שאלה: אברך שלח את בנו לקנות מה מוצרים וגם בקבוק שמן להדלקה, וכשחזר גילה בחשבונית שהשמן נשמט מהרשימה, כלומר שלא שולם עליו, נמצא שחייב לשלם לצרכניה את מחיר השמן.
כעת עומד האב בזמן ההדלקה אחר שהכינו את שמן בנרות החנוכיה ושואל האם יכול להדליק בברכה ולשלם בהזדמנות הקרובה שיגיע לצרכניה או שמא כל עוד שלא שילם הזמן הוא בחזקת גזול ואינו יכול לברך עליו וגם אינו יוצא בהדלקה, וצריך לגשת לצרכניה ולשלם ורק אח"כ להדליק.
תשובה: דנו הפוסקים, במקח שהמוכר דורש את התשלום בשעת הקניה, אם לא שילם האם נחשב גזלן או שנה ורק חייב ממון של התשלום.
החלקת המחוקק סי' ק"כ סק"ד כתב שאם לקח גט מסופר ולא שילם במקום הוי גט גזול ואינה מגורשת, והסכים לזה הב"ש, והביאו הנתיבות סי' צ"א סק"ט (ס"ע) מדברי השטמ"ק ב"מ עז: בשם הרי"ף בתשובה, וכן מסקנת החזו"א בשביעת סימן י' סקי"ג ע"ש היטב.
נמצא דבצרכניות שהדרך שמשלמים במקום ואין רשות לקחת בהקפה הוי שמן גזול כ"ז שלא שילם.
והנה בהיותי בברכל ניגשתי למנהל הסניף ושאלתי אותו מה היה אומר לאברך שעומד להדליק נרות ושכח לשלם האם יקפיד שישלם לפני ההדלקה, והשיב לי בחיוך אדיב שאברך שמעונין לקיים מצוה הוא לא מסוגל לומר לו לא! ובודאי יסכים שידליק ואח"כ ישלם.
אך נראה שמלבד שאינו מוסמך להקנות מטעם הנהלת הרשת גם אין רשות כללית למי ששכח לשלם רק באופן מיוחד היה מסכום והוי בכלל יאוש שלא מדעת ודו"ק