עמוד היומי עם גישמאק – שבת כז:
בעמוד היומי היום (שבת כז:) אנו לומדים הרבה מהלכות ציצית, ובין הדברים אנו לומדים את הדברים הבאים: "דתניא "וראיתם אותו" – פרט לכסות לילה, אתה אומר פרט לכסות לילה, או אינו אלא פרט לכסות סומא, כשהוא אומר "אשר תכסה בה" הרי כסות סומא אמור, הא מה אני מקיים "וראיתם אותו" פרט לכסות לילה!"
על יסוד דברי הברייתא אנו מוצאים טעם נאה לבדיקת הציצית אחר קידוש לבנה, וכדלהלן: בספר 'כף החיים' להגאון ר"ח פלאג"י (סי' ל"ה אות כ"כ ואות כ"ו) כותב בתוך דבריו: צאו וראו דראיית הציצית אחר ברכת הלבנה הוא ענין גדול, חדא דמצוה גוררת מצוה, דגורר ציציות לבודקם אם הוא כשרים וכו'. זאת עוד דמצינו דעל ידי ראיית הציצית זוכה ומקבל פני שכינה ומביאו לידי יראת שמים כי אותיות 'ראית' – 'יראת', כן דומה בדומה ממש הוא בראיית השמים, ומאחר שכן נאה ויאה להסתכל בעת ובעונה הזאת!
ובשם כ"ק מרן מהרי"ד מבעלזא זי"ע מובא הטעם על המנהג שנוהגים לבדוק כנפי הציצית בעת קידוש לבנה, לפי זה שאנו פטורים בלילה ממצות ציצית היא משום דכתיב בציצית "וראיתם אותו" – ולילה היא לאו זמן ראיה, אבל לעתיד לבוא כשיהיה אור הלבנה כאור החמה וכאור שבעת ימי בראשית, הרי בוודאי גם בלילה יהיה זמן ראיה, וא"כ גם הלילה יהיה זמן ציצית, וזאת אנו מרמזים בזה שבודקים את הציצית בעת קידוש לבנה, שאנו כבר מתכוננים לקראת זמן הגאולה שיהיה אז אור הלבנה כאור החמה גם בלילה, שאז נתחייב בציצית גם בלילה!
ציצית ולבנה – סגולה נגד כאבי שיניים!
והנה כשנכפיל את 'ארבע הכנפות' ב-8 חוטים היוצאים מכל כנף נקבל בסך הכל את המספר ל"ב, מעניין הדבר, שמספר זה (ל"ב) אנו מוצאים בעוד כמה נושאים, המתקשרים בסופו של דבר עם הציצית, ראשית, מספר השיניים הקבועות בפה הוא 32. ואכן, מובא במגן אברהם (סימן יא סעיף קטן יח) שאם חוטי הציצית ארוכים מידי, אין לחתוך אותם בסכין אלא באמצעות השיניים. המקובלים מוסיפים (ראה כף החיים סימן יא אות יז. סימן כד אות יב) שההקפדה על מצות ציצית שתהיה ככל פרטיה ודקדוקיה – היא סגולה לכך שהשיניים לא יכאבו!
והנה סגולה ידועה לשמירה על שיניים בריאות היא הזהירות ב'קידוש לבנה'. יש אף המוסיפים בעת 'קידוש לבנה' ומבקשים (בלחש): "ולא יהא לי כאב שיניים לעולם". כך מובא (בספר 'טעמי המנהגים' סימן ת"ס בהערה) מהרה"ק קדוש ישראל מרוזי'ן זיע"א, לומר בשעת קידוש הלבנה, אחרי אומרו "כך לא יוכלו אויבי לנגוע בי לרעה", ג' פעמים. יאמר בכל פעם, "ולא יהיה לי כאב שיניים!"
ומטו משמיה דהרה"ק האוהב ישראל מאפטא זי"ע (נלב"ע ה' ניסן תקפ"ה) שאמר: סגולה להינצל מכאב שיניים, שיאמר בקידוש לבנה של חודש ניסן בהאי לישנא: "פון ניסן ביז ניסן זאל מען קיין ציין וויטאג נישט וויסן!" [תרגום חופשי: מניסן עד ניסן – לא נידע מכאבי שיניים! (באידיש זה גם מתחרז יפה)]
ומפליא הדבר עובדת המנהג לבדוק בציציות לאחר קידוש לבנה!