לקראת ימי הפורים, ביקשנו לשוחח עם הגה"צ רבי גמליאל רבינוביץ שליט"א, ראש ישיבת 'שער השמים' ומחבר ספרי 'טיב הכוונות', 'טיב הפרשה' ושאר ספרים. ביקשנו מהרב שליט"א לשמוע דברי חיזוק והכנה דרבה לקראת פורים, ואכן זכינו לקבל מלוא החופניים מאוצרו הטוב כאשר תחזינה עיניכם מישרים:
רבי גמליאל פותח את דבריו במאמר חז"ל 'חייב איניש לבסומי בפוריא'. ושואל שאלה מאוד מעניינת: מדברי חז"ל אנחנו רואים שיש מצווה מיוחדת לשתות יין בפורים, ולכאורה צריכים להבין מה העניין המיוחד בשתיית יין בפורים?
בפסח אוכלים מצות זכר למצות שאכלו אבותינו כשיצאו ממצרים, בסוכות אנחנו יושבים בסוכה זכר לסוכות שבהן הושיב הקב"ה את בני ישראל בצאתם ממצרים, בחנוכה מדליקים נרות זכר ל'והדליקו נרות בחצרות קדשיך' ולנס פח השמן, אבל איך קשור יין לפורים?
חשבתי לומר שהרי הגמרא מספרת לנו שהמן היה מומחה בינלאומית לדיבורי לשון הרע. הוא לא היה סתם רכלן שמספר דברי לשון הרע ורכילות, אלא היתה לו מומחיות מיוחדת לומר את הלשון הרע באופן שיתקבל על לב השומעים, הוא היה נותן הקדמה, מייצר מתח בקרב השומע, ואז מגיע עם הלשון הרע העסיסי שלאחריו היה גם קובע קביעה נחרצת שפלוני הוא אדם רע ומתכנן רעות ולכן יש לטפל בו במלוא החומרה.
איך דיבר המן דלטוריה על עם ישראל? הוא בא לאחשוורוש ואמר לו כזה דבר… אם יהודי שותה יין, ובא זבוב ונופל בתוך הכוס. מה הוא יעשה? ייקח כפית, יוציא את הזבוב, יזרוק אותו ממנו והלאה, וימשיך לשתות את היין כאילו לא קרה דבר. למה? כי הזבוב מגעיל, אז זורקים אותו, אבל הוא לא מטנף את כל היין שבכוס.
אבל אתה, המלך אחשוורוש, אם תיגע בכוס יין של יהודי, אפילו אם לא תיגע ביין עצמו אלא רק בכוס, הוא ייקח את כל הכוס וישפוך אותה. למה? כי אתה מגעיל אותם הרבה יותר מזבוב מטונף. נו… מה תגיד על זה? אתה חושב שהם יצליחו לחיות לאורך זמן תחת חסותו של מלך שהם כל כך שונאים? אין ספק שהם מתכננים מרידה גדולה נגדך, ולכן "ולמלך אין שווה להניחם", צריכים להשמיד להרוג ולאבד…
כלומר, אנחנו רואים מדברי הגמרא, שהמן בא וניצל את האיסור לשתות יין נסך, כדי להסית את אחשוורוש נגד עם ישראל, ולכן אמר הקב"ה, אתה רצית להשתמש ביין כדי להפיל את בני ישראל בחרב, ואני אראה לך שהמפלה שלך תבוא דווקא על ידי יין.
לכן הרג אחשוורוש את ושתי ביין, והקב"ה הקדים רפואה למכה על ידי היין שגרם להבאתה של אסתר המלכה אל בית אחשוורוש. לאחר מכן כיצד נפל המן עצמו? במשתה היין הראשון שהכינה אסתר נפל חשד גדול בלב המלך אחשוורוש ושנאה עצומה כלפי המן, ובמשתה היין השני נגזרה עליו מיתה, והוא נתלה על העץ אשר הכין למרדכי.
"ולכן היין הוא לא רק אות לשמחה ביום הפורים, אלא שהוא גם חלק מהנס, על ידו היתה הגזירה ובאמצעותו נעשה הנס, ולכן חייב איניש לבסומי בפוריא".
**
אמנם שתיית יין בפורים זאת מצווה ששייכת אצל אנשים מבוגרים, לא אצל נשים ולא אצל ילדים, אבל האמת היא שאנחנו רואים בחוש שעיקר ההתעסקות עם יום הפורים היא דווקא אצל נשים וילדים. הילדים מגיעים לשיא השיאים שלהם ביום הפורים, הם מקבלים 'פורים געלט' – דמי פורים, הם אלו שמתחפשים בכל מיני תחפושות צבעוניות וססגוניות, הילדים הם אלו שמכים בהמן בקול שמחה והמון חוגג, הם רוקדים ושרים ועושים להם מסיבות ונותנים להם ממתקים, מה שלא עושים בשום חג אחר כזה עסק דווקא מהילדים.
