- מדרש רבה: כנגד ארבע לשונות גאולה – והוצאתי, והצלתי, וגאלתי ולקחתי: (שמות פרק ו').
- מדרש שמות רבה ו, ד: כנגד ארבע גזירות שגזר פרעה הרשע: א. עבודת פרך, לבנות ערי מסכנות לפרעה. ב. המתת כל זכר כשנולד, ג. השלכת הבנים ליאור – "כל הבן הילוד…". ד. לקושש קש ותבן. כנגדן שותים בליל הסדר ארבע כוסות, לקיים את הפסוק: "כוס ישועות אשא…" (תהילים קטז, יג).
- ירושלמי פסחים י, א: כנגד 4 כוסות פורענות, שה' עתיד להשקות את אוה"ע. (רומי, בבל, יוון, מדי).
- מעשה ניסים: (מבאר את מדרש רבה). שתי כוסות ראשונות שותים כנגד השעבוד במצרים: והוצאתי, כנגד יציאת מצרים, והצלתי – כנגד השחרור מהעבדות. שתי כוסות אלו שותים בעת סיפור יציאת מצרים תוך כדי אכילת מצה ומרור. שתי הכוסות האחרות – כנגד וגאלתי ולקחתי, שתי פעולות שבהן קנה הקב"ה אותנו לעבדים. שותים לאחר סעודה, בחלק השני של ליל הסדר, כנגד הגאולה העתידה.
- כלי יקר: מדרש רבה (בראשית פח, ה): כנגד 4 פעמים שהוזכרה המילה "כוס" בסיפור שר המשקים ליוסף, א. "וכוס פרעה בידי", ב. "ואשחט אותם אל כוס פרעה". ג. "ואתן את הכוס…" ד. "ונתת כוס פרעה…". שבוי היוצא מבית האסורים, ניצול מ-4 יסורים – חרב, מיתה, עינוי ורעב, וראוי שישתה 4 כוסות כנגד הצלתו, וגם בנ"י שניצלו מהשבי במצרים, ראוי שישתו 4 כוסות, כנגד הצלתם.
- השל"ה: כנגד ארבע אמהות – שרה, רבקה, רחל, לאה.
כוס א' – קידוש, "…בחר בנו מכל עם", כנגד שרה שגיירה אנשים.
כוס ב' – כנגד רבקה. כוס שניה נאמרת במגיד, שבו מספרים על לבן (אחיה של רבקה) שנאבק עם יעקב.
כוס ג' – כנגד רחל, על כוס זו אומרים את ברכת המזון, רמז ליוסף (בנה של רחל) שסיפק מזון במצרים.
כוס ד' – כנגד לאה. כוס זו נמזגת באמירת הלל. לאה היתה הראשונה שהודתה לה' (כשילדה את יהודה).
- אברבנאל: כנגד 4 גאולות שנעשו בזמנים: גאולה ראשונה – כשהקב"ה בחר באברהם ובזרעו. גאולה שניה – במצרים. גאולה שלישית – כשהצילנו מגזירות הגויים בכל הגלויות. גאולה רביעית – הגאולה העתידה.
- בני יששכר: כנגד ארבעה מנהגים טובים שעליהם הקפידו בנ"י כשהיו במצרים.
- כוס א' – כנגד שלא שינו את שמם. מברכים "מקדש ישראל" (קדש).
- כוס ב' – שלא שינו לשונם. כנגד זה מספרים את הניסים (מגיד).
- כוס שלישי – זכר להקפדתם, שהיו גדורים מהעריות. מברכים עליו ברכת המזון.
- כוס רביעי – שלא היו בהם מלשינים. כנגד זה אומרים "לא לנו ה'".
- בינה לעיתים: לזכר ארבעה ניסים בגאולה.
- כוס א' – קידוש, "אשר בחר בנו…", כנגד הגאולה הרוחנית.
- כוס ב' – אמירת ההגדה, "עבדים היינו…" – כנגד היציאה מעבדות.
- כוס ג' – ברכת המזון, כנגד מילוי צרכינו וחסרוננו במצרים.
- כוס ד' – באמירת הלל, מודים לה' על ההצלה מהשעבוד.
(הרב חגי ולוסקי – 'כי ישאלך' – על הגדה של פסח)