"אחד הדברים הקשים בכל תקופה של התעוררות מיוחדת הוא, שלאחר שמסתיימת התקופה הק' שב האדם לדרכיו הרגילים חלילה. מהי העצה לדבר זה?
"על כך פירש הרה"ק רבי יהושע מאוסטרובה זי"ע בעל ה'תולדות אדם' את מה שאומרים בהגדה של פסח בפיוט 'ויהי בחצי הלילה' – 'שומרים הפקד לעירך': 'עירך' הוא מלשון התעוררות. לפעמים מגיעה איזו התעוררות קדושה, וצריך לבקש מהקב"ה שיעמיד שומרים להתעוררות זו שיהיה לה המשך גם להבא.
"בסידורו של שבת (שורש ו ענף ג) גם הרחיב בעניין זה, איך קורה שאנשים שבמשך ימי הרצון הקדושים עושים תשובה ומתעלים ומקבלים לעזוב פשעיהם ולחזור מדרכיהם, ומעתה מוכנים לעבוד את ה' באהבה רבה – ויהי אך עוברים הימים האדירים האלה הוא חוזר לקדמותו לעשות כמעשהו בשנה העברה.
"ומבאר שם באריכות על דרך מה שאמרו בגמ' ע"ז (מה.) 'העוקר עבודה זרה ישרש אחריה', והיינו שהרוצה לעקור עבודה שהיא 'זרה' מאיתו, היא העבירה הארורה, ישרש אחריה – שיסתכל על שורשה, על מה אדניה הוטבעו, ואיזו מידה רעה שבו מביאה אותו לעבור העבירה הזאת, וכשיעקור מלבו השורש ההוא אז לבו יהיה נכון בטוח להינצל מן העבירה הזו לעולם.
ולכך ראוי באמת לכל אחד שיבדוק בעצמו כן, ואז יוכל באמת להתחזק בכל הדברים שהתעורר עליהם בימים נעלים אלו, ויהיה לזה המשך וקיום גם לאחר תקופת השובבי"ם במשך כל השנה כולה".
(מתוך שיחה מיוחדת עם הרב יעקב הייזלר שליט"א ב'המבשר תורני')