שאלה: האם יש להמנע מברכת האילנות בשבת?
תשובה: הכף החיים (סי' רכ"ו סק"ד) כתב בשם הגר"ח פלאג'י שלא לברך ברכת האילנות בשבת שמא יטלטל את האילנות או יתלוש בשבת, והוסיף דבר חידוש, שלדברי המקובלים שהברכה גורמת לברר נצוצי הקדושה מן הצומח יש בו איסור בורר, ולכן אסור לברך ברכה זו בשבת ויום טוב.
ורבים תמהו על דבריו בתרי תמיהי: אלו שאינם בקיאים בסודות התורה לא ידעו ולא יבינו כיצד הוי בורר ע"פ הקבלה, ודברי תורה מדברי קבלה לא ילפינן; ואותם שעומדים בסוד ה' המה ראו כן תמהו, שהרי בכל עשיית מצוה וברכה מעלים בירורים בין בחול ובין בשבת, ומה נשתנה ברכת האילנות משאר ברכות שמברכים בשבת, ואדרבה, יש מי שהקפיד לברך ברכת האילנות דוקא בשבת כדי להשלים למאה ברכות.
ולולא שאיני ראוי הייתי אומר לברר מקחו של צדיק, שוודאי לא נעלם ממנו יסודות ברורים בתיקוני הברכות והמצוות, אלא שכידוע בחול הבירורים הם להעלות חלקי הקדושה מתוך הטומאה משא"כ בשבת שהעולמות עולים ופורשים מן הטומאה ואז כל התיקון הוא ברירת אוכל מאוכל [ע"י משנ"ב והל' סי' שי"ט ס"ג בב' מיני אוכלין], וכידוע ליודעי חן שזה שורש איסור בורר בשבת שחייב סקילה כיון שמחזיר חלקי הקדושה להתברר מן הטומאה, ולכן שפיר קאמר הקדוש הכף החיים דברכת האילנות שיסודה לבירור חלקי הנשמות המגולגלים בצומח בזה ודאי אין לעסוק במלאכה זו בשבת.
ושמעתי שגאון אחד שאל את הכף החיים ע"פ טעמו, דא"כ העושה תשובה שמבואר בספה"ק שע"י דמעותיו נמחק רושם עוונותיו ממצחו, וכי יאסר לעשות תשובה בשבת משום מלאכת מוחק? והשיבו הכף החיים על אתר שזה מוחק שלא ע"מ לכתוב. והשי"ת יאיר עינינו בתורתו הקדושה, אמן.