יוחנן וסרמן
נפל דבר בישראל. 'הדף היומי' בתלמוד הירושלמי נכנס לתוכניות הקבועות של ארגון 'דרשו'. מדובר בצעד משמעותי מאוד בתולדותיו של הארגון, ובצעד משמעותי מאוד בתולדותיו של לימוד התלמוד הירושלמי שברגע אחד הופך להיות נחלת הכלל.
וזאת למודעי: עד לפני כמה מאות שנים, התלמוד הירושלמי היה מצוי רק בידיהם של יחידי סגולה. גדולי הראשונים עסקו בו, הם מצטטים אותו רבות בספריהם, אבל המון העם לא ידע בכלל איך לגשת לספר החתום והסגור הזה שהופיע בשלל גרסאות משובשות וסותרות זו את זו.
במאות השנים האחרונות נפתח הלימוד הזה לכולם, לכאורה. הוא הודפס בדפוס וילנא, והתלמוד הירושלמי כבר לא היה עוד כתב יד נדיר שקשה למצוא.
עם זאת, מעטים יחסים עסקו בו, כי הלשון שלו היתה קשה, הגירסאות לא היו מסודרות כמו בבבלי, ומסיבות נוספות.
בא הרבי בעל ה'לב שמחה' מגור זצ"ל, והוסיף נדבך נוסף כשהכריז על לימוד 'דף היומי' בתלמוד הירושלמי, דבר שאכן גרם לרבים לקפוץ אל ים התלמוד הירושלמי, ולהתחיל לעסוק בו. אבל עדיין, לאו כל אדם זוכה, והרוב המוחלט של לומדי 'הדף היומי' אפילו לא העלו על דעתם שלצד הדף היומי הבבלי אפשר לעסוק גם בדף היומי הירושלמי.
בשנים האחרונות נפתח הלימוד לא רק מבחינת תפוצה של הספר, אלא גם מבחינת ההסבר. 'עוז והדר' הוציאו מהדורה מאירת עיניים עם הסדרה מלאה של כל הגירסאות ועם פירושים נפלאים שנוספו על הדף ומקלים על הלימוד.
נוסף על כך בא הוצאת הספרים 'ארטסקרול' המפורסמת, שהתחילה להוציא את המסכתות של ירושלמי עם ביאור 'שוטנשטיין' הידוע, מה שכבר הפך את הלימוד לנחלתו של כל מי שרק יחפוץ, אפשר ללמוד בקלות ובבהירות, בלי להישאר עם חלקים שלא הובנו ולדלג על סוגיות חתומות ולא ברורות.
ועכשיו, אחרי כל ההתפתחויות האמורות, בא ארגון 'דרשו' ו'מכה בפטיש' עם תוכנית לימוד סדורה עם חלוקת 'דף היומי' חדשה לפי הדפים של 'עוז והדר וארטסקרול', שהם קצרים יותר מהדפים של דפוס ווילנא, ועם תוכניות מסודרות דבר חודש בחודשו.
במשרדי 'דרשו' יצאו שיתוף פעולה עם 'עוז והדר' וקיבלו אישור להדפיס 'חוברת לדוגמא' עם 40 הדפים הראשונים של מסכת ברכות, כדי לתת לציבור את היכולת להתנסות בלימוד התלמוד הירושלמי, ולהתחבר אליו.
כותב השורות, אפילו לא חשב לנסות…
אבל בדרך לצאת מהמשרד אחרי יום עבודה נוסף, לקחתי מהערימה חוברת אחת של 'תלמוד ירושלמי' לדוגמא, כדי לעלעל בה בדרך ולבדוק איך זה נראה…
התיישבתי באוטובוס, התרווחתי להנאתי, ו… פתחתי את החוברת כדי לעלעל בה. פתאום גיליתי דבר מדהים! אני כבר מחזיק בסופו של דף ב' (בירושלמי המסכתות מתחילות מדף א'), אני ממש נהנה מהלימוד!
לא האמנתי למראה עיני. אז נכון, הדף הראשון מוקדש כמעט כולו למשנה הראשונה במסכת ברכות, והמפרשים שם מצטטים את רש"י מהמשנה בתלמוד הבבלי. אבל מיד אחר כך מתחילים לצלול לתלמוד הירושלמי, למדתי קצת יותר מדף, וזה קרה לי בלי להתאמץ בכלל.
מאז כבר למדתי כמה דפים נוספים, בהמשך מגיעות סוגיות קצת יותר מאתגרות, אבל האמינו לי שהן לא יותר קשות ממסכתות יבמות וכתובות בש"ס הבבלי וגם לא מסוגיות מסוימות במסכת ביצה או במסכת ראש השנה.
עיקר הקושי הוא בלשונות לא כל כך מוכרים, אבל זה עובר. אחרי שלומדים כמה דפים מתרגלים לסגנון וזה פשוט תענוג! הדפים מאוד קצרים, המאמץ אינו גדול, ובקלות אפשר להגיע לסיום של תלמוד ירושלמי כולו בעוד כשש שנים בעזרת ה'.
אני מאוד מקווה להחזיק מעמד, ואני מאוד מקווה שעוד יהודים טובים יתנסו בלימוד הזה. מי שקשה לו לא חייב, יש עוד הרבה דברים אחרים ללמוד, כולנו שואפים לדעת הכל, אבל רבותי, אני בטוח שהרבה מאוד אנשים שרק ינסו ללמוד תלמוד ירושלמי עם המהדורות החדשות ומאירות העיניים, ירגישו פתאום צער רב על כך שהם לא זכו ללימוד הנפלא הזה עד היום.
שווה לנסות!