בס"ד
הרב שלום הרשלר
אחד מהדברים שנשמעו לא אחת מחברי מסלולי הלימוד והמבחנים הוא חלקם הבולט של רכזי המבחן החשובים, הם העומדים בכל מוקד מבחן מוודאים ודואגים שהכל יהיה מוכן על הצד היותר טוב.
לאחרונה זכיתי ליישב ב'שבת רכזים יחד' באסיפה מיוחדת של רכזי המבחנים שישבו יחד סביב השולחן עם מנהלי הארגון המסורים לשמוע ולהשמיע ולהחכים להמשך ההצלחה. במהלך הערב המיוחד נהניתי לשמוע טיפים ורעיונות מכלל אחראי המוקדים ובתוכם מהרה"ח ישראל ליפשיץ שליט"א מג"ש ב'דף היומי בהלכה' ואחראי מוקד המבחן בבית המדרש הגדול דחסידי סערט ויז'ניץ בחיפה. כהמשך לכך, עברנו איתו לשיחה מחכמת ומענגת, לתועלת והנאת כלל הקוראים והנבחנים.
- איך הכל התחיל?
זכיתי למסור שיעור יומי בהלכה, כשדי-מהר עברנו ללמוד בסדר התכנית המפורסמת ב'דף היומי בהלכה'. כצפוי עלתה ונשמעה המחשבה; אנחנו כבר לומדים ומשקיעים, למה שלא ליהנות ולהיבחן?!
רק מה. משחזר רבי ישראל בחינניות. המוקד הקרוב אלינו ל'שיכון ויז'ניץ' היה במרחק הליכה – דבר שהקשה על הלומדים, כך שפנינו וביקשנו מ'דרשו' שיפתחו עוד מוקד מבחן, וכה, אחר תקופה זכינו ונפתח מוקד מבחן – דבר שבהחלט הוסיף רבות לכל הלומדים – כשברוך השם ציבור הולך וגדל בכל הלימודים ובכל התחומים.
- מה בעצם תפקיד הרכז במוקד המבחנים? מבקשים אנו לשמוע.
יש את החלקים הטכניים. פורס הוא משנתו הסדורה. שמבחינתי כולל ארבע חלקים חשובים ונחוצים;
א. קבלת המבחנים; בדרך כלל, יומיים לפני המבחן מגיע החומר ע"י השליח לבית הרכז.
ב. בדיקת החומר: לוודא שיש את כל סוגי המבחנים: קנין תורה (ש"ס בבלי), קנין ירושלמי, דף היומי בהלכה ומוסר, קנין חכמה, קנין המשניות, דף הכולל חבורות ש"ע, חוברת מראה מקומות על המשניות. ועל כל אלו דף משבצות ותשובות של כל המבחנים ועוד.
ג. סידור המקום: לראות ולדאוג שהמקום מסודר, מואר, ואם צריך מיזוג להדליקו, כדי שכאשר הנבחנים החשובים יבואו ימצאו מקום נקי מסודר ושקט, דבר המשרה אוירה נעימה.
ד. הגעה בזמן: חשוב מאוד להגיע כבר כעשר דקות לפני זמן התחלת המבחן – דבר המסייע לנבחנים שיש זמן התחלה ואחר כך, מציין הוא בחיוך, יש גם זמן סיום.
ה. לאסוף ולסדר את המבחנים לפי ההוראות והברורות ולהכינם לקראת השליח שממהר להגיע ולאספם למשרדי 'דרשו' לצורך בדיקתם ועדכון הציונים.
אך כמובן, נשמע קולו מתלהט, כשהוא מבקש להדגיש; העיקר הוא ההתייחסות האנושית ולקבל כל נבחן עם חיוך ומילה טובה, כגון: שלום עליכם, אשריך שבאת, וכמובן להחמיא לו; אשריך שאתה לומד כל אלו, אם רואים נבחן לחוץ אפשר לומר לו שיש הרבה שאלות פשוטות, ובעזרת השם תצליח, וכן, אולי בהמשך תיזכר. ואם גמר מהר את המבחן – אפשר לציין לו, אתה יודע מצוין. ולהטעים כמובן, אי"ה תבוא גם חודש הבא.
אני מרגיש, מוסיף הוא בלהב; זכות גדולה לזכות ולשרת בקודש ובתורה כאחד ממאות רכזי מבחני "דרשו" המפעל הגדול והעולמי להרבות חיילים ללימוד התורה בכל מקצועות התורה, באמצעות מסגרות המבחנים הייחודיות הנעשים בכל רחבי תבל ובכל הקהילות ובתי מדרשות בכל מקום המעוניינים וחפצים בכך.
- איזה לימודים נבחנים אצלכם במוקד?
זה ממש 'קנאת סופרים תרבה תורה', מתפעל רבי ישראל כשהוא מפרט, בתחילה היו רק נבחנים בהלכה בסדר ה'דף היומי בהלכה', אך לאיטו חדר הרעיון כשכמה אברכים התחילו להיבחן על ה'דף היומי' – שזה דבר שהתחזק מאוד, אכן במחזור הנוכחי, וכן בכל הלימודים. כיום, עם פתיחת תכנית לימוד הירושלמי, נהניתי לראות כבר נבחנים חשובים שהגיעו להיבחן בלימוד הירושלמי…
- איך מגיעים הנבחנים למוקד שלכם?
