היום נמשיך לעסוק בנושא: סיום תפילת 'שמונה עשרה'
יום ראשון ט"ז בניסן תשע"ו
אתה אוחז ב'אלקי נצור' ועומדים לומר 'קדושה' לסיים את התפילה או לענות לקדושה ולהמשיך?
לדעת השולחן ערוך - בסוף תפילת 'שמונה עשרה' מותר לענות לקדיש, לקדושה ו'בָּרכו', וכן ל'אמן' של הברכות 'הא-ל הקדוש' ו'שומע תפילה', רק לאחר אמירת 'יהיו לרצון'. ולדעת הרמ"א - במקום שנוהגים לומר 'אלקי נצור' לפני 'יהיו לרצון', מותר גם לענות לכל הנ"ל לפני 'יהיו לרצון', אך לכתחילה יש לומר 'יהיו לרצון' לפני שעונה. ואם אומר לאחר 'יהיו לרצון' בקשות שאינו רגיל לאומרן - רשאי לענות אז לכל 'אמן' שהוא. ובכל מקרה, אם יכול להספיק לפסוע לאחור לפני שיצטרך לענות - יפסיק באמצע 'אלקי נצור', או כל תחנונים אחרים שאומר, ויפסע לאחור; ולכתחילה יאמר גם 'עושה שלום' טרם שיענה. [סימן קכב, סעיף א-ב, ס"ק א, ד, ה, ו ו־ז, וביה"ל ד"ה ולקדיש; ביאורים ומוספים דרשו, 10]
סיימת 'שמונה עשרה' באמצע חזרת הש"ץ - האם תאמר 'יהי רצון שיבנה בית המקדש'?
בסיום תפילת 'שמונה עשרה', יש לשחות ולפסוע שלוש פסיעות לאחור תוך כדי שחייה. לאחר גמר הפסיעות, טרם שיזדקף, יש להפנות את הפנים לצד שמאל ולומר "עושה שלום במרומיו", אחר כך להפנותם לצד ימין ולומר "הוא יעשה שלום עלינו", ולאחר מכן להפנות את הפנים קדימה ולומר "ועל כל ישראל ואמרו אמן", ולהזדקף. ובשעה שאומר 'עושה שלום' יש להצמיד את הרגליים כבתפילת 'שמונה עשרה'. ונוהגים לומר לאחר מכן: "יהי רצון... שיבנה בית המקדש במהרה בימינו..."; ויש אומרים שאף אם סיים את התפילה באמצע חזרת הש"ץ יאמר 'יהי רצון'; ויש שנהג להמתין עד לאחר שיסיים הש"ץ את 'ברכת אבות'. [סימן קכג, סעיף א, וס"ק ג, ה ו־ו; ביאורים ומוספים דרשו, 4]
חזרה למקום לאחר הפסיעות בסיום 'שמונה עשרה' - ההבדל בין שחרית לערבית, ובין החזן ליֶתֶר המתפללים
בתפילת שחרית ומנחה בציבור, לאחר שפוסע המתפלל לאחוריו בסיום תפילת 'שמונה עשרה' - לא יפסע בחזרה למקומו עד שיגיע הש"ץ לקדושה; ובשעת הדחק, או כשמאריכים בפיוטים לפני קדושה - יכול לשוב למקומו כשיתחיל הש"ץ את תפילתו. ובתפילת ערבית, ימתין עד שיתחיל הש"ץ קדיש, ובתפילת ערבית של ליל שבת, ימתין עד שיתחיל 'ויכולו'. ואם כשפסע לאחור כבר התיישבו הציבור ל'תחנון' - יאמר תחנון עם הציבור טרם שישוב למקומו, ורשאי אף לשבת, אם יש באפשרותו. והש"ץ עצמו רשאי לשוב למקומו לאחר זמן של 'כדי הילוך ארבע אמות' (2-4 שניות, לשיטות השונות), ואף אם טרם מתחיל את חזרת הש"ץ. [סימן קכג, סעיף ב וס"ק ט-י; ביאורים ומוספים דרשו, 5 ו־7]