הגמרא (בבא מציעא קיד ע"א) מספרת, שרבה בר אבוה פגש את אליהו הנביא, שעמד בבית קברות של נכרים. לרבה היו מספר בעיות, אותן שטח בפניו של אליהו.
הבעיה הראשונה: "האם 'מסדרים' לבעל חוב? אליהו פתר לו אותה.
הבעיה השניה: "מהיכן יודעים שערום לא יתרום?" אליהו פתר לו גם אותה.
והבעיה השלישית: "לאו כהן הוא מר, מאי טעמא קאי מר בבית הקברות?" – הרי אתה, אליהו הנביא, כהן, ואיך הנך עומד בביקת הקברות?
שאל אותו אליהו: "לא מתני מר סדר טהרות?" – האם לא למדת סדר טהרות? "דתניא, רבי שמעון בן יוחי אומר: קבריהם של נכרים אין מטמאים".
אמר לו רבה: "בארבעה לא מצינא, בשיתא מצינא?!" כלומר, גם בארבעה סדרים קשה לי לעסוק, ובוודאי שלא בששה, ולכן אינני בקי במסכת טהרות.
והוא המשיך והסביר לאליהו, שהסיבה לכך היא משום ש"דחיקא לי מילתא" – אני עני, יש לי בעיות בפרנסה, ולכן קשה לי ללמוד יותר מארבעה סדרים.
הגמרא מספרת שאליהו הכניס אותו לגן עדן, והוא נטל משם מספר עלים בגלימתו. ביציאתו שמע קול שמכריז: "מאן קא אכיל לעלמיה כרבה בר אבוה" – מיהו שאוכל לעולמו כרבה בר אבוה. מיד השליך את העלים מגלימתו.
מסיימת הגמרא: "אפילו הכי, אתייה לגלימיה, סחט גלימא ריחא, זבניה בתריסר אלפי דינרי, פלגינהו לחתונותיה". הגלימה ספגה "ריח גן עדן" והוא מכר אותה בשנים עשר אלף דינרים, אותם חילק לחתניו.
והנה רואים אנו, שכשרבה בר אבוה פוגש את אליהו הנביא, על אף שיש לו הזדמנות לספר לו על בעיותיו, ואליהו יפתור לו אותן – רבה לא מספר לו על בעיות הפרנסה שעמן הוא מתמודד. בעיות הפרנסה אינן בראש מעייניו. הבעיות שכואבות לו הן בעיות בהלכה, בתורה הקדושה! רק לבסוף, כבדרך אגב, כשאליהו מתעניין מדוע אין הוא שולט בסדר טהרות – הוא מספר לו על מצבו הכלכלי הקשה.
גם לאחר שאליהו מתוודע לקשייו של רבה בר אבוה בפרנסה, הוא לא נותן לו ביד מטמון של מיליון שקלים, ובכך מסדר לו את כל הבעיות הכלכליות. אליהו בוחר בדרך אחרת: לתת לו "ריח גן עדן". ויש להבין את הביאור בזה.
עוד יש להבין: הגמרא מספרת שרבה בר אבוה "פלגינהו לחתונותיה". ולכאורה קשה מה אכפת לי מה הוא עשה עם הכסף? מה הגמרא רוצה להדגיש בזה?
ביאור הענין: לכל אדם יש בעיות, קשיים, חוסר סיפוק. תמיד הוא מרגיש שחסר לו. יש לו מנה – רוצה מאתיים. יש לו מאתיים – רוצה ארבע מאות. יש לו מיצובישי – רוצה מרצדס.
הפתרון לבעיות אלו אינו לתת לו מיליון שקלים, כי גם מיליון שקלים לא יפתרו לו את הבעיה, משום שכאשר יהיה לו מיליון – חייו לא יהיו חיים עד שיהיו לו שניים…
מה הפיתרון האמתי?
"ריח גן עדן".
תריח את ריח הקדושה, תריח את ריח התורה התמימה משיבת הנפש, זה יעזור לך!
כשתשכיל להריח "ריח גן עדן" ולהבין כי יפה שעה אחת של קורת רוח בגן עדן מכל חיי העולם הזה – יהיה לך פיתרון לכל הטרדות המטרידות אותך, יהיה לך מענה לכל הקשיים הטורפים את דעתך!
כשאליהו הנביא מתוודע לבעיותיו של רבה הוא יכול היה בקלות לתת לו מיליון, אולם לא זו הדרך, לא זה הפיתרון! הדרך היא לתת לו "ריח גן עדן" – זה יעזור להתגבר על כל הקשיים.
(רבי חזקיהו יוסף קרלינשטיין שליט"א- דורש טוב שבועות)