גיטין דף נח
מה העלה ה'מגיד מישרים' הגאון ר' שלום שבדרון לאחר מפגש עם נערים במבואותיה של חיפה האדומה?
מי נתן למשיסה יעקב
הפסוק מתחיל בלשון יחיד ״מי נתן למשיסה יעקב״ וממשיך בלשון רבים ״וישראל לבוזזים״, היה צריך להאמר וישראל לביזה. ועוד תמוה: הפסוק עוסק בעם ישראל שחטאו להקב״ה ״הלא ה׳ זו חטאנו לו״ וממשיך בסגנון נסתר ״ולא אבו בדרכיו הלוך ולא שמעו בתורתו״ מה כוונת הפסוק? מה הם עומק הדברים?
מיישב ומספר המגיד מישרים ר' שלום שבדרון: רבותיי, בדרכי ברחובה של חיפה האדומה צעקו לי שם נערים 'איפה יוסל'ה'? ושם לאחר שיחה ממושכת עמהם, נפל ברעיוני לבאר את הפסוק בדרך דרוש.
הגאון המגיד החל לסלסל בקול נרגש: איבדנו בשואה יותר מששה מליון יהודים, אסון נורא שלא היה מאז חורבן הבית, ובעז״ה לא יהיה שוב. ובמקום לבוא ולשאול את גדולי הדור ״מי נתן למשיסה יעקב״ הם מאשימים את הרבנים…
ואדרבה הם צועקים שהרבנים בוזזים, שגדולי תורה גוזלי ילדים, איפה יוסלה, וישראל אלו חשובי העם – לבוזזים…
מי גרם לנו צרה כזו? מה היה לנו? למה ניחתה עלינו צרה כזו ש״ישראל לבוזזים״?
הלא ה׳! הקב״ה הוא זה שהביא לנו כאב וצער שכזה! ומדוע? הלא ה׳ זו חטאנו לו! כיון שחטאנו להקב״ה.
במה חטאנו? חטאנו בשגגה באשמה גדולה שהיא ממין אותה הטענה שהם טוענים עלינו ״יש על כלל ישראל אשמה. ומה היא האשמה? האשמה היא – ״שהם לא…אבו בדרכיו הלוך שישנם אלפים שמובלים לשמד ״ולא אבו בדרכיו הלוך ולא שמעו בתורתו״ ואנו לא עושים למענם די הצורך: בוזזים אותם, מחטיאים את ילדי העולים בעוונות, רוצחים נשמות, ואנו אדישים! אנחנו חוטאים לה׳ בזה שהם לא אבו בדרכיו הלוך.״ אנחנו לא עושים למענם כפי יכולתינו.
הרים המגיד את קולו בבכי: איפה כל היוסלאך שנאבדים ב״שכונת העולים״ איפה יוסלה! למה אנחנו לא עוצרים את המגיפה? בשיחה קצרה עם ״תינוקות שנשבו״ אפשר להפוך את ליבם מהקצה לקצה . אפשר! אנו יכולים ! הרעים ר׳ שלום בבכיות שוברות לב.
הוא הוסיף לספר את מה שהתרחש בחיפה והדגים בעליל את האסון של הדור הצעיר המוסת לשינאה עיוורת ואעפ״כ אפשר לחולל בקרבם מהפיכה במחי יד.
איפה יוסלה! צעק ר׳ שלום והלבבות רטטו. איפה יוסלה!
בסיום הערב התחייבו שלוש מאות משפחות לאכלס – כל אחת ילד מילדי העולים – שלוש מאות ילדים אומצו ע״י משפחות מבני ברק.
למחרת נכנסתי להרב מבריסק סיפר ר׳ שלום הרב ביקש לשמוע דין וחשבון מפורט על פעולות ההצלה, וברוך השם יכלתי לבשר לו על ההצלחה בקרב תושבי בני ברק. סיפרנו לו על התחייבות נרחבת בקרב הקהל. הרב מבריסק החרד על גורל העולים החרדיים שמובלים לשמד פלט מפיו אנחת רווחה.
(קול חוצב)