מספרים שיהודי אחד נכנס למרן הגר"ח חיים קניבסקי שליט"א לבקש ברכה. היהודי היה בלא כובע וחליפה ועם חולצה בעלת שרוולים קצרים, וידועה הקפדתו של מרן שליט"א על ענין זה. מרן לא התייחס אליו, וגם כאשר ניסה שוב לבקש ברכה לא זכה למענה.
נכדו של הגר"ח שעמד שם הבין מיד את סיבת הדבר, פשט את חליפתו והלבישה לאותו יהודי, ומיד הרים הגר"ח את עיניו ובירכו בברכה והצלחה. ואז הסתובב הגר"ח ופנה לנכדו ואמר לו: "תאמר לו שהברכה תחול עליו כל זמן שיהיה לבוש בחליפה"…
*
אומרים בשם הרה"ק רבי פנחס מקוריץ זי"ע, שאל יבקש אדם "גדלות" יותר מדי. ופעם התפלל אחד שיזכה ל"רוח הקודש" – ותפילה עושה מחצה – והשיג רק "רוח"…
*
מסופר על הגה"ק מסאטמאר זי"ע, שכשהיה צריך להיכנס לארצות הברית נשאל על ידי הקונסול: "מי מופיע על השטר של הדולר?" (דולר בודד). כמובן הוא לא ידע, אך בפקחותו אמר מיד לגבאי שיאמר לקונסול, שעל שטר של פחות ממאה דולר הוא אפילו לא מסתכל… הלה נהנה ופטר אותו ונתן לו אשרת כניסה לארצות הברית.
(ע"פ 'נעם שיח' ויקרא זכור תשע"ט, בשינויי עריכה קלים)
*
במשתה היין לעת זקנותו אמר פעם האדמו"ר ה'דברי יואל' מסאטמאר זצ"ל: "בצעירותי הייתי שותה הרבה מאוד בימי הפורים, כיון שכן כתב הרמ"א ז"ל (סימן תרצ"ה) שצריך לשתות 'יותר מלימודו' (יותר משיעור שרגיל ללמוד תורה בכל יום…) ובימים ההם למדתי בהתמדה רבה, וע"כ הייתי מוכרח לשתות כל כך הרבה עד שיהיה 'יותר מלימודי'. אבל כעת" – נאנח – "אין אני צריך לשתות כל-כך עד שיעלה על לימודי"… (ע"פ 'מושיען של ישראל').
*
במגילת אסתר כתוב: "ואילו לעבדים ולשפחות נמכרנו, החרשתי". תמוה: עם שלם עומדים להפוך לעבדים נרצעים של פרסיים שפלים, ומה התגובה על כך – החרשתי?
ר' דוד הניג מלייקווד טורח רבות בהקמת פרויקטים דרכם יכולים יהודים שומרי תורה ומצוות להשיג פרנסות מתאימות. מאחורי הפעילות שלו מסתתרת עובדה מרתקת: בוסים גויים אינם מעוניינים להכניס למקום העבודה שלהם יהודים. וזה לא נובע מאנטישמיות, אלא מהכרה בערכם ומצויינותם של בני העם הנבחר. הדבר הפך לתופעה – יהודי צעיר מתקבל לעבודה, ועד מהרה מוצא את עצמו סולל דרך במעלה החברה עד כדי איום על מעמדו של הבוס עצמו. זהו הנימוק שנלחש מפה לאוזן אודות הסירוב לקבל יהודים לעבודה. הם מצוינים ושאפתנים מדי.
על פי יסוד זה הסביר אחד הדרשנים את הפסוק "ואילו לעבדים ולשפחות נמכרנו החרשתי". החרשתי, בהחלט. כי אתה יכול לסמוך על היהודים שעד מהרה יגלו את הדרך להעפיל משפל העבדות לגאון האדונות —
(הרב דוד גרוס, מוסף שבת קודש תצוה תשע"ג)
*
כידוע, לאחרונה כאשר מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א נחלש ומתעייף מחמת קהל הצובאים על פתחו והלילות הארוכים ללא שינה, הוא אומר את הברכה בראשי תיבות: בו"ה [ברכה והצלחה]. יום אחד כאשר עבר יהודי (הארבעים ושלוש בתור) וביקש ברכה לרפואה על חולה, מרן השיב לו: "רפואה שלימה". נכדו שליט"א שראה שהסבא חלש, שאל: "ומדוע שסבא לא יאמר לו רפו"ש? – רפואה שלמה בראשי תיבות. מרן שליט"א חייך והשיב לנכד כי רפואה צריכה להיות שלימה…
*
סיפרו כי פלוני מתושבי העיר בריסק נכנס למרן הגר"ח מבריסק זצוק"ל ורטן: הרב 'מובל', הרב לא מכיר מה שנעשה. הרב גם לא מכיר את הדור של היום לפרטי פרטיו, מה קורה ברחוב שלנו וכו', גיבובי טענות מוכרות גם בדורנו אנו. הגיב לו מרן הגר"ח: "יתכן ויש ממש בטענותיך שאינני מכיר בטיבן של עובדות, אך מה אעשה ואותך אני מכיר היטב…"
(הרב א' חפץ, מוסף שבת קודש תצוה תשע"ג)