הרב יהושע לייבזון
"אף אחד לא אוהב שמטיפים לו", "אם יתיישב לידך מישהו באוטובוס ויתחיל להסביר לך שאתה צריך להתחזק ב'בין אדם' לחברו, כי כשעלית לאוטובוס לא שמת לב שאתה בעצם עוקף יהודי מבוגר… זה ישנה אצלך משהו? סביר להניח שלא! אבל אם תשמע סיפור על אחד מגדולי ישראל, שפעם חיכה בתור ולא עלה לאוטובוס עד שהיהודי המבוגר שהמתין שם עלה לפניו, זה יחזק אותך הרבה יותר. כי כוחו של סיפור חזק יותר מכל הטפה ומכל 'חיזוק' בעולם!".
מהיכן לקוח ציטוט זה? לפני כשבועיים התפרסם בתוספת 'תורני' של עיתון 'המבשר', מאמר מרתק מפרי עטו של הסופר הנמרץ הרה"ג ר' יוסף משה האס, אשר הפליא לעשות וקיבץ יחד עם עורך העלון הרה"ג ר' אלחנן קלאר, את ארבעת עורכי העלונים הנפוצים ביותר בעולם היהודי, וביניהם היה כמובן עורכו של עלון 'לקראת שבת', הרב משה הרמן. להלן נביא כמה ציטוטים מתוך דבריו של הרב הרמן, המתארים בצורה נפלאה את מטרותיו של עלון 'לקראת שבת', ובטוחים אנו שהקוראים הוותיקים והנאמנים של העלון יזדהו עם כל מילה:
"כשמדפיסים עלון או כל חומר פרסומי אחר, צריכים להגדיר מטרות ויעדים", אמר הרב הרמן במהלך הריאיון. "כשיצאנו לדרך עם 'לקראת שבת', היתה לנו מטרה מאוד ברורה: לתת לאנשים מוצר שיהיה נעים ונחמד לשימוש, ושיביא להם מקסימום תועלת רוחנית.
"את זה אנחנו עושים באמצעות סיפורים. העלון שלנו מבוסס כולו על סיפורים, כ-90 אחוז מהחומר הכתוב זה סיפורים, אבל כל סיפור בא להעביר מסר, אלו לא סתם סיפורים אלא כאלו ש'מדגדגים' את הקורא וטופחים לו על הגב: 'קום, תעשה משהו עם עצמך! בוא תתחזק בתפילה, ביראת שמים, במידות, בכבוד הזולת, בחינוך הילדים, בקירוב רחוקים'. כל סיפור והמסר שלו, אבל המסר מגיע מהסיפור עצמו, וזה אולי החלק הכי חשוב.
וכאן מגיע הציטוט שפתחנו איתו: "אף אחד לא אוהב שמטיפים לו", מוסיף הרב הרמן בראיון המרתק, "אם יתיישב לידך מישהו באוטובוס ויתחיל להסביר לך שאתה צריך להתחזק ב'בין אדם' לחברו, כי כשעלית לאוטובוס לא שמת לב שאתה בעצם עוקף יהודי מבוגר… זה ישנה אצלך משהו? סביר להניח שלא! אבל אם תשמע סיפור על אחד מגדולי ישראל, שפעם חיכה בתור ולא עלה לאוטובוס עד שהיהודי המבוגר שהמתין שם עלה לפניו, זה יחזק אותך הרבה יותר. כי כוחו של סיפור חזק יותר מכל הטפה ומכל 'חיזוק' בעולם.
"ולכן אצלנו בעלון אין הטפות! אנחנו מספרים את הסיפור, הקוראים מספיק חכמים ואינטליגנטים כדי להבין לבד את המסר, וכדי לבחור בעצמם איזה מסר הם רוצים לקחת מהסיפור הזה".
"אבל הכי חשוב!!! שיהיה מעניין! אם מביאים לי סיפור עם מסר חזק, עם מוסר השכל חודר כליות ולב, מתאים לפרשה שלנו כמו כפפה ליד, ומדבר על גדול בישראל שבדיוק השבוע יוצא יום היארצייט שלו, אבל הסיפור לא מעניין כשלעצמו – הוא לא ייכנס בעלון 'לקראת שבת'!", משלים הרב הרמן את דבריו.
"הכלל הזה הוא כלל ברזל שאנחנו לא זזים ממנו, כי יש לנו מעין הסכם בלתי כתוב עם הקוראים שלנו, הם יודעים ברמת ודאות של מאה אחוז, שברגע שאתה מתחיל לקרוא אייטם ב'לקראת שבת', מובטח לך שהוא יהיה מעניין! אם פעם פעמיים האייטם לא יהיה מעניין, ההסכם הזה כבר לא יהיה שווה כלום…".