מאת: אלעזר גולדברג
בתלמוד תורה 'דרכי איש' בבני ברק מתקיים מדי יום שיעור מיוחד ב'עמוד יומי' לתלמידי כיתה ח'. לאחר חמישה חודשי לימוד במסכת ברכות ועם תחילת הלימוד במסת שבת, שוחחנו עם המחנך הרב ישראל חיים קפלן שליט"א ושמענו דברים נפלאים על החיזוק שעושה השיעור בקרב התלמידים ועל התוכניות לחודשים הקרובים עד סיום השנה.
- מדוע הוחלט על פתיחת שיעור 'עמוד יומי' בתוככי התלמוד תורה, מה שלא כל כך מקובל במקומות אחרים?
בחודש חשון בשנה זו התחלנו ללמוד ולחזור על דפי הגמרא במסכת קידושין כדי להכין את התלמידים לקראת מבחני הקבלה לישיבות. שמתי לב שכאשר התלמידים לומדים הרבה זמן ברצף את החומר בקידושין, זה מכביד עליהם וחיפשתי משהו אחר ללמוד איתם כדי לעשות הפסק של 'התבוננות בין פרשה לפרשה'. מכיון שבדיוק אז התחילה תוכנית 'עמוד יומי', אמרתי לעצמי שכדאי לנסות לייסד שיעור כזה בכיתה לקראת הצהריים.
ביקשתי וקיבלתי מ'דרשו' את חוברות 'עיון העמוד' עבור כל ילדי הכיתה וכך התחלנו ללמוד את מסכת ברכות. השיעור מתקיים מדי יום בשעה 12 ונמשך כארבעים דקות.
בימים אלו השלמנו את המסכת בשמחה ובששון ולכבוד הסיום של ברכות ערכנו יחד סעודת מלכים לכבוד התורה ולומדיה, עם ריקודים ומחולות והזמנו את אחד מרבני בני ברק כדי שימסור לתלמידים דברי חיזוק.
מאחר שכעת עם הסיום של מסכת ברכות, התלמידים משקיעים את רוב זמנם בהכנה למבחני הישיבות שמקיימים בקרוב, חשבתי שיהיה רפיון בלימוד העמוד היומי, אך הופעתי לטובה, לא רק שלא ראיתי רפיון, אלא אדרבה – יש חיזוק גדול עם תחילת הלימוד במסכת שבת.
אני מרגיש שכעת עלינו 'קומה' בשטייגן, כי בברכות רוב החומר היה באגדות חז"ל או בסוגיות שאפשר להבין בנקל ואילו במסכת שבת אנו עוסקים בסוגיות של 'שקלא וטריא' המצריכים עיון והבנה. הכוונה היא שמיד לאחר סיום מבחני הישיבות נוכל להקדיש יותר זמן להבנת כל עמוד וגם לצלול יותר לעומק העניינים כדי שהתלמידים יקנו ידיעה טובה במסכת.
בסייעתא דשמיא נשתדל לסיים את רוב מסכת שבת עד סוף השנה, כדי שהתלמידים יכנסו לישיבה כאשר יש בידם ידיעה יסודית בשלוש מסכתות: קידושין – אותה אנחנו לומדים במשך השנה בתלמוד תורה, ברכות – אותה סיימנו כעת ורוב מסכת שבת. לימוד של שלוש מסכתות בכיתה ח', אין לך דבר גדול מזה!
- כיצד מתנהל השיעור ואיך הוא משפיע על התלמידים?
ברגע שמגיע זמן השיעור, אנו מוציאים מהארון את חוברות 'עיון העמוד', כשלכל אחד יש חוברת עם השם הפרטי שלו ומיד מתחילים במסירת השיעור. התלמידים פעילים מאוד, שואלים ומתרצים, מעלים סברות והלכות וכך השיעור מרתק ומעניין את כולם ללא יוצא מן הכלל.
השיעור משפיע מאוד לטובה על כל תלמיד ותלמיד, כשכל אחד נעשה רציני ובוגר יותר. שמתי לב שמאז נוסד השיעור, הילדים כבר אינם מבזבזים את זמנם בהפסקות, אלא מדברים בלימוד בינם לבין עצמם. אין ספק שזאת ההכנה הטובה ביותר לקראת הלימוד בישיבות. לפי הרצינות והבגרות של התלמידים, אפשר לומר שכבר עכשיו הכיתה שלנו נראית מעין 'ישיבה קטנה'…
דוד המלך אומר בתהלים: "ברצות השם דרכי איש, גם אויביו ישלים עמו" והסבירו המפרשים, שכאשר אדם הולך בדרך ישרה, גם היצר הרע משלים איתו ואינו יכול להפריע לו. מה היא הדרך הישרה שמנצחת את היצר? יש לזה רמז בשמו של היצר הרע – סמא"ל, שהוא ראשי תיבות: סיום מסכת אין לעשות. כאשר אדם מתאמץ ומסיים ללמוד מסכת שלימה, היצר הרע אינו יכול לנצחו! עכשיו שזכינו לסיים את מסכת ברכות בתלמוד תורה 'דרכי איש', בודאי תהיה לנו סייעתא דשמיא להמשיך ללמוד עוד ועוד בזכות התוכנית הנפלאה של 'עמוד יומי'.