ויט שכמו לסבול
וברש"י: ויט שכמו לסבול עול תורה
במסגרת הפרויקט המיוחד של 'מתיקות התורה -גישמאק בלימוד' של ארגון 'אחינו' – זרוע החיזוק של 'דרשו' יצאנו לשחר את פני מרן פוסק הדור הגאון הגדול רבי משה שטרנבוך שליט"א.
מרן שליט"א כידוע, הינו שריד לדור הנפילים של עמודי ההוראה בדורות הקודמים, שידעו את כל התורה כולה באותיותיה. משחר ילדותו, זכה ללמוד עם הגאון הקדוש רבי אלחנן ווסרמן זצ"ל הי"ד, ולאחר מכן למד בחברותא עם הגאון רבי אליהו דסלר זצ"ל בספר 'חידושי רבי חיים הלוי' זצ"ל; בימי בחרותו הגיע ללמוד מדי יום שישי במעון קודשו של כ"ק מרן אדמו"ר ה'בית ישראל' מגור זי"ע, טור ושו"ע הלכות שבת – וקירבה יתירה נודעה לו אצלו.
ריבוי הגוונים והסגנונות קלט מרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א במוחו החריף, ושילב מכל גדולי ישראל; מצד אחד גדולי וצדיקי החסידות, מנהיגי כלל ישראל, כמו כ"ק מרנן ורבנן: כ"ק אדמו"ר רבי אהרן מבעלזא; כ"ק אדמו"ר ה'בית ישראל' ואחיו כ"ק אדמו"ר ה'לב שמחה' מגור; כ"ק אדמו"ר משאץ-לונדון; כ"ק אדמו"ר ה'דברי יואל' מסאטמאר; כ"ק אדמו"ר ה'אביר יעקב' מסדיגורה; כ"ק אדמו"ר ה'שפע חיים' מצאנז-קלויזינבורג. כן ינק מתורתם של ענקי התורה והיראה ראשי העדה, כמו מרנן ורבן רבותינו: רבי משה שניידר; ה'חזון איש'; הבריסקער-רב; רבי זעליג ראובן בענגיס; הטשעבינער-רב; רבי איסר זלמן מלצר; רבי אהרן קוטלר; רבי יחזקאל אברמסקי; רבי יחזקאל סרנא; רבי אהרן כהן – ראש ישיבת חברון; רבי זיידל סיאמטיצקי – מראשי ישיבת 'תורת אמת' בלונדון וראש מועצת גדולי התורה; רבי מרדכי פרגמנסקי מצרפת ועוד זכר צדיקים וקדושים לברכה.
כל זה כאמור, , של מי שזכה ליצוק מים ולהעביר את המסורת מגדולי ישראל הקודם, הן מאלו שבארצות הגולה, והן מצדיקי הדור בארץ ישראל, שנסע אליהם לקבל תורה ולפלפל עמהם בהלכה והוראה, שמשמעתם משקה לבית ישראל.
כבר למעלה משישים שנה שחידושיו וספריו נלמדים בעיון בהיכלי התורה ואצל גדולי הפוסקים, ונקבעו בשורת ספרי היסוד בספרות התורנית ובעולם ההלכה.
רוב סדר יומו של מרן, מושקע להכנת שיעוריו, ולתשובות המגיעים אליו מכל רחבי העולם בסוגיות הקשות שעל הפרק. זמן קבלת הקהל הרשמי בבית מרן הוא רק לאחר תפילת שחרית, אז עוברים המונים במעונו לקבלת עצה והכרעת הלכה.
פקדנו את הבית הגדול שבשכונת הר-נוף בתפילת שחרית של ראש חודש טבת, לאחר תפילה נרגשת יחד עם מרן פוסק הדור, זכינו לשמוע מפיו דברי חיזוק נפלאים שנאמרו לתינוקות של בית רבן. תלמידי תלמוד תורה ובחורים צעירים שבאו להתברך מפיו של גדול הדור.
מרן שליט"א, אמר לצעירים דברי חיזוק נפלאים: "כל ילד ובחור צריך לדעת שהוא יכול להיות תלמיד חכם גדול מאוד, אם רק ירצה להשיג זאת באמת", אמר. "אתם צריכים לדעת, שהסטרא אחרא מנסה להפריע לכם להתקדם. הוא רואה ילדים טהורים, בחורים צדיקים שמקבלים חינוך טהור ואיכותי, ורוצים להצליח, ולכן הוא מכניס את כל הכוחות כדי למנוע זאת מכם.
"אבל אתם אל תתייאשו! אל תיכנעו, צריכים להיאבק בו. אסור להתייאש בשום אופן, לא להתייאש, להמשיך ולהתאמץ עוד ועוד, ובעז"ה תהיה לכם הצלחה גדולה".
לאחר שצעירי הצאן עברו בסך, התברכו וגם קיבלו דמי חנוכה, הגיע הרגע בו ניגשנו אל פני הקודש, לקבל את ברכת מרן שליט"א ולשמוע מפיו עצה כיצד יוכל בחור או אברך המעוניין ללמוד גמרא מתוך הנאה ומתיקות, אך מתקשה בהשגת הגישמאק".
מרן פוסק הדור שליט"א השיב על אתר, שהדרך העיקרית להשגת הגישמאק בלימוד היא על ידי בהירות, – 'קלארקייט' בלשונו. כלומר שהדברים יהיו חדים וברורים אצל הלומד, שיידע את מה שלמד בצורה ברורה, ולא יישארו נקודות מעורפלות ולא ברורות, מה שמפריע להשגת המתיקות בלימוד.
"לא להתייאש!!!", הדריך מרן שליט"א כיצד ניתן להשיג את אותה בהירות הנחוצה כל כך כדי להרגיש את מתיקות התורה. "לא להתייאש! חזר ואמר שוב ושוב, "לא להתייאש, ללמוד עוד פעם ועוד פעם, עד שהלימוד נהיה ברור ללומד!".
בהקשר זה גם אמר מרן פוסק הדור, שגם הצוותים בישיבות הקדושות צריכים להיות ערים לכך: "צריכים לבחור מגידי שיעורים עם הסברה טובה ובהירה, שיוכלו ללמד את הבחורים את הגמרא באופן שתהיה להם בהירות וממילא ייהנו מהלימוד".
כמו כן הוסיף מרן פוסק הדור, שכדאי לכל בחור ואברך לנסות ולתחבר גם לחברותא הלומד בדרך זו, בלי לוותר ובלי להתייאש, עד שמשיגים את הבהירות, את ה'קלארקייט', ואז ייהנו ויחושו בטעמו המתוק של לימוד התורה.
ומה יעשו מגידי השיעורים כדי שהתלמידים יבינו בבירור? הוספנו לשאול, ומרן פוסק הדור השיב שתפקידו של המגיד שיעור זה להסביר שוב ושוב, מספר פעמים, עד שיראה שכל התלמידים הבינו את דבריו הדק היטב.
שאלנו את מרן שליט"א מה נשתנו הדורות הללו מהדורות הקודמים, שלפני שנות דור היו לומדים תורה מתוך הדחק, לא היה להם לאכול לשובע נפשם ובכל זאת למדו עד כלות הכוחות, ובזמנינו אנו יש שפע גשמי ב"ה, אבל אין את אותה יגיעת התורה.
מרן שליט"א השיב בפשטות, הדורות הקודמים היו קרובים יותר להקב"ה…