קידושין דף לד
בגדו של מי קודם כאשר האשה שמחה יותר בבגד חדש עבור בעלה?
בעלה משמחה
ויכוח מעניין בין בני זוג שאינם משופעים בממון הגיע להכרעתו של הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א:
בערב חג הפסח, עמד הבעל לקנות לאשתו בגד חדש לכבוד החג, אלא שהאשה סירבה, וטענה, שמכיון שהכסף העומד לרשותם הוא מצומצם, ואין להם את היכולת לקנות בגד גם עבורה וגם עבור הבעל (ושניהם נצרכים לבגד חדש), לכן היא מבקשת מבעלה שיקנה בגד נאה עבורו, ובזה תהיה לה 'שמחת יום טוב', והוסיפה, שקניית בגד נאה לבעלה התלמיד חכם היא 'כבוד התורה'. הבעל התנגד, וטען כי רוצה לשמח את אשתו בבגד חדש לכבוד החג.
ובאו לשאול, כיצד ינהגו?
ופתח בפניהם הגאון רבי יצחק זילברשטיין את ספרו של רבנו חיים פלאג'י – 'כף החיים' (סימן כ"ד, ב'), שם נאמר: "בעניין המלבושים, האשה קודמת לבעלה, שיעשה לה מלבושים נאים (כדי לכבדה), כמו שהבאתי בספרי הקטן 'רוח חיים' (סימן קנ"ז)".
ולפיכך, הורה מו"ר, הבעל יקנה את הבגד לאשתו, ויקיים בזה מצוות שמחת יום טוב, שהרי "אשה, בעלה משמחה" (קידושין דף ל"ד ע"ב), וכמבואר בשולחן ערוך (סי' תקכ"ט ס"ב): "כיצד משמחן?… והנשים, קונה להם בגדים ותכשיטים כפי ממונו". ומה שאומרת האשה שמעדיפה שהבעל יקנה לעצמו 'חלוקא דרבנן', ובשבילה זוהי שמחת יום טוב, שמחה זו היא רוחנית, והשי"ת ציוה לשַׁמחה בשִׁמחת הגוף.
(והערב נא פסח)