מאת: אלעזר גולדברג
המבחנים החודשיים של 'דרשו' פרוסים כבר שנים רבות בכל רחבי הארץ. לא רק בערי המרכז והערים החרדיות, כי אם גם בערי הפריפריה והספר. כך היא למשל העיר אופקים, שלמרות שנראית להרבה מאיתנו כעיר ספר רחוקה, מתקיימים בה קהילות קדושות גדולות מאוד, אלפי משפחות המקיימות חיי תורה מלאים ותוססים. בעיר אופקים קיימים חמישה סניפים של פעילות שוקקת ובהם משתתפים מדי חודש עשרות ומאות נבחנים. על אחד מהסניפים הפעילים בעיר, אחראי הר"ר דב ברוך פורנברג שליט"א אשר ידיו רב לו בכל ענייני הבחינות והמסלולים ב'דרשו' וכבר שלוש עשרה שנים מנצח על המלאכה הכבירה. התקשרנו כדי לשמוע על מלאכת הקודש, כיצד הדברים מתנהלים ואילו דברים יחודיים קיימים בסניף עליו הוא מופקד.
"התחלתי לפני כשלוש עשרה שנים. אני זוכר שבחודש בו מוניתי לאחראי, נבחנו על חלק ד' במשנה ברורה במסגרת המסלול הראשון של תוכנית דף היומי בהלכה. מאז כבר הסתיימו שני מסלולי לימוד והמשתתפים רק הולכים ומתרבים, ברוך השם.
לפני פתיחת הסניף שלי, היה סניף אחד בלבד באופקים ששימש כמקום מבחן לערים ומושבים נוספים באזור. אני פתחתי את הסניף השני, כשבתחילת הדרך נבחנו בו בעיקר על המשנה ברורה, אך עם הזמן נוצר ביקוש לשאר המסלולים וכך נפתחו האפשרויות להיבחן על כל תוכנית ומסלול וכיום נבחנים בו גם על דף היומי בבבלי ובירושלמי ולאחרונה גם על 'עמוד יומי'."
מצב המלחמה שיבש את התוכניות לרבים
כמה נבחנים משתתפים בסניף שלך בכל חודש?
בסך הכל נבחנים קרוב לתשעים אנשים מדי חודש. החלוקה היא: כחמישים במבחני המשנה ברורה, על ש"ס בבלי וירושלמי עוד עשרים, על משניות עוד מספר נבחנים ובמסגרת החדשה של העמוד היומי בגמרא – כעשרה נבחנים. לעיתים רבות נבחנים אצלי גם אורחים מערי המרכז המגיעים להתארח בשבת אצל קרובי משפחה באופקים.
יש לציין, שהביקוש להיבחן על העמוד היומי היה גדול והציפייה הייתה שיבואו עשרות רבות להיבחן, אולם מצב המלחמה שיבש את התוכניות לרבים מהבחורים והאברכים בעיר, כי רבים מהם היו טרודים וחלקם התפנו מהעיר מיד לאחר סוכות. לולי המלחמה אין לי ספק שהיו מגיעים הרבה יותר. גם אלו שהגיעו להיבחן בתוכנית זו, אצלי ובשאר הסניפים באופקים, למדו ונבחנו מתוך מסירות והשקעה גדולה, כי על תוכנית מוצלחת כזו היה קשה להם לוותר. ואני מכיר גם בני תורה שלומדים לפי ההספק ומראי המקומות של התוכנית, הגם שלא יוכלו להיבחן במסגרת 'דרשו' מאחר שלא הצטרפו במבחן הראשון.
ציינת את פרוץ המלחמה. האם וכיצד המצב השפיע על הבחינות בסוף חודש תשרי?
גם במבחן שנערך מיד לאחר סוכות, למרות שרבים מתושבי העיר עזבו וחששתי שכמעט ולא יבואו להיבחן, לא הרגשתי ירידה מאוד חדה בהשתתפות במבחנים. כן הייתה ירידה של כשלושים אחוז, אך רוב המשתתפים הקבועים באו ונבחנו אצלנו במקום הקבוע. אני עצמי הוצרכתי לעשות את מבחן 'קניין הלכה' וערכתי אותו בבני ברק מאחר שלא שהיתי בעיר ביום המבחן. כמוני עשו רבים שביום המבחן לא היו באופקים, הם נבחנו במקומות בהם שהו, אך כמעט ולא היו משתתפים קבועים שויתרו לגמרי על המבחנים.
