יום שלישי ט"ו בטבת התשע"ח
מהו זמן תפילת מוסף לכתחילה?
זמן תפילת מוסף הוא מיד לאחר תפילת שחרית, כקרבן מוסף שזמנו אחר תמיד של שחר. וכיון שיש אומרים שמזמן מנחה גדולה ואילך צריך להתפלל מנחה קודם מוסף, יש להקפיד שלא לאחֵר את תפילת מוסף עד זמן מנחה גדולה, כדי שלא להכנס לספק איזו תפילה צריך להקדים, ומה גם שלדעה זו שצריך להקדים מנחה למוסף, נמצא שהופך את סדר הקרבנות, שהרי מנחה היא כנגד תמיד של בין הערבים, שזמנו לאחר קרבן מוסף. ויש שכתב שראוי לאחֵר את התפילה עד לשעה השישית – בשעות 'זמניות', שהן אורך היום בחלוקה ל־12 – הסמוכה לחצות היום, שהיא שעת הקרבת המוסף במקדש, אולם, כשיש בכך ביטול 'עונג שבת', ובמיוחד אם הדבר יגרום לתענית עד לאחר חצות היום – האסורה בשבת – אין לאחר את התפילה; ובודאי שאין להתפלל משום כך מוסף ביחידות, או לפזר ציבור שהתפללו שחרית בשעה מוקדמת ולכנסם שנית לתפילת מוסף.
[שו"ע רפו, א, וביה"ל ד"ה מיד, וד"ה יותר; ביאורים ומוספים דרשו, 6]
מי אינו נקרא 'פושע' כשמאחר להתפלל מוסף?
מי שאיחר את תפילת מוסף עד תחילת השעה השמינית של היום – בשעות 'זמניות' (ראה לעיל) – נקרא בפי חכמינו ז"ל 'פושע', כיון שעיקר זמן הקרבת המוסף לכתחילה הוא עד סוף השעה השביעית. ובמקרה הצורך, יש לדלג את 'יקום פורקן' וכדומה על מנת להספיק להתפלל לפני סוף השעה השביעית. ואף אשה – לסוברים שחייבת בתפילת מוסף (ראה להלן) – חייבת לכתחילה להתפלל עד לסוף השעה השביעית. ויש אומרים שאינו נקרא פושע אלא כשמתעצל ושוהה לחינם, אבל כשמאחר את תפילתו מחמת אריכות בפיוטים ביום הכיפורים, או בהקפות בשמחת תורה, אינו נקרא פושע; ויש חולקים, אך יש מהם שהוסיף כי יחיד הממתין לציבור שהתאחרו אינו נחשב לפושע, כיון שמאחר את תפילתו כדי להתפלל בציבור. ובדיעבד, מי שטרם התפלל עד תחילת השעה השמינית, יתפלל עד לסוף היום.
[שו"ע רפו, א, ומשנ"ב ב; ביאורים ומוספים דרשו, 3]
האם נשים חייבות בתפילת מוסף?
יש אומרים שנשים פטורות מתפילת מוסף משום שהתפילה היא מצות עשה דרבנן ש'הזמן גרמא'; וחיובן ביֶתֶר התפילות, הוא רק משום שהתפילה היא בקשת רחמים מהשי"ת, ואף הן זקוקות לרחמים, אך תפילת המוספין אינה בקשת רחמים, כי אם תפילת שבח כזכר לקרבן מוסף. ויש אומרים שהטעם שפטורות הוא משום שאין להם חלק בקרבן מוסף, כיון שהן פטורות מתרומת מחצית השקל שממנה נקנים קרבנות הציבור. ויש אומרים שנשים חייבות בתפילת מוסף. ואף לדעת הפוטרים – מותר לאשה להתפלל מוסף; ואף לדעת השולחן ערוך שנשים אינן מברכות על מצוַת עשה שהזמן גרמא משום שבברכה אומרים 'וציוָנו' והן לא הצטוו, מותר לאשה להתפלל תפילת מוסף, שהרי אין אומרים בה 'וציוָנו'. ויש אומרים שבזמננו נשים חייבות בתפילת מוסף לכל הדעות, כיון שקיבלו על עצמן את התפילה כחובה.
[ביאורים ומוספים דרשו רפו, 9]