סיפר לי הגאון רבי שמואל רוזנגרטן, ראש ישיבות בעלזא: אחד מתלמידיי, שהיה בעבר בישיבתו של ה'אגרות משה׳, סיפר לי שפעם ניגש אל רבי משה ושאל אותו איזו הנהגה טובה הוא מציע לו לקבל על עצמו לקראת בימי בין הזמנים.
תשובתו של אותו גאון, צריכה היא שתיחרט בתודעתנו, ותילמד על ידינו בכל צעד שאנו עושים ובכל פסיעה שאנו פוסעים.
הגר"מ פיינשטיין לא דרש מתלמידו דברים שאין בכוחו לעמוד בהם. "בבית הכנסת במקום מגוריך", אמר לו, "מתקיים מן הסתם שיעור במשניות לבעלי-בתים בין מנחה למעריב, ואתה כבן ישיבה, שכבר סיים מסכתות רבות בש"ס, תראה עצמך כנחות-דרגה לשבת עמהם ולשמוע שיעור במשניות. אתה הרי תעדיף להוציא גמרא מארון הספרים ותשב ותלמד לך בצד, בהתמדה.
"דע לך, הזהיר בעל ה׳אגרות משה׳ את תלמידו, שיש בזה לפעמים חשש של פיקוח נפש עבור אותו רב המוסר את השיעור… הוא עלול להיפגע מכך, בראותו שהשיעור שלו אינו מתאים לבן-ישיבה… מה-גם שהבעלי-בתים הנמצאים בשיעור זה, עלולים להיפגע מכך, ויתירה מזאת – שהם יבואו לזלזל בשיעור. ובעוד שאתה לקחת גמרא ולמדת בצד, הם ילמדו ממך שלא להשתתף בשיעור, ומחר-מחרתיים יעדיפו שלא להיכנס לשיעור המשניות, אלא לשוחח בדברי הבל. (וכמדומה שחז"ל מספרים על גיחזי שלא השתתף בשיעוריו של אלישע, ונענש על כך). ׳וברבות הימים עלול שיעור זה להתבטל לחלוטין! ואותם בעלי-בתים, שזה להם השיעור היחיד בכל שעות היממה, יתבטלו לגמרי מלימוד תורה".
אני מכיר, סיפר הגר"י זילברשטיין, תלמיד חכם גדול המתגורר בעיר פלונית, ובבית הכנסת המקומי מתקיים שיעור במשניות כדוגמת הנ"ל, ובכל פעם כשאני מזדמן למקום, הנני מתפעל מחדש לראות את הת"ח ההוא יושב לו עם חבורת הבעלי-בתים, ולפניו ספר משניות עם פירושים שיצאו לאור בתקופה האחרונה, ולומד יחד עימהם.
(קול ברמה – מתוך ספר חדש העומד אי"ה לראות אור בקרוב משיחותיו של הגאון רבי יצחק זילברשטייין שליט"א בעריכת הרב משה מיכאל צורן שליט"א)