אליעזר (לייזר) רוט
אחד ממוקדי הבחינה הגדולים של 'דרשו' במודיעין עילית, מתקיים באופן מפתיע למדי, ב… תלמוד תורה! באולם המשמש כבית המדרש של תלמוד התורה 'החינוך' בקריית ספר, מתכנסים כאחד כמאה ילדי כיתות ז' ח', ואיתם עמם כ-15 מלמדים מהצוות החינוכי בחיידר, ונבחנים על 'הדף היומי בהלכה'.
מדובר במחזה מפעים ומרגש מאוד, ומי שעומד מאחורי הרעיון הנפלא הזה הוא הרה"ג ר' שמואל צ'רנוביצקי, המכהן כמחנך בכיתה ח' בתלמוד התורה.
"יש לנו שלוש כיתות מקבילות", הוא מספר. "אני באופן אישי מלמד רק כיתה אחת, את הכיתה שלי, אבל לשמחתי הרבה, הרעיון הזה גלש גם לכיתות האחרות ואף לכיתה ז', וכך נוצרה כאן קבוצה ענקית של למעלה מ-100 תלמידים הלומדים 'דף היומי בהלכה'".
הרב צ'רנוביצקי הוא מגיד שיעור ותיק ב'דף היומי בהלכה'. את השיעור הוא החל למסור כבר לפני קרוב לעשור, בבית המדרש של 'קהל עדת ירושלים', ה'מתמידים', בקריית ספר. השיעור מתקיים מדי בוקר אחרי תפילת שחרית, ולאחר שנים של מסירת שיעור למבוגרים, החליט הרב צ'רנוביצקי לנסות ולמסור שיעור במשנה ברורה גם לתלמידי כיתתו…
"זה היה בשנה שעברה, בסביבות חנוכה. התחלתי ללמוד עם הילדים בכיתה עמוד משנה ברורה כל יום, עם הערות מתוך ה'ביאורים ומוספים' של 'דרשו', כפי שאני עושה בשיעור שאני מוסר בבוקר בבית הכנסת.
"להפתעתי זה תפס! הילדים התלהבו ושיתפו פעולה. כך המשכנו עוד ועוד, ואני רוצה לומר ששמחה מיוחדת היתה לי לפני כמה חודשים כשלפתע שמתי לב שכל פעם שיוצא לי לפגוש אחד מהתלמידים שלמדו אצלי בשנה שעברה, הם מספרים לי שהם עדיין לומדים 'דף היומי בהלכה'. זה נכנס להם לסדר היום והם פשוט המשיכו את זה, למרות שהם התפזרו כל אחד בישיבה אחרת.
"בתחילת השנה הנוכחית לא המשכתי את המנהג, כי רציתי לתת לילדים להתאקלם קודם ולהתרגל לרמת הלימוד הגבוהה יותר בגמרא, ורק כשהחל מחזור הלימוד השני צירפתי את הכיתה שלי, ולשמחתי הרבה שמעתי שהמלמדים של הכיתות המקבילות, הן בכתה ח' והן בכתה ז', החליטו לעשות את אותו הדבר.
"לא זו בלבד, אלא שגם המלמדים עצמם, של כל הכיתות, ביקשו ממנו למסור להם שיעור יומי ב'דף היומי בהלכה', בזמן של ההפסקה. כ-15 מלמדים משתתפים, ואני חייב לומר שזה נותן לכל החיידר אווירה אחרת לגמרי.
"אם בעבר ילדים היו דופקים על הדלת של חדר הצוות בהפסקות, כדי להתלונן זה על זה וכדי לבקש רשות להתקשר הביתה או ללכת לקנות משהו במכולת וכדו', היום הם נוקשים על הדלת כדי לשאול שאלות בהלכה: "הרבי, אם אני באמצע האוכל ועכשיו אני רוצה לאכול וופלים, צריך לברך 'מזונות' או לא? רבי, אם ישבנו שניים ואכלנו ואחר כך הצטרף שלישי, אנחנו צריכים לעשות זימון?". כאלו שאלות נשאלות כל הזמן, מה שלא היה פעם. הילדים למדו להיות צמודים לשולחן ערוך, הם מסתובבים עם מודעות גבוהה מאוד להלכה, ומתנהגים בהתאם. קשה להאמין איזו תרומה עצומה שזה נותן לחינוך שלהם, להיות יהודים הנאמנים לבורא עולם וצמודים בכל רגע ורגע לשולחן ערוך ולמשנה ברורה".
