אליעזר (לייזר) רוט
מאות אלפי יהודים ברחבי הארץ והעולם, החלו השבוע ללמוד בגיל וברננה את מסכת ראש השנה, לאחר שסיימו את מסכת ביצה, במסגרת לימוד 'הדף היומי'.
יומיים בלבד אחרי שכל אותם מאות אלפים החלו ללמוד את מסכת ראש השנה, חל יומא דהילולא רבא של מורינו הגאון רבי מאיר שפירא זצ"ל, ראש ישיבת 'חכמי לובלין' ומחולל רעיון 'הדף היומי'.
לרגל יום ההילולא ושמחת הסיום וההתחלה, פנינו למגיד השיעור המפורסם של 'דרשו' הג"ר אפרים סגל שליט"א, אשר זוכה להיות אחד מגדולי מגידי השיעורים המוקלטים והמצולמים, ואלפים רבים מאזינים מדי יום לשיעוריו המיוחדים, הנאמרים גם בלשון הקודש וגם באידיש, וזוכים להיענות רבה מצד ציבור הלומדים שנהנה להאזין לשיעורים ולסיים באמצעותם את הש"ס כולו בסייעתא דשמיא.
גישה ייחודית יש לו, לרב סגל, שהוא נוהג לפרש את הגמרא בפרוטרוט ובהסבר שווה לכל נפש, כך שגם מי שלומד את הסוגיה בפעם הראשונה בחייו יכול להבינה על בוריה מתוך השיעור, ומאידך השיעורים מתומצתים מאוד, ואין בהם אריכות מיותרת המכבידה על כושר הריכוז של המאזינים והצופים.
- שאלנו את הרב סגל, איך באמת מצליחים לתמצת בכל פעם מחדש, את דף הגמרא, לשיעור קצר יחסית, אבל עם הסבר מאיר עיניים באופן השווה לכל נפש.
"כמו בכל דבר אחר בחיים, ביתר שאת בכל הקשור ללימוד התורה, הדבר הראשון שצריך לעשות זה להתפלל להצלחה", הוא משיב. "כל יום בתפילת שחרית, בברכת אהבת עולם אני מבקש ומתפלל בכוונה גדולה כפי יכולתי שאזכה 'ללמוד וללמד', כלומר ללמוד היטב ללא טעות ח"ו, ושה' ייתן בפי את המילים הנכונות להסביר לשומעי השיעור את דברי התורה כהוגן. לאחר מכן, בתפילת שמונה עשרה, אני שוב שופך שיח ומתפלל מעומק הלב שאזכה ללמוד בצורה נכונה, וללמד בצורה הטובה ביותר, שלא יארע דבר תקלה על ידי ושההסברים יצאו מפי בסייעתא דשמיא כשהן מסודרים באופן שיהיה הכי מובן והכי בהיר באוזני השומעים.
"חוץ מהתפילה צריך כמובן להתכונן גם למלחמה, מלחמתה של תורה. אצל החסידים אומרים שההכנה למצווה גדולה יותר מהמצווה, אבל כמדומני שבעניין של מסירת שיעור יודו גם אלו שאינם חסידים שההכנה לשיעור חשובה יותר מהשיעור עצמו. כדי שהשיעור יהיה בהיר ונהיר, המגיד שיעור חייב לדעת את החומר בבהירות מוחלטת. אם אני רוצה למסור את השיעור בקיצור נמרץ, באופן יסודי ובהסבר חד וחלק, אני צריך להתכונן במשך כמה שעות ללמוד את הדף הדק היטב, ואז אפשר להסביר אותו במהירות ובבהירות בסייעתא דשמיא".
- אולי תוכלו לשתף אותנו איך נראית הכנה לשיעור? לומדים את הגמרא כמה פעמים? מעיינים בכל ספרי הראשונים והאחרונים, או מה?
"מה שהכי חשוב זה ללמוד היטב את דברי הגמרא, וכן ללמוד ביסודיות את דברי רש"י ולדקדק בדבריו. אם רש"י מוסיף מילה, הוא לא סתם הוסיף אותה. אם רש"י מסביר אחר ממה שהיינו מסבירים, יש לו סיבה למה הוא הלך להסבר שונה ממה שנראה כפשט הפשוט בהשקפה ראשונה.