הנשים גם הן משקיעות את כל כולן ביום הזה, מעבר לבישולים ולהכנת הבית לקראת פורים, שזה דבר שהן עושות לפני כל חג, בפורים יש גם השקעה מאוד מיוחדת במשלוחי מנות, נותנים מתנות לנשים, וכל העסק סביבן בפורים גדול יותר מחגים אחרים לאורך השנה.
והלא דבר הוא. מה כל כך מיוחד בפורים שבו יש כזה עסק מילדים ונשים… אני רוצה לספר סיפור וממנו להגיע לתשובה.
מעשה היה בעיר בריסק, בתקופת כהונתו של רבינו הגרי"ז זצ"ל, שבאו ה'מתחדשים' והחליטו 'לשדרג' את 'טקס התפילה' בבית הכנסת. היה שם ראש הקהל שהתאים כמו כפפה ליד לפסוק 'ועשיר יענה עזות', הוא החליט שהגיע הזמן להעמיד מקהלה בבית הכנסת.
הציבור לא התלהב מהרעיון, כי מקהלות היו עושים אצל המשכילים, אבל מי הוא זה ואיזהו שיעז להמרות את פיו של ראש הקהל, או להעיר הערות לגבי ההחלטות שהחליט.
הלך ראש הקהל ואסף קבוצה של אנשים שאותם הוא מינה להיות חברי המקהלה, לקח חזן והעמיד אותו על ידה ה'בימה', במקום בו קוראים קריאת התורה. אצל אחינו בני עדות המזרח מקובל מדורי דורות שהחזן עומד במרכז בית הכנסת, אבל אצל האשכנזים לא היה הדבר מקובל בכלל, וגדולי הדורות עמדו כחומה בצורה על כך שלא יעשו שום שינוי בצורת ההתנהלות של בתי הכנסת, כי חששו מפני ה'קידמה' הארורה שביקשה לכלות כל חלקה טובה בכרם בית ישראל.
ראה הרב מבריסק את מה שעושים בבית הכנסת שלו, הוא פנה ממקומו שבכותל המזרח, הגיע ל'בימה', ואמר לחברי המקהלה ולחזן "אני מוחה על השינוי במנהגי אבותינו ודורש שתרדו מיד מהבימה, שהחזן יעמוד ב'עמוד התפילה' הרגיל כמו שהיה מימים ימימה בלי שום שינוי".
שמעו אנשי המקהלה בקול הרב וירדו מהבימה. אבל ראש הקהל לא טמן ידו בצלחת. גם הוא ישב אצל כותל המזרח, וגם הוא פנה אל הבימה, והורה לחברי המקהלה לעלות בחזרה אל הבימה. הם פחדו ממנו וצייתו לו. הרב ראה את מה שהתחולל ירד שוב מכותל המזרח אל הבימה, והורה להם לרדת, וכך נמשך הסיפור הזה 12 פעמים שבהם ראש הקהל מורה להם לעלות, הרב מורה להם לרדת, והם פחדו גם מראש הקהל וגם מהרב, וכל פעם צייתו למי שנתן להם את ההוראה האחרונה.
בין הקהל היו לא מעט אנשים שזעמו על ראש הקהל. הם ראו את האופן בו הוא מתחצף לרב קבל עם ועדה והדבר חרה להם מאוד, אבל אף אחד לא העז להיות הראשון שמעיר לו על התנהגותו ודורש ממנו לציית למרא דאתרא.
אחרי שהרב הוריד את המקהלה בפעם ה-12, בא ראש הקהל בפעם ה-13 והורה לחברי המקהלה לעלות שוב על הבימה. או אז נפתח אחד החלונות של עזרת הנשים, ואשה אחת מבין המתפללות שרבבה את ראשה ושאגה בקול גדול על ראש הקהל: "שייגעץ! פושע! איך אתה לא מתבייש לבזות כך את הרב? את המרא דאתרא? תסתלק מפה!!!".
"זעקתה של האשה הרעידה את הלבבות, ואז קיבלו אנשים מהקהל אומץ והחלו גם הם לצעוק על ראש הקהל שנאלץ לצאת מהמקום, והמסורת נשמרה הלאה בלי שום שינוי. על כך היה הרב מבריסק אומר, שמכל המתפללים בבית הכנסת דווקא אשה הצילה אותו…".
**
כלפי מה הדברים אמורים? הרי הגמרא אומרת שישראל שבאותו הדור נתחיבו כליה רחמנא ליצלן. הם עשו עבירות נוראיות, השתחוו לצלם, נהנו מסעודת הרשע, היו שם חטאים נוספים קשים ונוראים, כשהקב"ה גזר עליהם גזירת כלייה, הרי כל משפטיו אמת וצדק, אכן הגיע להם הגזירה.
