היום נעסוק בנושאים הבאים: חלמת באמצע 'שמונה עשרה' ודילגת ברכה - האם אתה צריך לחזור ולהתפלל? • האם צריך לברר לפני התפילה בתענית ציבור כמה אנשים צמים? • " הידעת שיש שני משמעויות שונות בברכת רצה בשמונה עשרה?
יום רביעי י"ב בניסן תשע"ו
חלמת באמצע 'שמונה עשרה' ודילגת ברכה - האם אתה צריך לחזור ולהתפלל?
חכמינו ז"ל סידרו את הברכות שתפילת 'שמונה עשרה' בסדר מסוים על פי המקראות, וחובה לאומרן בסדר זה. ולפיכך, מי שטעה באחת הברכות (מברכת 'אתה חונן' עד ברכת 'שומע תפילה') באופן שצריך לחזור ולאומרהּ, כגון שאמר 'ותן טל ומטר' בקיץ, ונזכר בכך לאחר סיום הברכה, או שטעה ודילג ברכה אחת - יחזור לראש הברכה שטעה בה או דילגהּ, וימשיך כרגיל לפי סדר הברכות. ואם נזכר בכך לאחר שסיים את תפילתו - יחזור ויתפלל מתחילה. [סימן קיט, סעיף ג וס"ק יג ו־טו; ביאורים ומוספים דרשו, 13-14]
האם צריך לברר לפני התפילה בתענית ציבור כמה אנשים צמים?
בחזרת הש"ץ בתענית ציבור, אומר הש"ץ ברכת 'עננו' בין "גואל ישראל" ל"רפאנו". ואין לומר ברכה זו אלא כשלפחות שבעה מן הנוכחים בבית הכנסת צמים, (והאחרים אינם צמים מחמת חולי וכדומה); ובדרך כלל יש להניח כי יֶשנם שבעה שצמים, ואין צורך לברר זאת. ואם שכח לברך ברכה זו, ונזכר לפני שאמר "ברוך אתה ה'" בסוף ברכת 'רפאנו' - יאמר עננו ולאחר מכן ישוב ויאמר רפאנו; ואם נזכר לאחר מכן - יאמר עננו בברכת 'שומע תפילה'. [סימן קיט, סעיף ד וס"ק טז ו־יח; ביאורים ומוספים דרשו, 19, 23, 24 ו־25]
הידעת שיש שני משמעויות שונות בברכת רצה בשמונה עשרה?
בברכת 'רצה' אומרים: "והשב (את) העבודה לדביר ביתך וְאִשֵּׁי ישראל ותפִלתם (מהרה) באהבה תקבל ברצון". יש שמפַסקים את המילים באופן זה: "והשב העבודה לדביר ביתך ואשי ישראל", דהיינו שישובו הקרבנות יחד עם עבודת המקדש, ובקשה נוספת - "ותפִלתם באהבה תקבל ברצון". ויש מפַסקים: "והשב העבודה לדביר ביתך", "ואשי ישראל ותפִלתם...", ומפרשים שאשי ישראל הם התפילות הנחשבות כקרבנות, או נשמות הצדיקים המוגשות על המזבח שבשמים לפני ה'. [סימן קכ, ס"ק א]