"בכלל, אני מאוד משתדל שהשיעור יכיל את כל דברי רש"י, למרות שאיני מקריא את רש"י כלשונו במהלך השיעור המוקלט. לא פעם רש"י נכנס לעניינים צדדיים במקצת, וגם אז אני משתדל להזכיר את זה בתוך השיעור, תוך כדי ההסבר של הפשט של דברי הגמרא.
"אם המפרשים התקשו בדברי רש"י ושאלו עליו, אני משתדל לציין את זה, בקצרה אומנם, אבל אני משתדל לציין והכל תלוי במסגרת הדף ובהיקף הסוגיא שבאותו יום.
"עם זאת, במקרים רבים אנחנו מזכירים גם פירושים אחרים משל רש"י, מפירושי הראשונים האחרים, ובמיוחד במקומות שהפירוש של רש"י מחודש וראשונים אחרים אומרים בדרך היותר פשוטה, אני מזכיר גם אותם לצד רש"י.
"אבל חלק לא פחות חשוב מהלימוד וההבנה של דברי הגמרא והדקדוק בדברי רש"י, זה החלק של צורת ההסבר. אני משקיע לא מעט מחשבה בניסיון לתמצת את ההסבר, לנפות ממנו החוצה כל מה שמיותר ולא מוסיף להבנת העניין עצמו, ורק לאחר שיש לי תוכנית איך להסביר כל דבר, אני מתחיל להקליט את השיעור מול המצלמה.
"לא פעם אני עוצר באמצע ההקלטה כי אני מרגיש שההסבר שהסברתי לא מספיק בהיר ומתומצת. בכזה מקרה אני שב ומסביר את הקטע שוב, ולאחר מכן בעריכה מורידים את ההסבר הראשון והפחות מוצלח, לפי רשימה מסודרת של מחיקות ותיקונים שאני מעביר למחלקת העריכה".
- אבל גם המגיד שיעור שימסור את שיעוריו בשפה הכי ברורה והכי בהירה בעולם, תמיד יש שאלות שצצות ועולות בקרב השומעים, אתם מנסים להתמודד עם זה? לנסות להקדים מראש את המענה לשאלות הנפוצות שצפויות להישאל על ידי הלומדים?
"כמובן. זאת עבודה קשה שבמקדש, לנסות להעריך מראש מה ישאלו השומעים את עצמם, ולנסח את התשובות בתוך דברי ההסבר לגמרא עד כמה שאפשר בלי להיכנס לשאלות ותשובות.
"הרי מצד אחד הסגנון של השיעור הוא שיעור קצר להבנת דברי הגמרא היטב על בוריים בלא להתרחב לדברי התוס' ושאר המפרשים שאינם שייכים לפשט עצמו, מצד שני קשה לקבוע איזה חלק כן שייך ממש לפשט שמפריע ללומד להבנה.
"בעבודתי כר"מ בישיבה בעיה זו אינה קיימת, כי אני מכין תשובות לשאלות שיתכן שישאלו, ואז בשעת השיעור – אם בחור שואל אני עונה לו, ואם אף אחד לא שאל אני ממשיך הלאה כדי שלא להעמיס על התלמידים, אבל בשיעור מוקלט זה אכן יותר בעייתי, וגם על זה אני מתפלל ומבקש סייעתא דשמיא שהקב"ה יאיר את עיני וינחה אותי איך להסביר את הגמרא באופן שתהיה מזה התועלת הגדולה ביותר לשומעים".
- אתם מוסרים את השיעור לקהל שומעים לפני ההקלטה, כדי להתאמן על ההסבר לפני ההקלטה?
"זה בלתי אפשרי, כי ההקלטה היא הרי הרבה לפני שמגיע זמנו של הדף הזה ב'דף היומי', הציבור לומד לפי סדר 'דף היומי' אי אפשר להחזיק לומדי שיעור שבו לומדים 20 דף קדימה…
"מה שכן, אני מאוד משתדל ללמוד את הגמרא עם חברותא לפני שאני מקליט שיעור, ומלבד מהתועלת הברורה שיש בזה שבלימוד על ידי חברותא אפשר להגיע יותר לעומק הפשט בהבנה נכונה ומדויקת יותר של הדברים, יש כאן גם את העניין של האימון והסברת הדברים, כסוג נוסף של הכנה לקראת מסירת השיעור עצמו אל מול המצלמה, כי רק אחרי שמסבירים למישהו אחר את הגמרא רואים מה היא הדרך הטובה יותר להסברה. בנוסף לא פעם מעלה החברותא שאלות בפשט שלא חשבתי עליהן – ושייתכן שגם עוד שומעים יתקשו בזה ועלי לתת את דעתי על כך בשיעור, וזה גם עונה קצת על השאלה הקודמת ששאלתם".