מה קרה שפתאום הכל השתנה? איך הצליחו מרדכי ואסתר לשנות את הגזירה?
על ידי אשה אחת! אסתר המלכה. היא אמרה דבר אחד ויחיד שגרם לכל הסיפור להתהפך לצד השני. "איככה אוכל וראיתי!!!".
למי היא אמרה את זה? למלך! הגמרא הרי אומרת שכל מקום שכתוב 'המלך' במגילת אסתר הכוונה למלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא. עומדת אסתר המלכה, אשה אחת ויחידה מעזרת הנשים, ומה היא עושה? היא צועקת. איככה אוכל וראיתי! אני לא יכולה לסבול את זה. אתה צודק, ריבונו של עולם. אתה צודק, כל משפטיך אמת וצדק, מגיע לעם ישראל עונש חמור מאוד על החטאים הנוראיים, אני לא מתווכחת איתך, אין לי פה להצטדק לפניך. חטאנו עווינו פשענו, מגיע לנו, אבל אני לא יכולה לסבול את זה. אני פשוט לא יכולה. איככה אוכל???
המילים האלו בקעו את השמים וקרעו את רוע הגזירה. זעקה אחת תמימה שבוקעת מעמקי הלב של אשה אחת בודדת, יכולה לחולל כזה שינוי עצום.
זה הכח שניתן לנשים באופן מיוחד, כי נשים לא מתעסקות עם פוליטיקה ותככים, הן לא מחשבות חשבונות כאלו אם זה צודק או לא צודק. הן מהלב, מהרגש, אני לא יכולה לשאת את זה! הקב"ה שומע את הדיבורים הללו, ופועל בהתאם!
יש סיפור שרבים מכירים אותו, אבל שווה לספר אותו שוב כי יש בו מסר מאוד מאוד חזק. היה זה בתקופת מלחמת ששת הימים. אנחנו גרנו בירושלים, אני זוכר היטב את ההפגזות ואת האזעקות, היה פחד פחדים.
סמוך לישיבת מיר היה מקלט ששם התכנסו כל בחורי הישיבה ואמרו תהילים. למקלט הזה הגיעו גם שכנים מהבתים הסמוכים, בזמן מלחמה.
האזעקות פילחו את האוויר, קולות נפץ נשמעו שוב ושוב, פחד! אימה וחרדה!
והנה נשמע רצף נורא של פיצוצים, האנשים במקלט חשבו שהאדמה נבקעת מתחת לכפות רגליהם, הקירות רעדו, פחד מוות ריחף בחלל. תלמידי הישיבה ורבניהם זעקו באמירת תהילים והנה שומע מרן הגר"ח שמואלביץ זצ"ל אשה אחת שצועקת בקול גדול: ריבונו של עולם, 14 שנה שבעלי מעגן אותי. הוא ברח והשאיר אותי עגונה! 14 שנה של בדידות וסבל, עוני וייסורים נוראיים. כמה צער הוא גרם לי!!! ריבונו של עולם אני מוחלת לבעלי בלב שלם על כל הצער שגרם לי, ואתה בתמורה תמחל לעם ישראל על כל הצער שגרמנו לך!
שמע זאת רבי חיים שמואלביץ והורה לתלמידיו לשוב לבית המדרש. חוזרים לשגרה. אמרו לו התלמידים, רבינו, הרי האזעקות נמשכות והפיצוצים לא נפסקו!!! ענה להם רבי חיים, הכל בסדר, האשה הזאת בכח התפילה שלה כבר ביטלה את הגזירה. אין לנו יותר ממה לחשוש, כאלו דיבורים, כזה ויתור של אשה מיוסרת וסובלת, אין לי ספק שאנחנו כולנו יצאנו מכלל סכנה!
התאספו כאן בבית שלי יותר מ-100 תלמידות אמריקאיות מסמינר בירושלים, לשמוע דברי הכנה לפורים, זה המסר שאני אומר להן, לנשים יש כח עצום, הן צריכות לנצל אותו, ובזכות נשים צדקניות ניגאל כמו שנגאלנו בזכותן בעבר.
**
ומה עם הילדים? ובכן רבותי, הילדים הם הרי ה'שפיץ' של פורים. מה עשה מרדכי היהודי כשהגזירה היתה בשיאה? הוא אסף תינוקות של בית רבן ולמד איתם תורה. בעודו לומד איתם תורה, התהפך הכל לטובה, והמן הגיע כדי להרכיב אותו על הסוס ברחוב העיר בלבוש מלכות.