בראש, מתחייך רבי ישראל, ברוך השם אני לא צריך לסייע ל'דרשו' בעצות איך לפרסם וכדומה, הם עושים את זה בצורה הכי טובה ותועלתית. אך מה שכן אפשר לומר, רכז מבחנים זה לא עבודה חד פעמית פעם בחודש כפי שזה נשמע, אישית, מציין הוא בשמחה, לא עובר חודש שלפחות שלש או ארבע נבחנים מתעניינים אצלי; מתי המבחן? על מה בדיוק המבחן? כשלצד זה, אני משקיע בתליית המודעות תזכורת לקראת המבחן – דבר המזכיר ומדרבן את הנבחנים להתאמץ ולהשקיע בשינון וחזרות.
זאת ועוד, עם פתיחת המוקד וכן עם פתיחת המחזור החדש בהלכה וכדומה, השקענו והוספנו מודעות בהפצה נרחבת באיזור, להגביר חיילים לתורה ולידיעת התורה. כאשר ברוך השם רבים משתפים ומעידים שמאז שהצטרפו למבחנים, הם משננים וחוזרים הרבה יותר על לימודם בסיפוק ואושר.
- מה מדרבן אותך להשקיע כל כך בתפקידך החשוב?
פשוט מאוד. נשמע הוא, לא מבין את השאלה. זה זיכוי הרבים הגדול ביותר – להגדיל תורה ולהאדירה. אציין כדוגמא סיפור, ממשיך הוא בהתלהבות; לפני שנים, הגיע אלי אחד מחשובי המחנכים שיצא אז לפנסיה ובא לשאול שהוא מתכנן לעצמו סדר היום, ושמע שיש ב'דרשו' אפשרות להיבחן על הרבה מקצועות התורה.
ביררתי אצלו, אם הוא לומד הלכה באופן קבוע, הסברתי לו את התכנית הייחודית של ה'דף היומי בהלכה' ואף נתתי לו מתנה ממני קונטרס 'משנה ברורה' עם סימנייה. ברוך השם, מאז הוא מגיע כל חודש ממש 'כמו בחור צעיר' וברוב חיות והנאה הוא נבחן ואף מראה לי הציונים העוברים את ה 90%…. כשלאחרונה הוא זכה וסיים את לימוד כל המשנה ברורה לצד השתתפות קבועה במבחנים!
לאחרונה, כשהתחילו "קנין שביעית" הצעתי לו להוסיף בלימוד היומי על מסכת שביעית. בתחילה הוא התחמק כי היה נראה לו שיהיה לו קשה ללמוד משניות עם ר"ש, אך דרבנתי אותו לנסות חודש אחד. הודו להשם, מסיים הוא בסיפוק, הוא נהנה מאוד והשתתף ברוב הצלחה בכל מסגרת "קנין שביעית".
- התפקיד דורש לפעמים גם התאמצות מיוחדת?
נכון. מודה הוא ומאשר. ואכן כדאי לדעת את זה מראש. היה פעם, שהגעתי למקום הקבוע, והבחנתי שמשום איזה סיבה שהוא אחד מהכוללים יושבים שם ולומדים. כמובן, שדי מהר השגנו מקום חילופי ואף תלינו מודעה לנבחנים החשובים.
כך גם, נזכר הוא, היה זה לקראת אחד המבחנים, קיבלתי טלפון מהחיידר שבני שבר את ידו, רצתי מהר עמו לצילום רנטגן ולבית החולים. ואז בדרך נזכרתי, שעוד מעט מתחיל כבר המבחן, ואין שום אחראי במוקד. התקשרתי לאברך מוכר שהזדרז להגיע ולהחליף את מקומי לתועלת כלל הנבחנים.
- לסיום, מה תרצה להעביר לחבריך לעבודת הקודש?
אי אפשר לדעת כוחה של מילה טובה. מעביר הוא בפסקנות. אברך שמשקיע כל חודש בלימוד ואח"כ בבחינות מותר להגיד לאביו או לחמיו שבנו או חתנו לומד כל חודש ונבחן ע"ז בהצלחה. בזה חיזקת גם את הנבחן וגם עשית נחת רוח לאביו ולחמיו. היה לי בזה סיפור חזק. היה זה לפני כמה שנים שאברך שלמד הלכה בכולל כבר חשב להפסיק ללמוד במסגרת ה'דף היומי בהלכה' כשאני לא יודע כלום מזה.
בדיוק באותם ימים, פגשתי את חמיו והחמאתי לו על חתנו היקר והחשוב שנבחן כל חודש בהלכה. כמובן, השווער לא נשאר חייב ובפגישה הראשונה ביניהם החמיא לחתנו. כמובן, זה היה חיזוק לאברך בדיוק במקום, וכדבריו, בזכות זה המשיך להיבחן כל המחזור…
- לסיום, מה תרצה להעביר לקוראים החשובים?
מי שכבר זוכה ונבחן, הרי ברור; אשרי לו ואשרי חלקו. אך מי שעדיין לא זכה, לא נשאר לי אלא להציע לו, גש למוקד המבחן הקרוב אליך במבחן הבא והקרוב. איני יודע מה תחליט להיבחן, אך מה שבטוח הוא. חותם הוא בנחרצות. יהיה זה איזה לימוד שיהיה. בטוח, שלא תתחרט על כך…
לשליחת תגובות לכותב המאמר, כתבו ל: [email protected]