בשורה מיוחדת לרבבות בחורי הישיבות הקדושות. בשבועות הקרובים תתבצע חלוקת ענק של למעלה מ-30 אלף חוברות 'תורת הגישמאק', אשר כל מהותן ותכליתן לאפשר לצעירי הצאן בחורי החמד הלומדים בישיבות הקדושות, לזכות בהרגשת מתיקות וערבות התורה, וליהנות מהיכולת שניתנה בידם להתענג על התורה הקדושה מבוקר ועד ליל.
החוברות כוללות רשימה של 18 עצות מעשיות להחדרת ה'גישמאק' בלימוד התורה, כשכל אחת מהעצות הללו מובאת בהרחבה, עם דוגמאות מעשיות המאפשרות ללומד להבין אותן היטב, להתנסות בהן במספר קטעים מתוך הש"ס, ולרכוש את היכולת ליישם אותן בפועל בכוחות עצמו גם בסוגיות אחרות בכל מסכתות הש"ס.
מדובר בפרי עמל ויצירה שנערכה במשך שנים על ידי מחנכים ברי אוריין, אשר רוכזו יחד לשם כך על ידי 'מוקד הישיבה', פרויקט השילוב והסיוע לתלמידי הישיבות, המופעל על ידי 'אחינו' זרוע החיזוק של 'דרשו'.
זה כמה שנים פועל 'מוקד הישיבה' בכמה מישורים, החל מייעוץ טלפוני על ידי אברכים תלמידי חכמים לבחורים הפונים עם שלל בעיות לימודיות, חברתיות ורוחניות שאיתן הם מתמודדים בחיי הישיבה.
באחרונה הוקם גם מוקד טלפוני ייעודי לבחורים שמנסים להרגיש מתיקות וערבות בלימוד התורה, אבל לכך נגיע בהמשך.
אחד הפרויקטים היותר גדולים שמפעיל המוקד, הוא פרויקט החונכים של 'מוקד הישיבה'. במסגרת זו יוצאים מדי יום מאות אברכים תלמידי חכמים ויראי שמים, ומתפרשים בהיכלי הישיבות הקדושות, כדי לחזק ברכיים כושלות בלימוד התורה, כשכל הפעילות החינוכית מתבצעת אך ורק על ידי אברכים יראים ושלמים, בהכוונתם של רבותינו גדולי התורה.
במשך השנים הגיעה הנהלת 'מוקד הישיבה' למסקנה המתבקשת, כי הסיבה המרכזית לבעיות עמן מתמודדים בני הישיבות, היא המחסור בתחושת ה'גישמאק' בלימוד הגמרא. בשל כך נקלעים בחורים לפעמים לבעיות משמעת, בגלל זה הם חווים בלימודם תחושת עייפות, וכשהגמרא נפתחת משתלטת עליהם תחושה של לאות אינסופית, כאילו נדרשו לעבוד עבודת פרך, במקום שיתקיימו בהם דברי הכתובים ומאמרי חז"ל המתארים את לימוד התורה כתענוג עילאי שאין למעלה הימנו.
"זה בא לידי ביטוי ביתר שאת כשהבחור חווה קשיים לימודיים של ממש", אומרים ב'מוקד הישיבה', "אבל גם בחורים רגילים ואפילו מוכשרים מאוד, מרגישים תסכול. הם צריכים לשבת כל היום ליד הגמרא שאליה הם לא מרגישים שום חיבור למרבה הצער".
"בחוברת הזאת ישנן למעשה 18 דרכים להשגת ה'גישמאק' בלימוד", מוסיפים ב'מוקד הישיבה'. אבל הקו המקשר והמרכזי שבעצם מחבר את כל 18 הדרכים הוא קודם כל להבין עד כמה הגמרא היא בעצם יצירה שמימית של חכמה עצומה. כמה כל מילה מחושבת, כל שאלה היא 'בומבידגע קושיא', כל תירוץ הוא 'אייזערנע תירוץ'.
"מי שלומד גמרא כמו שהוא קורא 'תהילים', בדרך כלל לא ירגיש הנאה בלימוד. הוא חוזר 'כמו תוכי' על השאלה של הגמרא, משנן את התשובה, אבל השאלה מעולם לא כאבה לו, היא לא הציקה לו ולכן התירוץ לא ישמח אותו. איך אפשר לשמוח עם תירוץ שמיישב שאלה שבכלל לא כאבה לך? למה שזה ישמח אותך?
"לעומת זאת, מי שמפנים ומבין את העוצמה הרבה הטמונה בכל מילה בגמרא, מפתח רגש של אכפתיות. זה נהיה לו מאוד מאוד חשוב לדעת אם המשנה שלנו היא כדעת רבי מאיר או כדעת רבי יהודה, והוא לא יכול להפסיק את הלימוד לפני שהוא קיבל מענה לשאלה הזאת, כי היא באמת באמת מציקה לו. היא מטרידה אותו. שלוות הנפש שלו נעלמת לה כשהוא לא יודע אם המשנה היא כרבי יהודה או כרבי מאיר… וכשהגמרא מובילה אותו למסקנה שהמשנה היא כרבי מאיר, הוא מתמלא שמחה של התרת הספקות, הוא מרגיש טעם והנאה בלימוד".
החוברות יחולקו בעז"ה בהיכלי התורה, ובחורי החמד יחד עם הוריהם מוזמנים לעיין בחוברות, ולקחת מהן צידה לדרך, כדי שמכאן ולהבא ידעו לסגל לעצמם צורת לימוד שתסב להם הנאה גדולה, ותאפשר להם לצלול בים התלמוד ולדלות ממנו פנינים יקרות בקצב הולך וגובר בסייעתא דשמיא.
לתועלת הציבור, להלן מספרי מוקדי 'אחינו'
מוקד הישיבה: 1-800-20-1818 (השיחה חינם)
מוקד הגישמאק: 1-800-20-1817 (השיחה חינם)
בענין הקונטרס 'תורת הגשמאק'
עברתי בינות בתרי הקונטרס 'תורת הגישמאק' ומה מאד השתוממתי לראות לנוכח העובדה הפשוטה שהעצה המרכזית (ואולי אף הבלעדית) להשגת גישמאק בלימוד הינו ללמוד ולהבין את הנלמד ולעמל על כך בלי סוף ושיעור בכדי להגיע לזה וכמובן בלי תפילות שום דבר לא זז
מעשה שהיה שכך היה מה עשה הקדוש ברוך הוא מיין חבר קומט צו צו מיר און זאגט מיר אז די ווילסט קום, פרעג איך ווי? זאגט ער מיר צום סיום השס פון דרשו און ארץ ישראל, זאג איך וואס האב איך מיט שס אז איך זאל גיין צו סיום זאגט ער מיך עס די וועסט אהנאה האבן דאס איז געווען צען מינוט פאר די באס איז ארויס געפארן צום סיום זאג איך אים וואס קען שוין זיין די ווילסט אזוי שטארק וועל איך קומען, איך בין געווען און איך האב מורדיג א הנאה געהייט און דאס האט געמאכט אז איך זאל שוין לערנען הונדרעטע בלעטער גמרא אפילו איך האב נישט גענומען בחינות ווייל איך קען נישט נאך אלץ בין איך אזוי בשמחה אז מיט דרשו בון איך צו געקומען צו זען מיט מיינע אויגען וי מענטשען לערנען אין פארהערן זיך גאנץ שס און איך האב זיי מורדיג מורדיג שטארק מקנא און זיך געזעצט לערנן
השם יתברך וועט אייך באצאלען וואס ………….. מען קען נישט באשרייבין נאר גן עדן אפילו אויף די וועלט