מֵהלכות ה'פיטם' וה'עוקץ' באתרוג
* אתרוג שניטל ממנו ה'פיטם' שבראשו, אך נותר מקצת ממנו בתוך הפרי, נחלקו הפוסקים אם הוא כשר; ואם ניטל כולו ואף נוצר שקע במקום חיבורו, הריהו פסול לכל הדעות.
* נחלקו פוסקי זמננו בנוגע לאתרוגים אשר תכונתם היא שהפיטם מתייבש ונושר מהפרי בעודו מחובר לעץ, כמצוי ברוב האתרוגים הגדלים כיום: יש שמכשירים לכתחילה, ויש שפוסלים; ויש שמכשירים רק אתרוגים שהפיטם נשר מהם לפני שהגיעו לשלב בו הם כשרים לקיום המצוה.
* אתרוג שניטל ממנו כל ה'עוקץ' שבתחתיתו, ונותר שקע במקום חיבורו – פסול.
דיני 'חזזית' ו'שינוי מראה' באתרוג
* אתרוג שנוצרה בו 'חזזית', דהיינו כעין שלפוחית הבולטת על פני האתרוג – אם החזזית נוצרה ב'חוטם' האתרוג, או שהתפשטה על פני רוב שטח האתרוג משני צידיו, הריהו פסול. וכמו כן, אתרוג שנוצרו בו שתיִם־שלוש חזזיות, אף אם שטחן מהווה מיעוט משטח האתרוג, אך הן מפוזרות על פני רוב שטחו, פסול.
* נחלקו הראשונים בנוגע להגדרת מקום החוטם, ולהלכה, מקום החוטם הוא מנקודת תחילת השיפוע שבאתרוג עד למעלה.
* שינוי בצבע האתרוג, שהתהווה ב'חוטמו' של האתרוג, דהיינו, מתחילת נקודת השיפוע ומעלה; או שהתהווה על פני רוב שטח האתרוג – פוסל את האתרוג. פְּסול זה, מכוּנה 'שינוי מראה', והוא פוסל רק בצבעים מסוימים.
* שינוי מראה ב'חוטם' האתרוג, פוסל בכל גודל שהוא. אולם, כאשר השינוי אינו ניכר מרוב קטנותו, ונדרשת התבוננות כדי לראותו, אינו פוסל.
* הכתמים המכונים 'בלאט פלעק', או 'בלעטלאך' – אינם פוסלים את האתרוג אף כשהם בולטים מעט, וגם כשהם מפוזרים לרוב על פני כולו.
* אתרוג שיש בו 'שינוי מראה' במספר מקומות, כך שהוא נראה כ'מנומר' – אף אם השטח הכולל של כל המקומות בהם התהווה שינוי המראה, מהווה רק מיעוט משטח האתרוג – פסול.
מֵהלכות האתרוג
* אתרוג שנסדק לכל גובהו, סופו להרקב לחלוטין; והואיל וגורם הריקבון הוודאי כבר קיים בו, הריהו פסול לאלתר, עוד בטרם נרקב. ואתרוג שנסדק לרוב גובהו, אולם משני קצוות הסדק, בראשו ובתחתיתו, נותר האתרוג בשלימותו – נחלקו הפוסקים אם הוא כשר, ובמקרה שהסדק מתחיל בראש האתרוג או בתחתיתו, ונמשך על פני רוב גובה האתרוג – הריהו פסול לכל הדעות.
* אתרוג שנקלפה כל קליפתו, פסול. ואם נותר שטח כלשהו בלתי מקולף – כשר; ויש אומרים שצריך ששטח זה יהיה לכל הפחות בגודל של מטבע ה'סלע' שהיתה מצויה בזמן חכמינו ז"ל.
* אתרוג מבושל, פסול. וכן אתרוג 'כבוש', דהיינו שהושרה במים, או בנוזלים אחרים, במשך עשרים וארבע שעות רצופות, פסול; משום שהשרייה זו, נחשבת כעין בישול.
* אתרוג עגול, כצורת כדור – פסול. ואם יש בו פיטם כדרך שאר האתרוגים, נחלקו הפוסקים אם הוא כשר. ואם בולט ממנו 'חוטם' כלשהו, אין דינו כאתרוג עגול.