- אחרי כל ההכנות האלו, מסירת השיעור עצמה קלה הרבה יותר, לא כך?
"האמת היא שלמרות כל ההכנות וההיערכות הרבה, רגע האמת הוא בסופו של דבר באולפן ההקלטות, מול המצלמה.
"בשיעור מול המצלמה צריך להיות מרוכז במאת האחוזים, השיעור צריך להימסר בבהירות, בלי גמגומים ובלי היסוסים. ההסבר צריך להיות מתומצת אבל אסור לשכוח לבאר כל פרט מדברי הגמרא. זה בהחלט לא קל, אבל הסיפוק העצום שאני מרגיש בשעה שאני סוגר את המצלמה אחרי שהשלמתי מסירה של שיעור נוסף, זה סיפוק שאי אפשר לתאר במילים".
- איזה סוג אנשים מאזינים לשיעור? יש סגנון מסוים או שקהל היעד מגוון?
"האמת שקשה לאפיין את סוג האנשים שמאזינים לשיעור זה או לשיעור אחר. כל אחד יש לו את נטיית הלב שלו לסגנון שמושך אותו יותר. יש שומעי שיעור שהם תלמידים מושבעים של הג"ר אליהו אורנשטיין, יש כאלו שלא יוותרו בשום אופן על הג"ר מאיר שפרכר, ששניהם מגידי שיעורים ותיקים ומצליחים מאוד ב'דרשו', ויש כאלו שנהנים לשמוע דווקא את השיעורים שלי. יש גם אנשים שצריכים להחליף כל תקופה מגיד שיעור, ויש כאלו שאוהבים לגוון ובוחרים כל יום לשמוע מישהו אחר. כל אחד ונטיית הלב שלו.
"באופן כללי אני יודע לומר שיש שני סוגי מאזינים לשיעורים שלי, אבל לא לפי 'סוג אנשים' אלא לפי מטרת השמיעה. יש כאלו שזה הלימוד שלהם של הדף היומי. הם שומעים, לומדים את הדף יחד אתי בסייעתא דשמיא, ולאחר מכן ממשיכים לעיסוקים אחרים. יש כאלו שאחר כך ילמדו את הדף בתוך הגמרא, אחרי שכבר נסללה הדרך והם הבינו את הדברים.
"הסוג השני זה האנשים שלומדים לבד את הדף, ולאחר מכן מאזינים לשיעור כמעין סיכום וחזרה על הנלמד, בין אם זה על ידי התקשרות מהרכב או מהאוטובוס ובין אם זה מצפייה בשיעור המצולם.
"רק לאחרונה סיפר לי אחד מנבחני דרשו, שהגיע יום חמישי בלילה, ערב המבחן, ואמנם הספיק ללמוד את כל 30 הדף, אבל לא הספיק לחזור עליהם ממש לפני המבחן. הוא התיישב עם השיעורים בליל שישי, והשיעורים הם כ-20 דקות לדף, ובטכנולוגיה של היום אפשר לזרז את מהירות הדיבור [גם במערכת הטלפונית במספר 077-2222666 זה התחדש לאחרונה, ע"י הקשת 9 בעת שמיעת השיעור והאטת הקצב ע"י הקשת 7] לכפול, כך שכל שיעור הפך ל-10 דקות בלבד, ותוך 5 שעות הוא חזר על כל 30 הדף".
- זה קורה הרבה, שאנשים מגיבים לשיעורים ומשתפים אתכם בתועלת שהם מפיקים משיעורים אלו?
"בוודאי. תגובות מגיעות כל הזמן, גם משומעי השיעורים בלשון הקודש וגם משומעי השיעורים באידיש.
