יום שלישי י"ט באדר תשע"ח
נעל שהתלכלה בבוץ – האם מותר לשפשפה בקרקע?
מי שנעליו התלכלכו בטיט ובבוץ – יש מהראשונים שסוברים שאסור לשפשפן בשבת בקרקע (שאינה מרוצפת) כדי לנגבן, מחשש שיטעה ויתכוון למלא בטיט ובבוץ איזה שקע שנוצר בקרקע, ויעבור בכך על איסור מלאכת 'חורש', (או מלאכת 'בונה', במקום שאינו עומד לזריעה).
ויש מהראשונים שמתירים לשפשף את הנעליים בקרקע, כיון שלדעתם אין זה חשש סביר – שישפף את הנעליים בדיוק במקום בו יש שקע, ויתכוון למלא את השקע בטיט.
להלכה, השולחן ערוך פוסק כדעת האוסרים, והרמ"א כדעת המתירים; ונחלקו האחרונים אם ראוי לבני אשכנז להקל בדבר. ואף לדעת המקלים, אסור לשפשף את הנעליים בקרקע במקום שיש בו שקע. וראה להלן לענין נעלי עור, ולענין טיט יבש.
[שו"ע שב, ו, ומשנ"ב כז-כח]
נעל שהתלכלכה בבוץ – האם מותר לשפשפה בגדר אבנים?
מי שנעליו התלכלכו בטיט ובבוץ – נחלקו הפוסקים אם מותר לשפשפן בשבת בקרקע כדי לנגבן. וכמו כן, נחלקו בנוגע לשפשוף הנעליים בגדר אבנים, קיר לבֵנים, וכדומה – יש מהראשונים שסוברים שכיון שפעולה זו מצמידה טיט לגדר ולקיר, הריהי נראית כתוספת בנייה וחיזוק, ואסור לעשות כן. אולם, לדעת רוב הראשונים, פעולה זו מותרת, כיון שאינה כדרך בנייה, וממילא אינה נראית כתוספת בנייה.
להלכה, דעת השולחן ערוך והרמ"א להקל; והגם שבשולחן ערוך הובאה גם דעת האוסרים, ניתן להקל. ויש מפוסקי זמננו שכתב כי בזמננו יש מקום להקל לכל הדעות, כיון ששפשוף הנעליים נחשב כלכלוך הגדר או הקיר, וכל שכן שאינו נחשב כבנייה. וראה להלן לענין נעלי עור, ולענין טיט יבש.
[שו"ע שב, ו, ומשנ"ב כז-כח; ביאורים ומוספים דרשו, 34]
האם מותר לשפשף נעלי גומי בסף המתכת שבפתח הבית?
מי שנעליו התלכלכו בטיט ובבוץ – אם הנעליים אינן עשויות עור, רשאי לשפשפן בשבת בגדר מתכת, או בסף מתכת שבפתחי הבתים; אולם, בנעלי עור אסור לעשות כן, כיון ששפשוף זה גורם להחלקת העור, האסורה בשבת משום מלאכת 'ממחק'.
ויש שאוסרים משום כך לשפשף נעלי עור גם בגדר אבנים וכדומה, אף לדעת המתירים לעשות כן בנעליים אחרות, (ראה לעיל). ונעלי העור שבזמננו, וכן בנעלי גומי – נחלקו הפוסקים אם יש בהם חשש ממחק.
ולהלכה, אין להחמיר בשפשוף נעלי עור אלא במתכת, כנ"ל. ואם מחכך את הנעליים בנחת, לכל הדעות אין בכך חשש ממחק. אולם, אם הטיט יבש – בין בגדר אבנים, ובין בגדר מתכת, ראוי לחכך את הנעליים בנחת ולא בחוזקה, מסיבה אחרת – שלא להכשל באיסור 'טוחן'.
[שו"ע שב, ו, ומשנ"ב כו, וביה"ל ד"ה או; ביאורים ומוספים דרשו, 32; וראה ביה"ל שם, ח, ד"ה אין]