א. כל כלי שעשוי ממתכת או זכוכית או כל דבר המחייב טבילה חייב בטבילה במקווה "הכשרה לטבילת כלים" כלי פלסטיק וחרסינה שאינה מצופה בזכוכית (גליזורט) פטורים מטבילה.
ב. אסור להשתמש בשום כלי שחייב טבילה ועדיין לא טבלו אותו אפי' בשעת הדחק ואפי' באופן ארעי ואפי' פעם אחת.
ג. אם השתמש בכלי לא טבול ואפי' אם בישל בו האוכל לא נאסר.
ד. כדי להינצל ממכשול ראוי למי שמחזיק בביתו כלים שאינם טבולים ובדעתו להשתמש בהם שיזדרז להטבילם.
ה. יש להסיר כל דבר החוצץ לפני הטבילה לפעמים אחר כל המאמצים נשאר דבר מועט אם אינו מקפיד על כך יכול לטבול אבל בדבר גדול יותר או שמקפיד אפי' בדבר מועט זה נקרא חציצה.
ו. אם יש כיתוב ומעוניין בכיתוב זה אפי' שיכול להתאמץ להסיר הכיתוב מכיון שמעוניין בכיתוב נהפך לחלק מהכלי ואינו חוצץ.
ברכת הטבילה
א. במקרה שיודע שחייב בברכה קודם מברך ואחר כך יטבול.
ב. שכח לברך וכבר טבל הפסיד הברכה.
ג. אם דיבר בין הברכה לטבילה שלא מעניין הטבילה חוזר ומברך.
ד. הטובל כמה כלים נכון שלא יפסיק בדיבור ביניהם (שלא מעניין הטבילה) אבל בכה"ג לא מברך שוב.
ה. באמצע שטבל הביאו לו עוד כלים שלא חשב עליהם בזמן הברכה אין צריך לחזור ולברך אך לכתחילה טוב לחשוב על כל מה שיטבול.
סדר הטבילה
א. כשטובלים כלי יש להקפיד שכל הכלי יכנס בבת אחת למים ולא כמו הגעלת כלים שאפשר חצי ועוד חצי.
ב. לכתחילה צריך להיות כל הכלי במים ואם יש חשש שיפול כתבו הפוסקים עצה שירטיב את ידו והכלי במים ויוכל להכניס הכלי באחיזת היד ויועיל על ידי המים ממקודם.
ג. אפשר להכניס את הכלים בסל מנוקב ויקפיד שיהיה חור כשפופרת הנוד מחובר למים ואפשר להניח את הכלים אחד ליד השני ולא על גבי השני כדי שלא יהא חציצה בין הכלים.
ד. אפשר לקשור לכלי חבל/חוט ולהכניסם למים אך הקשר צריך להיות רפוי כדי שהמים יוכלו לחדור פנימה.
ה. ידיות הכלים חייבים בטבילה גם אם מחוברים בברגים/מסמרים, אם הידית אינה מחוברת כראוי או שחלק מהידית נשבר ישאל חכם אם יכול לטבול.
ו. כלי שפיו צר יכניסו במים ויחכה עד שיתמלא במים ויזהר שלא תיווצר בועת אוויר בתוך הכלי.
ז. אם נפלו מידו הכלים למים נכשרו כי לא צריך כוונת מטביל.
ח. אין בעיה לטבול כלים בלילה.
ט. הכל כשרים לטבול כלים וגם נאמנים לומר שטבלו חוץ מגוי וקטן שלא נאמנים לומר על כלי שהוא טבול אא"כ עמד גדול על גביהם וראה איך טובלים אפי' הקטן אומר שם של גדול שהיה שם צריך לשמוע מהגדול (אפשר גם בטלפון משום שזה זה לא עדות אלא בירור) והקטן יכול לברך.
י. בכה"ג שיש רגלים לדבר שהקטן טבל כגון שהוא בקי בהלכות צריך לטבול שוב אך אינו מברך.
יא. בכלי זכוכית שהטבילה מדרבנן לכתחילה יטבול שוב ובשעת הדחק הקטן נאמן לומר שטבל.
יב. בעלי חנויות המוכרים כלים ויש להם מקווה ברשותם יטבילו הכלים לאחר קנין הלקוחות.
(מתוך חוברת הלכות חג הפסח תשפג בהוצאת מפעל משיב כהלכה)