של התאוששות.
למחרת רב"צ הלך במיוחד לחנות ידועה ברחוב רבי עקיבא וביקש מבעל החנות שיזמין בשבילו תנור גדול ומיוחד, כדי שתהיה לה אפשרות לאפות בו החלות ברווח ובקלות. ומאז אפתה הרבנית חלות מידי שבת. ונשלחה ברכה בעיסה.
ובתודה להקב"ה על הנס הגדול, קיבל על עצמו ר' בן ציון שאם בעתיד יוציא קונטרס חידושי תורה יקרא את שמו "שלמי תודה".
ומכאן שם הקונטרסים והספרים "שלמי תודה" שנפוצו על פני עולם התורה.
רב"צ ציין כמה פעמים בשיעוריו את לשונו של ה'ביאור הלכה': "רע עלי המעשה" שאנשים לא אופים בבית לכבוד שבת. וכאשר מכבדים את השבת אפשר לזכות לניסים "כי היא מקור הברכה".
(ספר 'ללא שם')