מאת יואל פרלמן
גשמי ברכה טובים לכל, אבל אלה יוצרים בעיות בכל הקשור לבטיחות. מה חשוב לדעת, מה צריך לעשות, וממה להימנע?
ובכן, חודש טבת כעת והגשמים לא היו מרובים. ובכל זאת עונת החורף כאן, ויש להיות מוכנים להם – ולענייננו: השפעתם על הבטיחות, ומכאן – על מה יש להקפיד ברכב.
האתגרים
כל הענין הזה של תנועת רכב – האצה, שיוט, האטה, בלימה, שינוי כיוון מבוסס על חיכוך, על כוח האחיזה של הצמיגים על פני האספלט. כאשר החיכוך נפגע היכולות נפגמות, כך שבלימה או הפניה מיידיות פחות, גם נשלטות פחות. כאשר נוצר מצב של סכנה, מה שעובד ללא בעיות על כביש יבש, עובד הרבה פחות טוב על כביש רטוב, לפעמים לא עובד בכלל.
הסיבה לכך היא, שבין הצמיג לבין האספלט נמצאת שכבת מים, וזו פוגעת ברמת החיכוך. זו גם הסיבה לכך שבצמיגים יש חריצים, ואלה נועדו לאפשר ניקוז המים. אבל מים הם הפחותים ביוצרי הבעיות כאן. הגשם מעלה מתוך האספלט את שיירי הדלק והשמן שהצטברו בו. פגיעתם של אלה קשה, מכיון שהם פוגעים ברמת החיכוך באופן חמור בהרבה. ובענין זה: כתם שמנוני כזה אותו רואים במצב רגיל, מוסתר על־ידי מים זורמים, בעיקר בחושך.
בעיה נוספת היא, ענין הראות. גשם כבד פוגע באופן חמור בראות בכלל, מעבר למטרים המידיים בפרט. ענין זה מחמיר בלילה, שם נוספות לכך בעיות אומדן מרחוק, סתם תאורה חסרה, ובערים – הולכי רגל במלבושים כהים.
ובקיצור: האוטו שלכם יכול להגיב הרבה פחות טוב, אתם יכולים להגיב הרבה פחות טוב. השילוב הזה הוא בסיס לסכנה, יש לדעת איך להימנע ממנה.
להאיר את הגשם ולא את הדרך, הוא סידור לא מוצלח
הצמיגים חייבים להיות במצב מצוין, לא פחות; כאלה שהם בני יותר משלוש – להחליף; כאלה שעומק הסוליה שלהם קטן – להחליף; כאלה בהם בקעים או סימני יובש – להחליף; כאלה עם אובדן אוויר קבוע – להחליף (אלא אם כן התיקון צלח). וכן, ההחלפה – רק בזוגות.
יש להקפיד על בלמים ראויים, מערכת הגה ללא תקלות, בולמים שפעולתם תקינה. המגבים צריכים לפעול כנדרש, ואם אינם מנגבים מושלם – להחליף. וכן, יש להקפיד כי במיכל יהיה תמיד נוזל לניקוי שמשות; בוץ מחייב הסרה מיידית. מערכת החימום/מיזוג חייבת להיות תקינה להסרת אדים, וגם המפשיר מאחור צריך להיות תקין.
לא פחות חשוב: תאורה שצריכה לא רק לפעול במלוא אונה, אלא פנסי חזית מכוונים היטב; להאיר את הגשם ולא את הדרך, הוא סידור לא מוצלח. כמובן, כל השאר (איתות, ערפל, חניה, נסיעה לאחור) חייב להיות תקין. אגב ערפל: יש להדליק פנסים אלה רק כאשר יש ערפל (ולא בגשם, למשל), אחרת הם מסנוורים מאוד את האחרים. ומאוד חשוב: כל יחידות התאורה צריכות להיות נקיות.
כל העניינים הנ"ל, פרט לצמיגים, במוסך שלכם (מורשה משרד התחבורה בלבד); בכל הקשור לצמיגים, צמיגאי ראוי יבדוק ויטפל כנדרש (כנ"ל).
למרות שקר בחוץ, חשוב לא לנהוג עם מעיל, המכביד עוד יותר על התגובות
בעיר, יש לשים לב לכך, שרבים מתפרצים לכביש כאשר הגשם כבד במיוחד או כאשר זה החל לרדת המטריה שלהם נשארה במקום אחר. ענין זה כאמור חמור במיוחד, כאשר מצטרפים לכך תאורת רחוב פגומה, ראות חסרה, לבוש כהה, או בקיצור: יש לנהוג לאט יותר, מרחב הבלימה ארוך יותר, היכולת של הרכב להגיב לפקודות היגוי, טובה הרבה פחות.
מה שמביא אותנו לכביש הבין־עירוני. יש להגדיל את המרווח בין הרכב שלכם לזה שלפניכם, גם לשים לב למה שקורה מסביב. אין לבצע פעולות חריפות (האצה, פניה, בלימה) – רכב עם אחיזה דלה לא רק שאינו מגיב כנדרש אלא גם עשוי להביא את הנהג לאובדן שליטה עליו.
למרות שקר בחוץ, חשוב לא לנהוג עם מעיל, המכביד עוד יותר על התגובות. המעיל המחמם פוגע במצב כזה בערנות, לזו יש אויב נוסף: מערכת החימום. אין לאלה משמעות של ממש בנהיגה של מספר קילומטרים בעיר, אבל בכביש בין עירוני ובנסיעה ארוכה יחסית, יש לכך השפעה רבה על יכולתו של הנהג. כאשר הנהיגה ממושכת בתוך גשם נמשך ביחוד כאשר הכביש אינו מוכר ו/או אינו עם מספר נתיבים, צריך לקבוע עיתים לחניה ולאוויר צח.
הסחת דעת, ענין שלילי ברגיל, חמורה שבעתיים; זמן התגובה של הרכב מתארך, ובנוסף גם נהגים סביב אינם תמיד בשיא יכולתם בגשם, ואלה יכולים להביא ליצירת מצב חמור בכביש.
מכאן ברור, שהסחות דעת, גם מטעם הנוסעים ברכב, רצויות פחות, בוודאי לא כאלה המחייבות הסטת מבט, אפילו לשבריר השניה ואפילו קצת. פשוט לא.
אם בדרך לאוטו עוברים בבוץ, למשל, חשוב להסירו, בגלל סכנת החלקה של הסוליה על הדוושות.
הנהג צריך לקחת בחשבון, שמרווחי הטעות שלו קטנים יותר
על מנת לעבור את החורף בשלום, חשוב שהרכב יהיה במצב הטוב ביותר בהקשר הבטיחותי בכלל, ובכל מה שקשור לנהיגה בגשם בפרט, הנהג צריך לקחת בחשבון, שמרווחי הטעות שלו קטנים יותר, בגלל שיכולת הרכב בכל הקשור לשינויי מהירות וכיוון, טובה הרבה פחות. הוא גם צריך לזכור, שהראות, ואפילו זמן התגובה שלו עצמו, טובים פחות.
שהרי צווינו "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".
(המודיע ז' בטבת תשפ"ד)