הרב צ'רנוביצקי מוסיף כי מבדיקה כללית שעשה, הוא גילה שכ-150 ילדים בחיידר לומדים 'דף היומי בהלכה', והם מהווים כ-90 אחוזים מילדי כיתות ז' וח'. במבחנים נוטלים חלק כמאה ילדים, ועוד חלק מהצוות החינוכי בתלמוד התורה. "חלק מהילדים נבחנים גם בתוכנית 'קנין שביעית', אבל העיקר זה המשנה ברורה", הוא מספר.
אבל לרב צ'רנוביצקי יש סוד קטן, שהוא לא מרבה לחשוף אותו. אנחנו ב'דרשו' יודעים שהוא לא סתם מחנך כתה שהחליט ללמוד משנה ברורה. הרב צ'רנוביצקי זכה לשמש כעורך לשוני של ה'ביאורים מוספים' מבית 'דרשו', המופיעים במשנה ברורה במהדורת 'דרשו'.
"כשהתחלתי למסור את השיעור, התוכנית שלי היתה למסור בעיקר על חלקים א' וב' של המשנה ברורה. אמרתי לעצמי, הלכות שבת אנשים יודעים פחות או יותר, מודעים לחשיבות של הלימוד, בהלכות פסח מחמירים ממילא ושואלים רבנים על כל צעד ושעל, אבל מה עם ההלכות של יום יום…
"פתחתי שיעור רק לחלק א' וב', אבל זה הצליח ב"ה כל כך, שהחלטנו להמשיך הלאה ומאז סיימנו את כל המחזור וכעת התחלנו שוב".
"לסיום אני רוצה לומר דבר חשוב מאוד", אומר הרב צ'רנוביצקי, "אנשים שואלים אותי לא פעם, למה אני לומד עם הילדים הלכות לא נפוצות ולא מעשיות. שנה שעברה למדנו הלכות של חלק ו', שפחות נפוצות ביום יום, חלקן לא נוגעות למעשה בזמנינו , בטח לא לילדים ובחורים צעירים. אמרו לי "תלמד איתם הלכות תפילין. הלכות קריאת שמע, ברכת הנהנין… למה אתה לומד הלכות תשעה באב וימי בין המצרים???".
"השאלה שאלה טובה, אבל התשובה היא: תראו מה יצא מזה! תסתכלו כמה מהתלמידים שלי ממשיכים ללמוד משנה ברורה כסדר, יום אחר יום, עוד סימן ועוד סימן.
"אז נכון, אולי אם אנחנו מסתכלים על הטווח הקצר, עדיף ללמוד הלכות יום יומיות בלבד, אבל אם מסתכלים על הטווח הארוך, יש חשיבות עצומה ללמוד לפי הסדר, עוד דף ועוד דף, יום אחר יום, כך זוכים לסיים את הכל בסופו של דבר ואף לחזור שוב ושוב. הילדים שלומדים אצלנו יצאו מהחיידר עם כמה עשרות סימנים שהם למדו בחיידר, אבל הנכס העיקרי והחשוב יותר הוא שהם יצאו מכאן עם דרך לחיים, עם נכס שיישאר בתוקף גם בעוד עשר ועשרים שנה, גם בעוד ארבעים ושבעים שנה. הם יגדלו להיות יהודים שלומדים הלכה דבר יום ביומו, הם יהיו יהודים שבקיאים בכל השולחן ערוך 'אורח חיים' עם המשנה ברורה. וזה רבותי, הישג עצום שכל מלמד לילדים בגילאים האלו, מסוגל להשיג אותו".