כל הקיום של עם ישראל בכל הדורות הוא בנס. וידוע מאמר חז"ל (אסתר רבה י, יא) שעם ישראל בין האומות כמו " שה אחת בין שבעים זאבים" וכמו שבעים זאבים ושה אחת שטבע הזאבים לטרוף את השה, כך הטבע של אומות העולם, שהם שונאי ישראל, ושה אחת שעומת שבעים זאבים – זה נס.
וכבר עמדו בספרים על ענין זה, שרואים את גודל השגחת הקב"ה בזה שעם ישראל קיים בכל הגלות, לאחר החורבן, כבר אלפי שנים, בלי מדינה, עם ישראל קיים וחי חיים טובים, אפילו בין הגויים, בין השונאים, עם ישראל חי חיים טובים, וזה ממש נס!
וכך כתב בחובות הלבבות (שער הבחינה סוף פ"ה) כי אם יבקש אדם בזמן הזה לראות ניסים דומים לניסי יציאת מצרים יביט בעין האמת עמדנו בין האומות מעת הגלות וסידור עניינינו, ויראה, כי ענייננו אפשר שיהיה קרוב מענייניהן במזונות ובטרפים, ואפשר שיהיה טוב מענייניהן בעתי המלחמות והתגרות ותראה הבינוניים והכפריים שבהן טורחים יותר כך הבינוניים שבנו וחדלים אשר בקרבנו", ע"כ.
ורבי יעקב עמדין כתב בהקדמה לסידורו 'בית יעקב': "ימי שיעיין בייחוד ענייננו ומעמדנו בעולם, אנחנו האומה הגולה, שה פזורה, אחר כל מה שעבר עלינו מהצרות והתמורות אלפים מהשנים ואיך אומה בעולם נרדפת כמונו. מה רבים היו צרינו מה עצמו נשאו ראש הקמים עלינו מנעורינו להשמידנו לעקרנו לשרשנו מפני השנאה שסיבתה הקנאה, רבת צררונו, גם לא יכלו לנו לאבדנו ולכלותינו".
"כל האומות הקדומות העצומות אבד זכרם, בטל סברם סר צלם. ואנו הדבקים בהשם כולנו חיים היום לא נפקד ממנו בכל תוקף אריכות גלותנו אפילו אות וניקוד אחד מתורה שבכתב, וכל דברי חכמים קיימים. לא שלט בהם יד הזמן ולא כילם. מה יענה בזה פילוסוף חריף. היד המקרה עשתה כל אלה?! חי נפשי כי בהתבונני בנפלאות אלה, גדלו אצלי יותר מכל ניסים ונפלאות שעשה השם יתברך לאבותינו במצרים ובמדבר ובארץ ישראל" עכ"ד.
ומה הסיבה ששונאים את עם ישראל?
ואמרו חז"ל (שבת פט, א) 'למה נקרא הר סיני בשם סיני שממנו ירדה שנאה לאומות', שנאת האומות לישראל באה מהר סיני וקבלת התורה היא סיבה שהגויים שונאים אותנו ולכן נקרא 'סיני' – מלשון שנאה, כי קבלת התורה גורמת שעם ישראל שנוא אצל הגויים.
ומה הסיבה ששונאים את עם ישראל? כי הגויים רואים את המעלה של עם ישראל, שאנחנו חשובים יותר מהם ויש לנו אופי אחר שאין להם, רחמנים, ביישנים, וגומלי חסדים, ולגויים אין את האופי הזה, ולכן הם מקנאים בנו למעלתנו, ושונאים אותנו על זה.
וכיצד נהיה האופי הזה של עם ישראל, איך ומתי נהיה עם ישראל עם כזה מובחר? בקבלת התורה! כמו שכתוב בקבלת התורה (שמות יט, ה) והייתם לי סגולה מכל העמים, ואז נהיינו עם סגולה, עם כל המעלות המיוחדות של עם ישראל ולכן בסיני ירדה שנאה לאומות, והם מקנאים בנו על האופי והמעלות שקיבלנו בקבלת התורה.
ויד עוד מאמר חז"ל (ספרי פרדת בהעלותך) הלכה היא בידוע שעשיו שונא ליעקב, הלכה? כך המציאות, שגויים שונאים את היהודים, ורק בנס אינם מוציאים את השנאה לפועל, אבל הם שונאים.
וכפי שראינו בשואה, שרצחו והרגו שש מליון יהודים, ועל מה ולמה עשו גן? מה עשו להם היהודים ומה חטאו? רק מפני שהם יהודים! כי כך המציאות, שבסיני ירדה שנאה לישראל.
וכשהייתה השואה כל העולם שתק, וידעו שהגרמנים הורגים את היהודים, ולכל אומות העולם לא היה אכפת מכך! ואפילו היה אחד שהתבטא ואמר: חבל שהיטלר (ימ"ש) לא גמר את המלאכה, שהרג רק שש מליון ולא יותר, והיו עוד התבטאויות כאלה, ואחד מאלו שהתעסקו בשואה אמר כי הוא 'יקפוץ משמחה אל הקבר שלו' אחרי שהרג את היהודים, כזו שמחה! מהשנאה לעם ישראל.
