לרגל סיום מסכת 'פאה' בסדר לימוד 'הדף היומי' בתלמוד הירושלמי, ולכבוד תחילת לימוד מסכת 'דמאי', בה מתחילים אלפי הלומדים לעסוק היום, פנינו לגאון רבי שמואל בקר שליט"א, מרא דירושלמי ומגיד שיעור בירושלמי, במוקד השיעורים של 'דרשו', וביקשנו שייתן מעט רקע על המסכת החדשה, לתועלת הלומדים.
הגר"ש בקר ניאות בשמחה והסביר שמבחינתו מדובר בהגשמתו של חלום ישן: "זה לא יאומן", הוא אומר בסיפוק לא מוסתר. "כמות האנשים שלומדים היום ירושלמי, זה דבר שאין לו תקדים בהיסטוריה. ממש בחינה של אכשר דרא, כשתורת ארץ ישראל יוצאת מההסתר והמצב הכמעט חשאי שבו היא היתה עד כה, ורבים רבים ניאותים לאורה".
למעשה החל הרב בקר למסור שיעור בירושלמי, כבר לפני מספר שנים, בתחילתו של מחזור הלימוד של הדף היומי הבבלי הנוכחי.
"בשיעור שאני מוסר בדף היומי בבלי, החלטנו, בעצה אחת עם כלל משתתפי השיעור, שנלמד כל יום את הדף המקביל גם בירושלמי. אומנם כשהגענו למסכתות הנלמדות כעת ב'דרשו', פאה, דמאי ושאר המסכתות של סדר זרעים, דילגנו עליהן והמשכנו למסכתות של סדר מועד, ולאחר מכן סדר נשים.
"התוכנית שלנו היא להשלים וללמוד את סדר זרעים בירושלמי, כשנלמד את סדר קדשים בש"ס הבבלי, כי הרי אין 'ירושלמי' על 'קדשים', והמטרה היא שבסופו של דבר נסיים יחד את הש"ס הבבלי והש"ס הירושלמי בקול רינה והמון חוגג.
"לשמחתי, השיעורים הללו מוקלטים ומשודרים, ואנשים רבים שומעים אותם, גם כאלה שלא נמצאים בשיעור שלנו באופן פיזי.
"לפני כשנתיים נודע לי דבר מדהים", הוא מספר, "סיפרו לי על קבוצה של אברכים חשובים שנאלצים לעבוד לפרנסתם, ומאחר והם לא רוצים לעזוב את הכולל, הם מצאו פיתרון מעניין. מדי בוקר הם משכימים קום, והולכים לעבוד בצרכנייה ענקית שנמצאת כאן בירושלים, שם הם עובדים במשך שעתיים או שלוש שעות, מסדרים את כל המדפים, מעמיסים סחורה ומכינים את הצרכנייה ליום פעילות נוסף. בשעת בוקר מוקדמת יחסית הם כבר מסיימים את העבודה, ופונים לבית הכנסת להתפלל, ולאחר מכן הם הולכים ללמוד בכולל.
"האברכים הללו החליטו שבזמן שהם מסדרים את המדפים, הם יכולים לנצל גם אותו ללימוד תורה. ביקשו וקיבלו רשות מהנהלת החנות, וכך החלה מערכת הכריזה של צרכניית הענק, להשמיע בקביעות שיעור יומי ב'תלמוד ירושלמי'… אמרתי עליהם שהם מחייבים את כל עם ישראל. הם מוכיחים שגם בזמן של עבודה, ואפילו שזאת עבודה פיזית שאינה קלה כל עיקר, הם מצליחים לנצל את זה כדי ללמוד תורה, אני מרגיש זכות עצומה שהם בחרו לשמוע דווקא את השיעורים שלי. קטונתי מכל החסדים ומכל האמת".
את השיחה עם הגר"ש בקר אנו מסיימים עם הכנה מרוכזת ללימוד של מסכת 'דמאי'.
"התקנה של דמאי תוקנה על ידי יוחנן כהן גדול", אומר הרב בקר, "אומנם רוב עמי הארצות מעשרים, אבל בכל זאת גזרו שיצטרכו להפריש דמאי ליתר ביטחון, כדי לצאת מידי ספק, וכך מעיד שמו של הדמאי עליו 'דא מאי' – כלומר 'מה זה?'.
"לכן, בגלל שזאת תקנה שהיא רק לרווחא דמילתא, יש 'חריגים'. לעניים התירו לאכול דמאי, לחיילי המלך שנמצאים במסע במסגרת תפקידם, מותר לאכול דמאי, ויש עוד הלכות רבות שנוגעות לעניין הזה, כפי שנראה במסכת עצמה בסייעתא דשמיא.
למעשה, חז"ל אומרים שמצוות ציצית 'מגנא ומצלא'. ומסבירים שמעיקר הדין אדם אינו מחויב לקנות בגד עם ארבע כנפות. מי שיש לו ארבע כנפות בבגדו חייב להטיל בו ציצית. אבל ישראל קדושים, קונים מלכתחילה בגד של ארבע כנפות כדי להתחייב בציצית ולקיים את המצווה החשובה.
אנחנו רואים מכאן שדבר שישראל עושים יותר ממה שהם חייבים, יש לו כח של הגנה והצלה.
כך גם לעניין 'מדיא', כמו שאמרנו הכלל הוא שרוב עמי הארץ מעשרין, אבל אנחנו מחמירים יותר מהצורך ומפרישים מעשרות גם מדמיא ובזכות זה הקב"ה מגן עלינו ומציל אותנו מכל צרה וצוקה, במיוחד כעת שהמצב הביטחוני הולך ומתערער, זה זמן שבו אנחנו צריכים להתחזק בלימוד מצווה זו של הפרשת מעשרות מדמאי, כדי להראות את חיבתם של ישראל למצוות, ולזכות בהגנה שמימית מעולה מכל זק וצרה שלא תבוא.
בהזדמנות זו, נברך את אלו שזכו לסיים את מסכתות ברכות ופאה, ונפנה גם לאלו שלא זכו לכך, עדיין לא מאוחר. אפשר להצטרף היום ללימוד ה'תלמוד הירושלמי', ולהגן על עצמם ועל כלל ישראל בכח התורה הקדושה, תורת ארץ ישראל.