- רבי אלישע גאליקו: אחשורוש רצה לגמול עם מרדכי, ובחר בכבוד הגדול ביותר שיכול להעניק לו, באמצעות השר הבכיר ביותר בממלכתו.
- אלשיך: את אחשורוש טרדה השאלה מדוע אסתר הזמינה את המן לשני המשתאות. היה חשוב לו שאם יש מישהו שיודע שיבוא ויספר. כדי לעודד לספר ללא חשש להינזק, ביקש לפרסם זאת, והחליט שהפרסום הגדול ביותר יהיה במסע שייעשה ע"י המן.
- מלבי"ם: בשיחתו עם המן, נוכח המלך לראות שמעמדו הנכבד של המן אינו מגיע לו, אלא למרדכי, ובפרט שראה עד היכן הגיעה גאותו, שרוצה להשתמש בשרביט המלך, ובכעסו הרב אמר שימהר לכבד את מרדכי, שהכבוד מגיע לו, וראוי שייעשה ע"י המן, שלקח את גדולתו בערמה.
- מלוא העומר: אחשורוש רצה להעצים את הכבוד שהוענק למרדכי, וציוה את המן שיעשה זאת למרדכי, ובעצמו יקרא לפניו 'ככה ייעשה…'. המניע לא היה הרצון לבזות את המן, אלא רצון לגמול טוב עם מרדכי.
וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ וַיֹּאמֶר לְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה מִי הוּא זֶה וְאֵי זֶה הוּא אֲשֶׁר מְלָאוֹ לִבּוֹ לַעֲשׂוֹת כֵּן (ז, ה)
איך הוא היתמם ושאל שבעצמו נתן להמן אישור לבצע את הגזירה?
- מנות הלוי: הוא לא היתמם, אלא כעס על התעוזה של הצורר, שהתכוון להשניא את אשתו, המלכה שבה בחר מכל הנשים, שהיתה יהודיה.
- אור חדש: אחשורוש אמר שגם אם נתן לו אישור, היתה זו רק הסכמה עקרונית, והיה עליו לשוב ולשאול אותו שנית לפני שליחת האגרות, ולא לכתוב ולשלוח אותן מעצמו, ולכן שאל 'מי הוא זה ואי זה הוא אשר מלאו לבו לעשות כן'.
- רבי חיים קניבסקי: אחשורוש אכן ניסה להיתמם ועשה עצמו כאינו יודע ושאל 'מִי הוּא זֶה… אֲשֶׁר מְלָאוֹ לִבּוֹ לַעֲשׂוֹת כֵּן', באכזריות כזו, להמית אומה שלמה ללא כל סיבה.
('מה שאלתך' בעריכת הרב חגי ולוסקי)