אלעזר גולדברג
העיר 'עפולה' עלתה בשנים האחרונות לכותרות בעקבות המהפך הרוחני האדיר שמתחולל בה. אם עד לפני חמש עשרה שנה היה המקום 'מדבר שממה' רוחני כמעט ללא שומרי תורה ומצוות, כיום מתקיימות בה קהילות תורניות רבות ואלפי משפחות חרדיות קבעו וקובעים בה את משכנם. כמו בכל מקום תורה, גם בעיר זו הוקמו מספר מוקדי מבחנים, אך הראשון שבהם, זה שהיה ה'נחשון', הוקם על ידי האברך החשוב הר"ר אלחנן יהודה לואיס שליט"א. בשיחה עמנו הוא מספק הצצה אל אופן הקמת המוקד, כמה התאמץ בשבילו עד שהפך למוקד של תורה בו נבחנים עשרות בני תורה מדי חודש.
מתי הכל התחיל? כיצד הצלחת להקים מוקד מבחנים מוצלח בעיר שהייתה חילונית כמעט לגמרי?
אני הגעתי לגור ב'עפולה' כאברך צעיר בשנת תשע"ב, לפני כשתים עשרה שנים. באותה תקופה כבר השתתפתי במסלול הלימוד 'קנין תורה' וכאשר הגעתי אל העיר החילונית לא היה באזור שום מוקד מבחן. המוקד הקרוב ביותר היה בעיר טבריה, מרחק נסיעה של כארבעים דקות. נאלצתי לנסוע בכל חודש מרחק כזה, הלוך וחזור, על מנת לא לבטל את הקביעות של הבחינות. זה היה קשה מאוד, בפרט בימי שישי הקצרים בהם הייתי שב אל ביתי זמן קצר לפני כניסת השבת…
מחמת הקושי הרב, התחלתי לחפש באזור מגורי עוד שומרי מצוות דתיים וחרדים שמשתתפים במבחני 'דרשו' ולאחר תקופה מצאתי עוד ארבעה אנשים שהוצרכו לנסוע לטבריה מדי חודש. פניתי להנהלת הארגון וביקשתי לפתוח מוקד מבחנים בעפולה עבור חמישה נבחנים קבועים כשתקוותי היא שהמקום עוד יפרח ויגדל. בתחילה ביקשו להמתין ואכן המתננו תקופה נוספת עד שהצטרפו עוד שלושה תושבים מנבחני 'דרשו' לעיר ואז הוסכם על פתיחת המוקד עבור שמונה נבחנים…
עלי לציין שבאותה תקופה באמת לא היו אברכים בעיר מלבד בודדים כמוני וכמו הנבחנים הראשונים במוקד החדש שנפתח. הייתה זו שמחה עצומה עבור כולנו שסוף סוף אנו זוכים למוקד משלנו, על מנת שנוכל להיבחן בהרחבת הדעת, ברוגע ובשלווה. זאת ועוד, אין לי ספק שהקמת המוקד גרמה לכך שהמקום נהפך למקום תורני ורוחני יותר, מה שאיפשר בהמשך את ההתפתחות האדירה של הקהילות הקדושות במקום.
בשנים הראשונות היה אחד האברכים אחרים אחראי במוקד ולפני שש שנים הוא עזב את המקום ואני לקחתי על עצמי את האחריות לנהל את המקום.
מי האוכלוסיה שנבחנת במוקד שלכם? באיזה מסלולים הם נבחנים?
באים להיבחן אצלנו מכל המגזרים, ליטאים, לצד חסידים וספרדים, מכל הקהילות המקומיות ללא הבדל. אני חושב שזוהי מעלה יחודית שיש למבחני 'דרשו' שבזמן המבחן כל בני התורה מתאחדים ובאים תחת קורת גג אחת, ללא הבדל מנהגים ושפות… לא רק תושבי העיר נבחנים אצלנו, אלא גם מהערים והיישובים באיזור. הייתה תקופה ארוכה בה הגיעו להיבחן אצלנו מספר אברכים שמתגוררים בעיר 'מגדל העמק', מרחק של כעשרים דקות נסיעה.
רוב הנבחנים משתתפים במסלול 'הדף היומי בהלכה' ומעט נבחנים על דף היומי בבלי או בירושלמי. לאחרונה הצטרפו עוד מספר נבחנים במסלול 'עמוד היומי'. במשך השנים התרבו הנבחנים במוקד שלנו, ולאחר שנפתחו עוד שני מוקדי מבחן בעיר, חלקם עברו להיבחן במוקדים החדשים בגלל הקירבה לביתם. כיום נבחנים אצלנו בסך הכל קרוב לעשרים נבחנים קבועים.
יש דבר גדול במוקדים של 'עפולה', שבבין הזמנים מגיעים לעיר נופשים רבים מכל הארץ, בעיקר מירושלים ומבני ברק והם מאוד שמחים שיש מוקדי 'דרשו'. הם מגיעים לנופש בהרגשה רגועה, בידיעה שכאשר יגיע יום המבחן הם לא יצטרכו לטרוח ולחפש אחר מוקדים מרוחקים אלא יוכלו לעשות את המבחן בסמוך למקום הנופש. פעם הגיעה לנפוש בעיר משפחה גדולה ממרכז הארץ והאב ושלושת ילדיו הבוגרים הגיעו יחד להיבחן על שלושים דפי גמרא במסלול 'קנין תורה'. משפחה אחת, ארבעה נבחנים…
בימי 'בין הזמנים' אני רואה בחוש כיצד 'דרשו' מהווה עבור אותם אורחים ממש 'צינור חמצן', כי ממש מתקשים לנהל את חייהם ללא הבחינות הקבועות!
מה הדבר שגורם לך להמשיך לטרוח על ניהול המקום גם לאחר כל השנים הרבות בהם פעלת למען מוקדי המבחנים בעיר?
אני מטבעי אוהב לפעול ולעשות למען הגדלת התורה ולהאדירה ולעזור ללומדי התורה. מלבד זאת, אני מקבל דרישות שלום מהנבחנים שהם מרוצים מהארגון של המקום ומהאוירה הטובה שאני משתדל לעשות בזמן המבחן, זה נותן לי דחיפה להמשיך לדאוג לרווחת הנבחנים.
באחד מהחודשים האחרונים הגיע לשבות בעיר אברך ממודיעין עילית, היה זה ביום שישי שבו התקיימו המבחנים והוא הגיע אל המוקד שלנו ונבחן בו. לאחר שסיים להשיב על השאלות, הוא ניגש אלי ואמר שמתפעל מהאוירה המיוחדת הקיימת במקום מה שהרגיע אותו וגרם לו לסיים את המבחן בהצלחה. לאחר מכן התקשר אלי דוד שלי שמתגורר במודיעין עילית וסיפר שאחד האברכים שלומדים בכולל שבראשותו חזר מעפולה וסיפר בהתלהבות לכל האברכים בכולל על החוויה הנפלאה שהייתה לו במוקד המבחנים המיוחד שמתקיים בעפולה… אין ספק שכאשר אני שומע דבר כזה, אני מתרגש מאוד, זה גורם להרגשת סיפוק אדיר שאני שותף בהחזקת התורה בישראל.