'במה מדליקין' את נרות החנוכה?
* כל סוגי השמנים, הפתילות והנרות, כשרים לנרות חנוכה, אלא שמצוה מן המובחר להדליק בשמן זית, לפי שבו נעשה הנס בבית המקדש. ופתילות המצופות בשעווה – כתבו הפוסקים שבהדלקתן מתקיימת המצוה מן המובחר של הדלקה בשמן; ויש אומרים שהדלקה זו נחשבת להדלקה בשעווה.
* יש אומרים, שצריך שנרות החנוכה – השמן והפתילות – יהיו שייכים למדליק, משום שההדלקה היא לזכר הנס שנעשה בהדלקת המנורה, ועל כן צריך שיהא למדליק חלק בשמן, בדומה לשמן שבמנורה שנקנה מממון הֶקְדֵּשׁ, שלכל ישראל היה חלק בו. ויש חולקים.
* ראוי לכל אדם לטרוח במידת האפשר, ולהכין לעצמו חנוכיה יפה, בזיכים יפים, ונרות יפים, לקיום מצוַת הדלקת נר חנוכה. ופוסקים רבים כתבו, שראוי להדר ולהדליק בכלי זהב וכסף.
* את נרות השבת מותר להדליק בשמנים ובפתילות הדולקים כראוי בלבד, וכן בערב שבת חנוכה – המוסיף שמן בנרות החנוכה מעבר לכמות הנדרשת לקיום המצוה, רשאי להדליק בשמנים ובפתילות הדולקים כראוי בלבד.
מֵהלכות נרות החנוכה
* מצוַת הדלקת נר חנוכה, מתקיימת בעצם מעשה ההדלקה, ולפיכך, אם הנרות כבו מיד לאחר הדלקתם, למרות שלא דלקו מחצית השעה (ראה במקורות), אין חובה לשוב ולהדליקם.
* המדליק נרות חנוכה במקום שניתן לשער כי הרוח תכבה אותם לפני תום מחצית השעה, ואכן הנרות כבו – עליו לשוב ולהדליק, ללא ברכה.
* אסור להשתמש באור נרות החנוכה, ואף לצורך מצוה, כגון לימוד תורה, או סעודת שבת. ויש להחמיר באיסור זה אף כשהנרות דולקים זמן רב לאחר ההדלקה, בשעה שכבר מותר מן הדין לכבותם. ולמרות זאת, מותר לשֶׁבת בבית שהנרות דולקים בו ואין בו אור אחר, ואין חובה לעצום את העינים; ויש שהתירו אף להלֵּך בבית לאור הנרות, משום שאין זה נחשב ל'שימוש' בנרות.
* כלל הוא בידינו: "דבר שֶׁבְּמִנְיָן אינו בטל", כלומר, דבר שמחמת חשיבותו נמכר לפי מנין הפריטים, אינו מתבטל בתערובת. וכתבו הפוסקים, שנרות חנוכה, שמדליקים אותם בכל לילה במנין, נחשבים כדבר שבמנין, ואם התערבבו בנרות אחרים בתוך הזמן הראוי לקיום המצוה – כל הנרות שבתערובת אסורים לשימוש שאינו לצורך נרות חנוכה. ויש אומרים שנר חנוכה אינו נחשב כדבר שֶׁבְּמִנְיָן. ולהלכה, הואיל ואיסור השימוש בנרות החנוכה לצרכים אחרים הוא רק מדרבנן, אזי במקרה שאם נאסור את כל התערובת יהיה הדבר כרוך בהפסד רב, וכגון שהנר התערבב בנרות רבים מאוד – יתכן שיש להקל.
נר ה'שַׁמָּשׁ'
* כפי שלמדנו, אסור להשתמש באור נרות החנוכה, ולפיכך, נהגו כל ישראל להדליק נר נוסף יחד עם נרות החנוכה, כדי שלא יכשלו בשימוש באור נרות החנוכה; ונר זה מכונֶה 'שַׁמָּשׁ'.
* אם נר ה'שַׁמָּשׁ' עומד בצמוד לנרות החנוכה, לכתחילה אין להשתמש באורו, משום שהדבר נראֶה כאילו משתמש באור נרות החנוכה לצורכו ולא הודלקו לשם מצוה.
* את נר ה'שַׁמָּשׁ' יש להעמיד במרחק מה מנרות החנוכה, כדי שמספר הנרות יהיה ניכר. ולכתחילה, יש להעמיד את השמש מעל לנרות החנוכה, או תחתיהם.