יעקב א. לוסטיגמן
את המעשה הבא שמעתי מפיו של הגאון רבי יצחק לוקסנברג שליט"א, מרא דאתרא בשכונת 'נאות שמחה' במודיעין עילית, ומוותיקי מגידי השיעורים ב'דף היומי בהלכה' של 'דרשו'.
היה זה לפני תחילת לימוד חלק ד' במשנה ברורה, העוסק בהלכות עירובין, במחזור הראשון של הדף היומי בהלכה. בשנת תשע"ב.
הרב לוקסנברג התייחס אז לטענה הידועה שהלכות עירובין קשות להבנה, טענה שבגינה חוששים רבים מלעסוק בהלכות אלו, ומלכתחילה מרימים ידיים ומעדיפים לוותר על הניסיון.
הסיפור שסיפר אז הגר"י שליט"א אירע שבועות אחדים קודם לכן בביתו, והרב השתמש בו כדוגמה חוצת גבולות לכל סוגי הלימודים והעניינים. תובנה זאת צריכה לשמש כמורה דרך וכתמרור מנחה לכל איש חינוך ולכל אדם באשר הוא, כשהוא בא ללמוד עניין חדש.
"לפני זמן מה פנה אלי תלמידי משכבר הימים, שמכהן כיום כמגיד שיעור, ורבים נהנים מזיו תורתו", סיפר הגר"י שליט"א לכותב השורות.
"אני מכיר אותו כבר זמן רב, וביודעי ומכירי קאמינא – האברך הזה הוא "קרוב להיות עילוי". יש לו מוח חריף מאוד, תפיסה מהירה, הבנה ובהירות יוצאת דופן.
"הוא ביקש ממני ללמוד איתו סוגיא מסוימת שהיה צריך למסור עליה שיעור למחרת היום, ולמרות שהתאמץ מאוד להבין אותה לעומקה, לא עלתה בידו.
"היום פנה לירד, הזמן מתחיל לדחוק, מחר בבוקר הוא צריך להתייצב מול התלמידים ולמסור שיעור, ולמרות זאת הוא עצמו עוד לא הצליח להבין את הסוגיא הזאת וגם לא מרגיש שהוא עתיד להבין אותה בקרוב, אם לא יקבל עזרה…
"התחלתי ללמוד איתו את הסוגיא, וככל שהתקדמנו לעומקה, ראיתי ש"זה לא הוא". האברך שכאמור הוא גאון עצום, לא הבין דברים שהם אומנם קצת מורכבים, אבל אי אפשר להגדיר אותם כ'מסובכים ביותר'.
"כבר ראיתי אותו בעבר מבין סוגיות הרבה יותר מורכבות בלי לקמט את המצח, וכאן הוא פשוט איבד את כל היכולות שלו.
"לאחר כמה וכמה מאמצים שכשלו סגרתי את הגמרא, ואמרתי לו שאני חייב לקבל הסברים. דרשתי ממנו שיגלה את מה שהוא מסתיר ממני, ללא כחל ושרק. מה הסיפור שעומד מאחורי הסוגיא הזאת ולמה אתה לא מצליח להבין אותה?
"האברך נדהם לרגע, ולאחר מכן נפתח והחל לספר את הסוד שהסתיר עד כה…
"בהיותי בחור בישיבה קטנה למדנו את המסכת הזאת ב'זמן קיץ', וכשהגענו לסוגיא הזאת, ניסה הר"מ להתחיל ללמוד אותה, אך משהבחין כי התלמידים מתחילים להסתבך הוא החליט לדלג על הסוגיא ואמר לנו שהיא קשה מידי. מאז אני חושש מהסוגיא הזאת, היא כנראה אחת הסוגיות הקשות בש"ס, ואני מרגיש שאני לא מצליח לרדת לעומקה.
"אותו מגיד שיעור לא הבין שבאמירה שאמר ובמעשה שעשה כשדילג על סוגיא כי הבחורים לא מסוגלים להבין אותה כביכול, הוא סתם את מוחם של התלמידים. עד כדי כך השפיעו הדברים שגם שנים רבות לאחר מכן, האברך הזה שכבר בקי בכל הש"ס, עדיין לא מסוגל להבין את הסוגיא הזו על בוריה…".
"לכן, אם אתם תוהים למה אנשים לא לומדים את כרך ד' של המשנה ברורה, התשובה היא פשוטה מאוד" אומר הרב, "זה בגלל שכבר מגיל צעיר הם יודעים שהלכות עירובין זה "מחוץ לתחום" עבורם. זאת הסיבה שאדם מן השורה נרתע מהלכות עירובין. בטוח שזה לא בשבילו, ויודע בוודאות שאין לו סיכוי להבין אותן".