מתי הדס נקרא יבש ?

כ"ז תשרי תשפ"ב- סימן תרמ"ו- סעיף ה'- סעיף ט'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה הוא שיעור עובי ההדס?מה הדין אם נשרו שני עלים ברוב שיעור אורך ההדס? ובאיזה אופן הדס שוטה כשר?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות לולב במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרמ"ו סעיפים ה' – ט']

שיעור עובי ההדס

לכתחילה, צריך שכל שיעור אורך ההדס יהיה עבות, דהיינו, שיהיו בו שלשה עלים זה כנגד זה, ולעיכובא, צריך שרוב ההדס יהיה מחופה בעלים שיהיו זה כנגד זה, ולא שתים זה כנגד זה ואחד למעלה או למטה.

נשר עלה אחד מכל קן ברוב שיעור אורך ההדס

נחלקו הראשונים, מה הדין בהדס כזה שהיה בכל שיעור ארכו שלשה עלים בכל קן, ונשר עלה אחד מכל קן ברוב שיעור אורך ההדס, יש פוסלים, כיוון שכעת אין עליו שם של עבות כלל, שהרי עבות זה רק בשלשה עלים, וכאן רוב ההדס אין בו שלשה עלים, ויש מהראשונים שמכשירים, שמכיוון שנשארו שני עלים בכל קן, רובו ככולו, וכמו שמכשירים בהדס שנשרו מקצת עליו מאורכו של ההדס כלומר, אם אורכו של ההדס נשאר עבות, הדין הוא, שאף על פי שמקצת מהעלים שלו נשרו, בכל זאת ההדס כשר, וכך גם כאן, אם נשרו מקצת העלים בכל אורך ההדס, כשר, וכל המחלוקת היא רק כאשר נשר עלה אחד, ושני עלים נשארו ברוב אורך שיעור ההדס, אבל אם נשרו שני עלים ברוב אורך שיעור ההדס, פסול לכולי עלמא.

יבשו או כמשו עלי ההדס

יבשו עליו של ההדס, פסול, אבל כמשו, זה לא יבש לגמרי, וכשר.

שיעור היבשות בהדס

שיעור היבשות בהדס נחשב רק כאשר ילבינו פניהם, אבל אם הם עדיין ירוקים, אף על פי שהם במצב כזה שהם נפרכים בציפורן, כשרים, ולשיטת הפרי מגדים, אם יבש העץ של ההדס, זה כבר פסול אפילו שעלי ההדס עדיין ירוקים, והביכורי יעקב אומר, שאין יבשות בעץ.

יבשו רוב עלי ההדס

יבשו רוב עליו של ההדס, ונשארו בראש כל בד משלשת הבדים קן אחד ובו שלשה עלים לחים, כשר, שעל ידי זה, חל שם 'הדר' על כל ההדס, ויש מקילים יותר וסוברים, שאפילו שבשלשה העלים העליונים שניים יבשים לגמרי, ואחד מהם לח, בכל זאת כשר, בתנאי שאותו עלה לח יהיה מורכב על שניהם, דהיינו, שהוא במצב של שוטה, שהוא מעל שניהם, ואף על פי שהדס שוטה פסול, כאן מדובר שרוב העלה של ההדס הוא לא שוטה, רק העליון שוטה, וכיוון שהוא לח, הוא מציל את כל ההדס.

שיטת הרא"ש בהדס

שיטת הרא"ש שצריך שיישארו שלשה בדים ובכל קן צריך שיהיה עלה אחד בראשו, ואותו עלה יהיה מעל שני העלים האחרים, וזה הכל כאשר שני העלים האחרים יבשים, אבל כאשר שלשת העלים לחים, אפילו כולם בשווה זה כשר.

אם אותם עלים שלא יבשו הם כמושים, יש פוסלים, ויש מכשירים, וביום הראשון שהוא מדאורייתא, יש להחמיר.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן