עמוד היומי עם גישמאק:
בקשו חכמים לגנוז ספר קהלת מפני שדבריו סותרין זה את זה ומפני מה לא גנזוהו מפני שתחילתו דברי תורה וסופו דברי תורה וכו'
ולכאורה קשה להבין, הרי עיקר הטעם שביקשו לגנוז את ספר קהלת היה מפני שדבריו סותרין זה את זה, ואם יש תירוץ ליישב את הסתירות למה צריכין טעם מפני שתחילתו דברי תורה וסופו דברי תורה, ואם טעם זה מספיק לשם מה צריכים ליישב את הסתירות.
המשגיח הגה"צ רבי חזקיהו אליעזר קאהן זצ"ל מישיבת גייטסעהד באחת משיחותיו שהודפסו בספר נחלת אליעזר, מתרץ את הקושיא ואומר שנראה לבאר את הענין, כי אם אין תחילתו דברי תורה וסופו דברי תורה, אין לנו לסמוך על התירוצים ליישב את הסתירות, שהרי אם חסר יסוד האמת בתחילתו וגם בסופו, אז יכול להיות כי התירוצים אינם קולעים אל האמת, משום שאין לנו בטחון באמיתותו של היסוד בישוב הסתירות, ואפילו אם הם לכאורה בנויים על אדני האמת, בסופו של דבר תתברר לנו חולשתם והסתירות תישארנה בעינן.
אבל כאשר היסוד הוא אמיתי וחזק, באשר אנחנו רואים שתחילתם בדברי תורה וזה מוכיח כי מצוי כאן היסוד של תכלית האדם בעולמו, כי דוקא קודם השמש יש יתרון, היינו שנבראה קודם שנברא העולם, וכן גם בסופו דברי תורה, כי תכלית כל הדברים הוא שכולם לא נבראו אלא בשביל זה, כלומר בשביל האדם השלם דוקא, אז אפשר ליישב את הסתירות, דוקא אז יש תועלת וממש בתירוצים שמתרצים.
וכן הוא הדבר אצל כל אדם, אם היסודות שעליהם הוא עומד הם אמתיים, כי אז אם אפילו נוצרות סתירות במעשיו, סתירות שאינן מתישבות עם דרכו והשקפותיו, הרי שהן יתורצו בגדר 'שבע יפול צדיק וקם' (משלי כד טז), ואם ישנם תלמידים כאלה שדבריהם סותרים זה את זה בהנהגתן, עלינו לדעת כי במשך הזמן יתיישבו כל הסתירות, כי היסוד של תכלית האדם ותכלית העולם תחילתו דברי תורה וסופו דברי תורה ישנו אצלם, וזהו עבודת האדם להתבונן ולחזק את היסוד הזה ואז יצליח.
(חכמת המצפון, ח"ז מאמר ק"כ)