אנחנו צריכים להוקיר את הילדים ולהשקיע בהם, משתי סיבות. קודם כל כי הם העתיד שלנו, אבל לא רק זה, הם גם ההווה שלנו.
אנשים חושבים שהם שומרים על הילדים שלהם ומצילים אותם מכל מיני סכנות, אבל האמת שהילדים מצילים אותנו, אנחנו חיים בזכותם ועבורם.
אפשר לראות את זה בחוש: מה קורה לאדם שמסיים לחתן את הילדים שלו? פתאום הוא מתחיל לצלוע מכל הבחינות. מתחילים להתבגר, צריכים ללכת יותר לרופאים, לעשות בדיקות, לקבל תרופות. הבריאות כבר לא מה שהיתה…
יהיו כאלו שיגידו שזה טבעי כי מתי מסיימים לחתן ילדים, בגיל מבוגר, ממילא אין זה פלא שהגוף כבר פחות מתפקד בגיל הזה, אבל רבותי אם תסתכלו מסביב תראו שיש אנשים שמסיימים לחתן ילדים בגיל 50 והופכים מבוגרים, ויש כאלו שמסיימים לחתן ילדים בגיל 70, וכל עוד יש להם ילדים התלויים בהם, הם עדיין צעירים יחסית… זאת מציאות ברורה ומוחשית.
זה כך בגשמיות ובוודאי בוודאי שזה כך ברוחניות. אדם זוכה לחיים ארוכים רק בזכות הילדים שהוא צריך לגדל ולחנך ולהעמיד ולחתן ולסייע בידם לאחר החתונה כדי שיוכלו לשקוד על התורה והעבודה.
בפורים ראינו שאחשוורוש והמן הכינו צבא ענק, היה להם כח לחסל את כל יהודי העולם ביום אחד. הרי מדובר במבצע צבאי עצום ממדים, תנסו לבקש היום מהצבא לצבוע את כל הגלגלים של כל המכוניות בארץ באדום ביום אחד, יש סיכוי שיספיקו? צריכים לכנס ישיבת מטכ"ל, ולהביא דו"ח מודיעיני, לערוך סקירה מקיפה של מספר המכוניות וגודל הגלגלים שלהן, לייבא כמויות של צבע אדום, להדריך את החיילים, זה פרויקט שייקח לפחות שנתיים שלוש… איך אפשר לנהל מבצע כזה אדיר של השמדת עם ביום אחד? כולנו יודעים שהנאצים ימ"ש וזכרם ניסו להשמיד את העם היהודי ואפילו בשש שנים הם לא הצליחו.
אלא מאי? היה להם, לאחשוורוש והמן, צבא אדיר ורב כח, עם מערכת פיקוד מסודרת ועם יכולות מאוד מאוד גבוהות. ובכל זאת עם ישראל ניצח אותם. איך? עם לימוד התורה של הילדים ועם הזעקה התמימה של אסתר המלכה שאמרה למלכו של עולם איככה אוכל וראיתי!!!
לכן פורים של יום חגם של הילדים, כי כמו הילדים שהיו אז, גם הילדים בני ימינו, יכולים לבטל גזירות. יש להם את הכח לעשות את זה.
אני רוצה לומר לכם דבר נורא, וכדאי שכל הורה יגיד את זה לילדים שלו!
רבינו הקדוש האריז"ל, אשר כל רז לא אניס ליה וכל דבריו אש אוכלה, אומר דבר נורא. הוא אומר שבכל שנה ושנה, יש לנו נס פורים חדש. בכל שנה ושנה מתעוררת הגזירה של המן והאחשוורוש, ועם ישראל מתחייב כליה רח"ל, ורק בזכות המצוות שישראל מקיימים בפורים, מתנות לאביונים, משתה ושמחה, משלוח מנות ומקרא מגילה – המצוות האלו מגינות על עם ישראל. כמוכן שכוח התורה של ילדי ישראל הקדושים והטהורים מונע אסונות ומבטל מעל ישראל גזירות קשות נוראות, ולכן צריכים להשקיע בילדים, צריכים ללמד אותם כמה גדול ועצום הכח שיש בידיים שלהם, הם אומרים עוד משנה, עוד פרק תהילים, עוד כמה שורות של גמרא עם רש"י, והם מצילים אלפים ורבבות מאסונות קשים ומרים.
צריכים להחדיר את זה בלב של הילדים, לגרום להם להבין ולהפנים את זה. להבין שכל מילה של תורה יש לה כח, והיא מושכת על האדם ועל העולם כולו השפעות טובות.
ויהי רצון שנזכה לעשות את ימי הפורים הללו כהלכתם, ששים ושמחים בשמחה של מצווה, ונזכה לביאת גואל צדק במהרה בימינו, אמן.