אספר על מקרה ייחודי שמתרחש אצלי בקביעות בשנה האחרונה ויש בכוחו לאלפנו בינה.
איזה ציבור נבחן בסניף שאתה אחראי עליו? מה טווח הגילאים של הנבחנים? וכיצד מתנהל המבחן בפועל בסניף שלך?
רוב הנבחנים הם אברכים בני תורה, בגילאי עשרים עד ארבעים. יש אמנם הרבה אנשים מבוגרים, גם בגילאי שבעים ומעלה, שמבקשים ממני את ההספקים ומראי מקומות, בעיקר בתוכנית הדף היומי בהלכה, כדי ללמוד לפי התוכניות השונות, אך לא נבחנים בגלל שהדבר מעט קשה עבורם. כמו כן ישנם בחורי ישיבות קטנות בגילאי שלוש עשרה ומעלה שבאים להיבחן מדי חודש, כשביום שישי בו מתקיים המבחן הם מגיעים להיבחן מיד לאחר סיום סדרי הלימוד בישיבה.
אספר על מקרה ייחודי שמתרחש אצלי בקביעות בשנה האחרונה ויש בכוחו לאלפנו בינה. אחד מתלמידי החכמים הוותיקים בעיר המשמש בתפקיד רוחני חשוב והוא כבן שבעים ומחתן כבר נכדים, החליט לפני כשנה וחצי, בתחילת המחזור הנוכחי של הדף היומי בהלכה, להצטרף למסגרת הזו. לאחר שנבחן במשך שני חודשים, אמר לי: בגיל שלי אכן קשה מאוד להתחיל להיבחן על מה שאני לומד, זה מצריך לימוד מסוג אחר, חזרות ושינון שלא הורגלתי בהם, אך מאחר שאני מכיר בעצמי שזה הדבר שנותן לי 'מחייב' להמשיך ללמוד במתכונת אשר תביא אותי לבסוף לידיעת המשנה ברורה, אמשיך להתאמץ ולהיבחן בקביעות, גם אם לעיתים יהיו חודשים בהם אהיה טרוד ולא אספיק לשנן כראוי את החומר לפני המבחן, בכל זאת את הרצף לא אפסיק! דבריו גרמו לי לחיזוק רב להמשיך להתאמץ להשתתף בעצמי בתוכניות 'דרשו' ולדאוג גם לאחרים שיעשו כן, שהרי אם תלמיד חכם עצום בגיל לא צעיר עושה מאמצים כבירים כאלו, בודאי שאברכים ובחורים צעירים מסוגלים לכך, גם אם לעיתים מתגנבת ללב המחשבה שכבר הגענו לגיל שהמבחנים לא מתאימים לנו…
בנוגע להכנת המבחן ומקום הבחינה לרווחת הנבחנים, מדי חודש ביום או יומיים שלפני זמן הבחינה אני תולה את המודעות המבשרות על זמן המבחן ומסבירות על המיקום המדויק שלו. ההשתדלות שלי היא שכל אחד ידע על כך, בכל מקום בסביבה, וכך אם יחליט להצטרף יהיה נקל לו לעשות זאת.
בתחילה, כשהאחראי על מבחני 'דרשו' בכל הארץ ניגש אלי ושאל אם אוכל לקבל על עצמי לשמש כאחראי על מבחנים, הוא הסביר לי שלא לכל אחד התפקיד מתאים, כי מדובר בדבר חשוב עם אחריות גדולה. אני זוכר שאמרתי לו: לא יודע מה השכר שאקבל על זה, אבל זה לא כל כך מעניין אותי, כי אם מדובר בדבר חשוב לתועלת הכלל, אני מקבל את זה על עצמי. ואכן אני רואה שיש בזה זיכוי הרבים אמיתי. גם הנבחנים לא מגיעים אף פעם בשביל ה'מתן שכרה בצידה', זה אמנם גורם למסגרת המחייבת, יחד עם המבחן החודשי הקבוע, אך עיקר הכוונה ללמוד ולהרבות ידע בלימוד התורה לשם שמים.