מפני מה ציוונו הקב"ה לבנות סוכה ?

ד' אב תשפ"א- סימן תרכ"ה-סימן תרכ"ו- אמצע סעיף א' בהגה "ומיהו"
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה צריך לכוון בזמן הישיבה בסוכה?האם עדיף לבנות את הסוכה בעצמו באיחור או על ידי שליח ובזריזות? ומה הדין אם בנה סוכה תחת האילן?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות סוכה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרכ"ה סעיף א' – סימן תרכ"ו סעיף א']

טעם מצות עשיית הסוכה

נאמר בתורה, 'בסוכות תשבו שבעת ימים', ועוד נאמר, 'כי בסוכות הושבתי את בני ישראל', אלו ענני כבוד שהקיף הקב"ה את בני ישראל בהם מפני השרב ושמש, ודוגמא לזה, ציווה אותנו הקב"ה לעשות סוכות, כדי שנזכור את נוראותיו נפלאותיו שהושיב את עם ישראל בענני כבוד, ואפילו שיצאנו ממצרים בחודש ניסן, בכל זאת לא ציווה אותנו לעשות סוכות באותו זמן, משום שהם ימות הקיץ, והדרך היא שכל אדם עושה סוכה לצל, וממילא לא הייתה ניכרת עשיית הסוכה שהיא לשם מצות השם יתברך, ולכן ציווה אותנו לעשות סוכות בחודש השביעי שהוא חודש של גשמים, שאז הדרך היא לצאת מהסוכה לבית, ואנו עושים להפך שיוצאים מהבית אל הסוכה, ובזה אנו מראים שעשייתנו היא לשם מצות השם יתברך,

כוונת המצוה

לכתחילה יכוון בישיבתו בסוכה, זכר ליציאת מצרים, וזכר לענני כבוד שהקיפם עלינו, אבל בדיעבד, עצם זה שהוא כיוון לצאת ידי חובת המצוה לבד, זה מספיק, והטעם שבסוכה צריך לכוון גם את טעם המצוה, מובא כאן בהערה למשנה ברורה מהדורת 'דרשו', כיוון שהתורה כתבה 'למען ידעו דורותיכם', לכן עיקר המצוה וקיומה תלוי בכך, שהוא יכוון את טעם קיומה בשעת עשיית המצוה, אבל בשאר המצוות, לא נאמר 'למען', ולכן מספיק שמכוון לעשות את המצוה לשם ה' שציווה לעשותה, ולא צריך לכוון גם את טעם המצוה.

בניית הסוכה בעצמו מיד לאחר יום כיפור

מצוה לתקן את הסוכה מיד לאחר יום כיפור, משום שמצוה הבאה לידו אל יחמיצנה, ואף על פי שכבר כתוב זאת בסוף סימן תרכ"ד שהמדקדקים מתחילים מיד במוצאי יום הכיפורים בעשיית הסוכה כדי לצאת ממצוה אל מצוה, מבאר המשנה ברורה, שמדובר שם מיד בלילה בהתחלה בעלמא, אבל למחרת אם אפשר לו, מתקן את כולה, ועוד, ששם מדובר לעניין אדם שמדקדק במעשיו שיתחיל מיד בלילה, ומי שאינו מדקדק, לפחות יתחיל לבנות את הסוכה למחרת לאחר שיצא מבית הכנסת, ויגמור את כולה אם אפשר, וכן בערב שבת עד חצות יכול לבנות אותה, ולאחר חצות אסור, ומובא כאן בהערה בשם הפמ"ג והקיצור שולחן ערוך, שמצוה לאדם שיבנה בעצמו את הסוכה משום שמצוה בו יותר מבשלוחו, ומי שלא יכול לבנות את הסוכה מיד, מסתפק הפמ"ג האם עדיף להמתין כדי שיבנה את הסוכה בעצמו, או שעדיף לבנות את הסוכה בזריזות אבל לבנות על ידי שליח, ומובא בשם השדי חמד, שעדיף שימתין ויאחר את בניית הסוכה ויבנה אותה בעצמו, ולא על ידי שליח.

סוכה תחת בית או אילן

אין לעשות סוכה תחת בית או אילן, אלא הסוכה צריכה להיות תחת אויר השמים, שנאמר 'בסוכות תשבו', חסר וא"ו, דהיינו 'בסוכת' בסוכה אחת, ושלא לסוכך עליה קירוי אחר, ומזה לומדים, שלא יוצאים ידי חובה בסוכה תחת סוכה, או בסוכה תחת הבית או האילן, ובביאור הלכה אומר, שיש הבדל בין סוכה שתחת סוכה לבין סוכה שתחת בית, שבסוכה שתחת סוכה, אז דווקא כאשר הסוכה העליונה רחוקה מהתחתונה עשרה טפחים, אז התחתונה נפסלת, אבל סוכה שתחת הבית או האילן, אפילו שהוא רק קצת מעל הסכך, כבר זה נפסל.

עשה סוכתו תחת האילן

אדם שעושה סוכה תחת האילן, יש אומרים, שגם אם יש כמות סכך מספיקה, בכל זאת, כיוון שהאילן שמעליה צילתו מרובה מחמתו, הדין הוא, שהסוכה שמתחתיו פסולה, שמכיוון שהאילן צילתו מרובה מחמתו, אז הסוכה לא נחשבת תחת אויר השמים, והסכך של הסוכה הוא כאילו לא קיים, אבל אם האילן חמתו מרובה מצילתו, הדבר תלוי, אם הסוכה צילתה מרובה מחמתה, כלומר שיש בה מספיק סכך בלי האילן, אז אפילו שיש מעליה אילן שחמתו מרובה מצילתו, הסוכה כשירה, אבל אם אין בסוכה מספיק סכך, ובכדי שיהיה צל בסוכה צריך להגיע גם לצל של האילן שהוא צל פסול שהרי הוא מחובר, הדין הוא, שיערב את ענפי האילן עם הסכך, ואז הסכך המרובה מבטל את האילן המועט, והסוכה כשירה, ולכתחילה הדבר מותר ואפילו שבכניסת יום טוב הסוכה הייתה פסולה בכל זאת אם ביום טוב הוא ביטל את הסכך הפסול בסכך הכשר, זה כשר, ולא שייך לומר בזה 'אין מבטלים איסור לכתחילה', כיוון שאין כאן שם של איסור, שהרי אין איסור מצד עצם הסוכה לשבת בה, אלא שהיושב בה אינו יוצא ידי חובת המצוה, דעה שנייה יש אומרים, שאפילו אם צילתה של הסוכה מרובה מחמתה בלי האילן, והאילן חמתו מרובה מצילתו שלפי הדעה הראשונה זה כשר, בכל זאת, אם ענפי האילן מכוונים כנגד הסכך הכשר, פסולה בין שהאילן קדם ובין שהסוכה קדמה, שמכיוון שענפי האילן מכוונים כנגד הסכך הכשר, הם פוסלים את אותו סכך הנמצא מתחתיו, ויוצא שאותו סכך נפסל, ואין כאן מספיק סכך.

מהות הפסול של סוכה תחת האילן

הביאור הלכה אומר, שכל הפסול של אילן מעל הסוכה, הוא רק כאשר האילן ממש מעל הסוכה, אבל אם האילן הוא בצד הסוכה, אפילו שעל ידי האילן יש בסוכה צל כי השמש לא מספיק מאירה על הסוכה משום שהאילן מסתיר אותה, אבל מכיוון שהאילן לא ממש על הסוכה, הסוכה כשירה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן