איך נחתמים לחיים טובים?
ידידים העברת
כולנו רוצים שהקב"ה יחתום את גזר דיננו ביום הכיפורים לשנה טובה ומתוקה, שנה של מילוי כל משאלות הלב לטובה. ישנם כל כך הרבה אנשים שצריכים ישועות בשידוכים, ברפואות, בזרע של קיימא ובשאר העניינים.
התעוררתי לדבר נפלא:
כל יום בתפילת שחרית אנחנו אומרים: "וים סוף להם בקעת, וזדים טיבעת וידידים העברת", ואצל בני עדות המזרח הנוסח הוא: "ידידים עברו ים". בעת קריעת ים סוף נקראו ישראל בשם "ידידים".
המצב היה קשה, כמעט לאחר ייאוש. המצרים מאחורה, הים מקדימה, פלונטר, חנוקים, מה כבר ניתן לעשות במצב כזה? ואז, "ידידים העברת" – הקב"ה עושה נס, בוקע את הים ומעביר בו את ידידיו!
מי נקרא ידיד של הקב"ה?
הרמב"ם בהלכות תשובה (ז, ו) מגלה לנו את הסוד: "גדולה תשובה שמקרבת את האדם לשכינה… התשובה מקרבת את הרחוקים, אמש היה זה שנאוי לפני המקום משוקץ ומרוחק ותועבה, והיום הוא אהוב ונחמד קרוב וידיד".
יהודי שעושה תשובה מתקרב לבוראו, ומעתה הוא הופך להיות 'ידיד' של הקב"ה, ולידידים קורע הקב"ה את ים סוף, למעלה מגדר הטבע.
מי מאיתנו לא צריך לפעמים ישועה למעלה מגדר הטבע? לאחד יש בעיה בשידוכים, חברו מתקשה בפרנסה ויהודי אחר סובל מבעיות של בריאות, כל אחד והצרות שלו. המצב נראה אבוד, ים מקדימה מצרים מאחורה. כיצד זוכים לישועה? רבותי, ידידים עוברים ים!
חתימה אחת כדי לזכות לחמש חתימות
ביום הכיפורים אנו באים לפני הקב"ה ומבקשים ממנו שיחתום אותנו ב'חתימה טובה'. בתפילת נעילה אנו מבקשים ממנו לא חתימה אחת אלא חמש חתימות: רבונו של עולם, בבקשה ממך, "חתמנו בספר חיים טובים, חתמנו בספר גאולה וישועה, חתמנו בספר פרנסה וכלכלה, חתמנו בספר זכויות, חתמנו בספר סליחה ומחילה". אנא, רבונו של עולם, תחתום!
אומר לנו הקב"ה: אתם 'ידידים' שלי? אין בעיה, אני חותם… כך דרכו של עולם, כשידיד קרוב בא אליך ומבקש ממך שתחתום לו ערבות – אתה חותם.
הקב"ה מוכן לחתום לך, לא חתימה אחת – חמש חתימות! אבל כדי שיסכים לחתום לך, הוא מבקש ממך בקשה אחת בלבד: שתהיה ידיד שלו. תקן את מעשיך, חזור בתשובה, ואז תהיה "אהוב ונחמד קרוב וידיד".
אומר הקב"ה: אתה רוצה חמש חתימות? בבקשה. אבל לפני כן תחתום לי אתה חתימה אחת. אחת! תחתום לי על מה אתה חוזר בתשובה השנה הזאת? בבקשה ממך, אמור לי, במה אתה הולך להיות השנה הזאת טוב יותר מהשנה החולפת? קיבלת על עצמך איזו קבלה טובה שאתה מוכן להתחייב לעמוד בה?
האם אתה מקבל על עצמך לכוון יותר בברכות, לברך ברכת המזון יותר במתינות, לא להבליע את המילים? האם ה'אשר יצר' שלך יהיה אחרת? ה'שהכל נהיה בדברו' שלך יהיה אחר? אולי תחתום לי שהשנה הזאת אינך עוזב את בית הכנסת אחרי התפילה לפני שלמדת שתי הלכות או שתי משניות?
הקב"ה חותם לידידים שלו, הוא קורע להם את הים ושולח להם ישועות מעל הטבע. הקב"ה הוא כל יכול, שום דבר לא קשה לו. אבל חובת ההוכחה עלינו שאכן אנו ידידים שלו. אי אפשר לבוא למישהו זר ולבקש ממנו לחתום לך ערבות… מה פתאום שיסכים?…
אומר הקב"ה לאדם מישראל: ברגע שתוכיח לי שאתה ידיד שלי ותחתום לי בראש השנה חתימה אחת – אני אחתום לך ביום הכיפורים חמש חתימות! הוא לא מבקש חמש חתימות כי הוא אבא רחום, מספיקה לו חתימה אחת שלנו, והוא מצדו יחתום עבורנו חמש חתימות.
אומר היהודי: 'ריבונו של עולם, אני חותם, אבל בלי נדר…' אם כך, הקב"ה גם כן יחתום אותנו בלי נדר… נו, איך זה נראה? הוא אומר לנו: תן לי חתימה אחת, תקבל על עצמך קבלה אחת אמיתית שתחזיק מעמד שנה שלמה, ותקבל ממני חמש חתימות.
הקב"ה אבא רחום, רוצה לתת שנה טובה לבניו אהוביו, "וידידים העברת", אני ידיד שלך וידיד חותם ערבות, מי לא רוצה להיות ידיד של הקב"ה. לידידים הקב"ה בוקע ים. קשה פרנסתו של אדם כקריעת ים סוף, קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף, הכל קשה כמו ים סוף, אבל לידידים שום דבר לא קשה. הקב"ה מעביר אותם. הוא מבקש ממי הים: בבקשה לזוז ימינה, וזוז שמאלה, והידידים שלו עוברים באמצע, צולחים את הים.
מה הקב"ה מבקש מאתנו? חתימה אחת. ואם נחתום לו על יותר מחתימה אחת – אין לתאר ואין לשער איזה שפע של ישועות נקבל ממנו!
(רבי ברוך רוזנבלום שליט"א- נעימות יאמרו ימים נוראים)