ורק אחרי השואה, כשכבר נגמרה השואה, באו האמריקאים והתנקמו והענישו את הגרמנים, רק אחרי השואה, אבל למנוע את השואה? הם לא רצו למנוע. כך המציאות שעשיו שונא ליעקב.
וגם כאן בארץ ישראל, אנו מוקפים שונאים מכל הצדדים, מצד אחד הים, ומכל הצדדים מסביב, פה, ופה, ופה, כל האומות שונאים אותנו! יש מהם ששונאים פחות, ויש ששונאים יותר, אבל שונאים אותנו, והיאך אנו קיימים? בנס ובהשגחה! ממש חיים בנס!
זכות התורה
והנה לנס, כדי שיימשך הנס צריכים זכויות, ומה הן הזכויות? ראשית לעסוק בתורה, כמו שאמרו חז"ל (סוטה כא, א) תורה מגנא ומצלא, עסק התורה הוא לא רק מצד חיוב תלמוד תורה, אלא הוא גם חיוב הצלה של כלל ישראל! ואלו שעוסקים בתורה מצילים גם את אלו שלא עוסקים. חוץ מהחיוב שכל אחד חייב לעסוק בתורה, יש בזה דבר נוסף שזה הצלת כלל ישראל והצלת הציבור.
ועכשיו הרי יש איומים גדולים מצד הערבים, שהם מאיימים אִיּוּמִים אֲיֻמִּים, וצריכים רחמי שמים שלא יצליחו, ולכך צריכים זכויות, להוסיף זכויות! זה מה שאנו חייבים כעת, להוסיף זכויות. וכאמור זכות התורה היא זכות גדולה מאד.
בין אדם לחברו
וגם בין אדם לחברו, ואהבת לרעך כמוך, שלא יהיו חיכוכים, אלא לוותר! ויתור! ואהבת לרעך כמוך, כאילו שהוא בן וכאילו שהוא אח, וזו מצות עשה דאורייתא ואהבת לרעך כמוך, אהבת ישראל.
ואמרו חז"ל (ירושלמי נדרים ט, ד) ואהבת לרעך כמוך אמר רבי עקיבא זה כלל גדול בתורה, וכבר דיברנו על זה, מה הפירוש 'כלל גדול בתורה'? כמו שכתב רבי חיים ויטאל בספר שערי קדושה, שאם חסר לאדם משהו במידות טובות זה פוגם בכל המעשים הטובים שהוא עושה, מי שיש לו חיסרון בשלימות המידות אזי כל המעשים הטובים שהוא עושה יש בהם פגם ואינם בשלמות. ובזה צריכים להתחזק, בשלימות המידות הטובות בין אדם לחברו.
מידת האמת
וגם במידת האמת, בגמרא (סנהדרין צז, א) מובא המעשה בעיר קושטא, שכל אנשי העיר היו זהירים בדיבורם לדבר רק אמת, ובזכות זה כולם האריכו ימים, כי אם מדברים אמת יש אריכות ימים! ופעם אחת ארע שם שאשה אחת לא הייתה יכולה לומר את האמת, ושינתה בדיבורה משהו שלא כפי האמת, ומיד הגיע לשם מלאך המוות, וגירשוה מן המקום, ואז חזרה האריכות ימים לשם.
ובמסילת ישרים פרק י"א הביא את דברי הגמרא בזה, ועוד מדברי חז"ל במעלת מידת האמת, וכתב כי "אין צריך להאריך בדבר הזה שהכל מחייבו והדעת מכריחו".
תהלים
ויש עוד צורך להתפלל, תפילה, ולומר פרקי תהלים, וידוע שספר התהלים, אם אומרים פרקי תהלים בכל יום זה נותן זכויות עצומות, ויש אנשים גדולים, גדולי תורה ממש, שבכל יום אמרו תהלים, כמה פרקים בכל יום, וזו זכות עצומה מאד.
לימוד המוסר
ועל כולנה העסק בספרי המוסר, שתהיה לאדם קביעות יום יומית בספרי מוסר, אין זה משנה כמה זמן, ואפילו רק כמה דקות, וכבר דיברנו הרבה פעמים על זה, שלימוד המוסר משפיע על האדם שנהיה אדם אחר, ומרגיש טוב בזה, ויש אווירה נעימה גם במשפחה. כך המציאות, וכן ידוע לי ממעשים שהיו.
וכבר אמרו (יומא לח, ב) הבא ליטהר מסייעין אותו, ומי שלומד מוסר הוא בא ליטהר, כי הוא רוצה שלמות, ולכן יש בזה סיעתא דשמיא להרגשה טובה ונעימה והצלחה בכל ענייני השלמות.
העצה למעשה היא לימוד המוסר, שזה נותן הרגשה מאד נעימה לאדם עצמו, וגם למשפחה זה עושה אווירה נעימה, וזוהי העצה היחידה, שאנו צריכים וכדאי לנו, לעשות קביעות יומית ללמוד מוסר קצת, בכל יום כמה דקות, ובעזרת השם זו זכות לכל אחד לעצמו, וגם זכות לכל כלל ישראל שצריכים זכויות.
(מתוך דרכי החיזוק בראשית תשפ"ד)