"אחד הדברים שמרגשים אותי במיוחד, זה העובדה שיש צופים ומאזינים בכל שעות היממה ממש. אני ישן או אוכל, ובזמן הזה מישהו מאזין לשיעור שהקלטתי. מצד אחד זה מאוד משמח אותי כי ב"ה אני זוכה לזכות את הרבים באופן שלא דמיינתי שאזכה לו, אלמלא החליטו ב'דרשו' להעסיק אותי ולעשות כזה פרסום לשיעורים שלי, אבל זה גם מאוד מחייב ומלחיץ, אני חייב להשקיע עוד יותר בשיעורים שיהיו יותר מדויקים, באופן של תורת אמת, כי אם חלילה וחס תיפול טעות בדברי, זאת טעות שילמדו אותה בכל שעות היממה הרבה מאוד פעמים…
"רק לאחרונה, בחול המועד סוכות האחרון, אני קם בבוקר ורואה בטלפון שלי שיחה שלא נענתה מאחד השומעים שלפעמים מתקשר אלי לברר שאלות שצצו לו בלימוד, והשעה היא רבע לשתיים בלילה!
"קצת התפלאתי על השעה, אבל לימדתי עליו זכות שהוא כנראה לא שם לב מה השעה והיה שקוע בלימוד בשעה שהתקשה בשאלה והחליט להתקשר אלי…
"אחרי כמה שעות הוא פנה אלי בהתנצלות שבשעה זו הוא פתאום נזכר שעדיין לא למד את הדף, ורצה ללמוד את הדף היומי, ובטעות חייג אלי במקום למערכת השיעורים, כי המספרים קרובים זה לזה בזיכרונות שבטלפון שלו…
"חוץ מהעובדה שזה פתר לי את החידה למה הוא התקשר בשעה כזאת חריגה, זה גם נתן לי חיזוק עצום. שתיים בלילה! כל העולם ישן והשיעורים של 'דרשו' מתפקדים כאילו היה זה באמצע היום…
"תגובה אחרת שמאוד מאוד ריגשה אותי וגרמה לי ממש להרגיש בחוש את גודל החסד שעשה עמי הקב"ה כשזיכה אותי למסור שיעורים באופן זה הגיע מאברך צעיר, שלא עלינו ולא עליכם נפגע בעיניו רח"ל,. הוא לא יכול לקרוא למרבה הצער ועל כן הוא מאזין לשיעורים ב'דרשו', וממש 'נפתחו עיניו' כביכול כשגילה את השיעורים הללו, ומאז הוא יושב ולומד דפי גמרא בזה אחר זה בחשק ובשמחה. הוא אמר לי שהשיעורים הללו כל כך ברורים לאוזניו עד שהוא ממש 'רואה את דברי הגמרא לפניו', כהגדרתו".
הכרת טובה
בס"ד
בפרוס החג ברצוני להביע תודתי העמוקה למו"ר הרה"ג המופלא ר' אפרים סגל שליט"א, חבלים נפלה לי שביום ר"ח חשון העבר התחלתי להגיד שיעור ברבים במסגרת עמוד היומי דרשו. בתחילה, כהכנה להגדת שיעור האזנתי לכמה וכמה מגידי שיעור עד שמצאתי את שאהבה נפשי, השיעורים מלאים זיוו של רבי אפרים.
אגיד בפה מלא, מכל השיעורים ששמעתי מכמה וכמה מגידי שיעור טובים אין עליך ר' אפרים. העמקות, הקלארקייט, ההיקף, הבהירות, הדקדוק נישט אויסצולאזן קיין נקודה – משנתו קב ונקי ומשנתו סדורה באופן הפלא ופלא, ובאופן חד וחלק דורך מסילה בכל סוגיא וסוגיא ומאיר עינים בעקולי ופשורי (לדוגמא מה שלמדנו לאחרונה, סוגיא עמומה שבת כט, א 'מקולי מטלניות שנו', שבציטוט דברי החזו"א בפירוש 'זרקו באשפה' האיר עינים).
כמגיד שיעור אני יודע כל העמל והיגיעה הנכנס בכל שיעור ושיעור, וגם אני יודע שרוב מקשיבים לומדים מקופיא ואינם משימים לב על דיוקן של דברים. לכן באתי בשורות אלי להביע שיגיעו אינו לריק.
בברכה לחוג את החג בדיצות.
חד משומעי לקחו,
משה אליעזר ליבערמאן
מגי"ש בביהמ"ד פני מבין שעניא
בארא פארק, ניו יארק